• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme under körning

F

F.d. 53498

Guest
Vi är nya med Aldevärme en 3010 med elektronisk manöverpanel. Vi har monterat en värmeväxlare för att kunna nyttja motorns värme när vi kör.

När vi fick systemet demonstrerat för oss hos Forsbergs vid leverans så gick det fort och det var mycket information. Han tipsade oss om att ställa upp värmen till 30 grader på termostaten för att på så sätt lura värmaren att köra 12 voltspumpen. Hur skall resten stå, skall gasvärmaren stå på on eller skall elvärmaren stå på on?
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Värme under körning

För att få bodelens 12 v cirkulationspump att gå sätter ni på pannan på el drift som vanligt
och termostaten på ex vis 25-30 grader.
Eftersom ingen 220 v finns tvingas 12 v pumpen att snurra på
Vill ni spetsa med gasol måste ju den ställas på on också men då brukar gasolen ligga i mest hela tiden, oftast räcker ju värmeväxlarens värme inte till, inte till 30 grader i alla fall

Lycka till P-zon
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Värme under körning

Hej
Jag hade problem att få pumpen att pumpa när jag körde bilen, (jag måste sätta pumpen på tvångs pumpning) när jag var och montera in vattenburen golvvärme i bildelen för några veckor sen så visade montören var givaren för Aldevärmaren var, den var bakom chaufförens huvud, har man bilvärmefläkten på hög hastighet så blåste varm luft på givaren och pumpen slutade gå.
Nu när jag har vamt golv i bildelen så behöver jag inte köra fläkten på så hög hastighet
Ha de Paffw
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Värme under körning

Hej.
När jag vill att bodelen ska värmas med hjälp av värmeväxlaren ( motorns kylvattenvärme) övergår jag från off till on på panelen för då startar 12voltspumpen. För att det ska bli varmt vatten i bodelens system måste man sätta termostaten på högre temperatur än värmen är i bodelen (ca 25 grader eller mer): Sedan ställer jag tillbaka på of när jag stannar, det kan ju va onödigt att pumpen går när det inte är varmt i motorns kylvatten. Så gör jag.
/ Sören
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Värme under körning

Hej
Sätt på Elen i HB,(slå av gasolen om den är på).Ställ in termostaten på önskad värme,ca 20- 25 grader.
Öppna kranen för värmeväxlaren, så att motorn kan föra värmen vidare till HB under färd.. så gör vi, men vi har fabriksmonterad värmeväxlare.
/Vidhem
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Värme under körning

På min bil startar 12-pumpen när man ställer på on, då ser man också en cirkelrörelse med pilar på displayen. Sen kan man ju välja el eller gas om man vill.
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Värme under körning

Vi är nya med Aldevärme en 3010 med elektronisk manöverpanel. Vi har monterat en värmeväxlare för att kunna nyttja motorns värme när vi kör.

När vi fick systemet demonstrerat för oss hos Forsbergs vid leverans så gick det fort och det var mycket information. Han tipsade oss om att ställa upp värmen till 30 grader på termostaten för att på så sätt lura värmaren att köra 12 voltspumpen. Hur skall resten stå, skall gasvärmaren stå på on eller skall elvärmaren stå på on?
Hej.
Det var nog Ni som blev lurade av montören,värmaren behöver inte luras.!2V pumpen sätter Ni på on på manöverpanelen,värmen ställer man på de grader som man vill ha,el och gas skall vara på off.det har funktionerat för mig i 4 år,lycka till.
Mvh Jan-E
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Värme under körning

Carver

Om inte Anders o Carita blir något förvirrade så blir i alla fall jag det av de olika svaren
Vad du menar Carver är att 12 v pumpen endast går att manövrera ihop med termostaten och resterande systemet avstängt det innebär ju också att utan andra åtgärder snurrar den oavbrutet när termostaten kallar på värme om den inte stängs av separat.
Kan det vara så att du har prioriterat 12 v pumpen framför 220 v alltså går 12 v pumpen även då 220 kabel kopplas in ?

P-zon
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Värme under körning

Hej.
Inget är avstängt.centralvärmen går med el,gasol och från motorn med värmeväxlare och då väljer man det man vill använda,kör man med värmeväxlare så skall förståss andra alternativ stå på off,temperaturen skall ställas på ca 25-26 grader.Man får köra ganska långt innan värmen börjar komma.motorn måste vara ordentligt varm.Med andra ord,jag trycker på värmeknappen på husbilens manöverpanel då börjar värmarens manöverpanel lysa sen starta cirkulationspumpen,on,sen ställa in önskad innertemp,el och gasol på off.Jag är dålig på att förklara.hoppas att Ni förstår.
Mvh Jan-E
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Värme under körning

En god grunn til forvirring: det finnes 3 forskjellige (minst) kontrollpaneler til Alde 3010, med den enkleste er det som Carver beskriver. Slå på sirkulasjon og av gass og el - sett termostaten på passende tempratur. På noen biler må en skru opp termostaten hvis den er plassert i blåsten for bilens varme - men det er en annen sak. De mer avanserte kpntrollpanelene med LCD skjerm - med eller uten touch skjerm har eget menypunkt for sirkulasjon uten gass og el - igjen kan termostaten settes på passende temp for at det skal bli passe varmt.
 
Toppen