H
Heddan
Guest
Ett tips min alde 3010 vill ej starta 220v cirk pumpen när 12v pumpen har lagt av ?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Ett tips min alde 3010 vill ej starta 220v cirk pumpen när 12v pumpen har lagt av ?
Tar mig friheten och hoppar in lite i tråden "värme problem "
E det någon därute som har lite koll på detta? Jag har en 3010 panna och när den skall gå igång på gasen så surrar det ganska högt innan den puffar igång,, och det är främst då som jag reagerar,,,den skramlar till väldigt högt,så man vaknar på natten faktiskt
Har haft 2st bilar med samma panna innan ,men ingen har låtit så högt när den går igång??!
Går det att justera på något vis eller det är bara till att leva med det?
Tacksam för svar![]()
Ljudet som du hör innan pannan tänder kan vara avgasfläkten. Den startar normalt först och skall ha ett visst varvtal före pannan tänder. Kan ju vara ett lagerproblem med denna fläkten som märks när pannan är kall. När värmen ökar i pannan så ökar värmen även i fläktens lager, varvid eventuella lagerspel minskar då materialet utvidgas på grund av värmen. Detta är min teori, men det finns säkert fler. God fortsättning på Julfirandet!
Tackar för svar,, men pannan e helt ny, kan väl inte vara lager då?
Sen va det ju det här med,,att det skramlar till när den tänder upp, kan det måhända vara skorstenen som inte sitter fast eller nått??