• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

värme till alkoven

F

F.d. 13985

Guest
Hej!skulle vara intresserad att veta om det är någon som har en bra lösning på hur man skulle få extra värme till sovalkoven.Har en truma combi4 värmare.
 
F

F.d. 13985

Guest
Sv: värme till alkoven

Har tänkt på det där att dra upp extra värmerör,men problemet är det att dom blir synliga pga att det är svårt att få dom gömda!
 
F

F.d. 660

Guest
Sv: värme till alkoven

Våra värmeslangar ligger under sängens ribbotten, kan du inte montera på samma sätt i din bil?
Nu var ju det så från fabrik men det borde väl gå att fixa till i efterhand.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: värme till alkoven

Borde inte alkoven vara det varmaste stället i husbilen pga att värmen går uppåt. Jag har ingen erfarenhet om vinteranvändning men sommartid är man tvungen att öppna ventilationsfönstren i alkoven för att få dräglig temperatur.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: värme till alkoven

Har tänkt på det där att dra upp extra värmerör,men problemet är det att dom blir synliga pga att det är svårt att få dom gömda!

Man behöver ju inte ha dom rören på 65mm utan på min så har jag slangar i dubbelgolvet och i luftspalten bakom ryggstödet och ytterväggen /nedanför fönstret .

http://www.kamafritid.se/pdf/08002.pdf sidan 16
GTR40210-00
[FONT=Helvetica Neue,Helvetica Neue][FONT=Helvetica Neue,Helvetica Neue]Luftslang (AZR), ytterdiameter 22 mm.
[/FONT]
[/FONT][FONT=Helvetica Neue,Helvetica Neue][FONT=Helvetica Neue,Helvetica Neue]Metervara.

Alternativt om det är denna som är perforerad vilket iofs är bra för spridningen .

sidan 19
G01-21 (40320-00)
[FONT=Helvetica Neue,Helvetica Neue][FONT=Helvetica Neue,Helvetica Neue]Isotherm perforerad slang (IR), Ø 35 mm.

Samt bör du ha på sidan 17 .
G01-25 (40300-00)
[FONT=Helvetica Neue,Helvetica Neue][FONT=Helvetica Neue,Helvetica Neue]Skarvrör (RT) för Isotherm system. För Ø 65 mm slang och med förgrening för Ø 35 mm.
[/FONT]
[/FONT]
[/FONT]
[/FONT]
[/FONT]
[/FONT]
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: värme till alkoven

Hej,först ock främst måste det vara luftspalter under sängen och ut mot väggarna,så att luften kan cirkulera inifrån husdelen.
Sen som Jappe nämner om TermoReflex så är det ett ypperligt extra isoleringsmaterial,
har gjort fönsterisolering av detta matrial,toppen.
Sedan som näms om vekare luftslangar,så bliver detta så bra som det är möjligt.
Detta med luftspalter är oerhört viktigt,det har vi erfarenhet av,efter köp av Sveriges(bästa vinterhusbil)som dessutom var med Aldevärme men dom "glömde luftspalterna och konvecktorerna"i alkoven vid tillverkningen,och det blev den kallaste stället i hela bilen.
Mvh Bernt
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: värme till alkoven

För att få upp varmluft i alkoven kan man sätta dit en fläkt. Just den här fläkten kommer från en bakdörr på SAAB 9000, där den håller rutan imfri och den borde vara lätt att bygga in. (burken satte jag dit för att visa storleken).
Calle

PB140002.JPG
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: värme till alkoven

Borde inte alkoven vara det varmaste stället i husbilen pga att värmen går uppåt. Jag har ingen erfarenhet om vinteranvändning men sommartid är man tvungen att öppna ventilationsfönstren i alkoven för att få dräglig temperatur.

På våran Solifer var det termisk korsslutning eller hur man skall kalla det hela , svinkallt fast det är utmed taket , och detta redan vid noll grader .
 

Hobbyloj

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: värme till alkoven

Borstlösa datafläktar är alldeles utmärkta i husbilen och går på 12 volt och är tysta. Jag har bland annat monterat en sådan bakom kylskåpet för att öka på luftcirkulationen varma dagar, med gott resultat.
Mvh
larsemil
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: värme till alkoven

Hej jag har en Fenth från 1990 och där finns från original en slang som blåser in varmluft från min truma S 3002 in i alkoven. Slangen går bak i överskåpen och rakt in i alkoven på vänstra sidan.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: värme till alkoven

Hej jag har en Fenth från 1990 och där finns från original en slang som blåser in varmluft från min truma S 3002 in i alkoven. Slangen går bak i överskåpen och rakt in i alkoven på vänstra sidan.

Exakt så var de på vår 89 Frankia slang i skåpen och gick ut luft under madrass och över huvudet. Frankia är som sagt lite före sin tid.
 
Toppen