• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

värme problem

H

Heddan

Guest
Ett tips min alde 3010 vill ej starta 220v cirk pumpen när 12v pumpen har lagt av ?
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: värme problem

Ett tips min alde 3010 vill ej starta 220v cirk pumpen när 12v pumpen har lagt av ?

Det finns möjlighet att ändra inställningar i manöverpanelen av pumpval 12 eller 230V. Om du har en manual så finns det förklarat där hur man gör.
Om du går till den undre menyraden på manöverpanelen och klickar di längst till höger MENY och öppnar denna meny, varefter du klickar dig fram tills det står PU på displayen. Här står det nu antingen PU 12 eller PU AU. Du skall klicka på knappen +/- för att välja att det blir PU AU på displayen. Tryck därefter knappen STORE.

I läge PU 12 används 12V-pumpen även om 230V är anslutet.
I läge PU AU arbetar 230V-pumpen och när 230V kopplas från startar 12V-pumpen.
Funktionen PU AU är aktiverad i fabriksinställningen, men kanske har blivit ändrat i din husbil vid något tillfälle.
 

Hanza

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
Sv: värme problem

Hej.
Du har bara en pump och den går på 12V. Högst upp på pannan där kablarna går in sitter 2 säkringar gömda under gröna plastskydd, kolla.
I det andra hörnet sitter 2 kontakter och båda dessa går till din cirkulationspump som drivs oavsett om du har 220V eller ej.
Tänk på att pumpen inte går när inställd temp är uppnådd.
 

elliot easy

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Abbekås
HBK-Nr
9392
Medlemskap
2024
Sv: värme problem

Tar mig friheten och hoppar in lite i tråden "värme problem "
E det någon därute som har lite koll på detta? Jag har en 3010 panna och när den skall gå igång på gasen så surrar det ganska högt innan den puffar igång,, och det är främst då som jag reagerar,,,den skramlar till väldigt högt,så man vaknar på natten faktiskt:swoon:
Har haft 2st bilar med samma panna innan ,men ingen har låtit så högt när den går igång??!
Går det att justera på något vis eller det är bara till att leva med det?
Tacksam för svar:mcride:
 
H

Heddan

Guest
Sv: värme problem

Hej jag har troligen kört på 12v hela tiden så attden har blivit utsliten, men nu har jag fått ett antal tips så jag får igång 220 pumpen tack.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: värme problem

Tar mig friheten och hoppar in lite i tråden "värme problem "
E det någon därute som har lite koll på detta? Jag har en 3010 panna och när den skall gå igång på gasen så surrar det ganska högt innan den puffar igång,, och det är främst då som jag reagerar,,,den skramlar till väldigt högt,så man vaknar på natten faktiskt:swoon:
Har haft 2st bilar med samma panna innan ,men ingen har låtit så högt när den går igång??!
Går det att justera på något vis eller det är bara till att leva med det?
Tacksam för svar:mcride:

Ljudet som du hör innan pannan tänder kan vara avgasfläkten. Den startar normalt först och skall ha ett visst varvtal före pannan tänder. Kan ju vara ett lagerproblem med denna fläkten som märks när pannan är kall. När värmen ökar i pannan så ökar värmen även i fläktens lager, varvid eventuella lagerspel minskar då materialet utvidgas på grund av värmen. Detta är min teori, men det finns säkert fler. God fortsättning på Julfirandet!
 

elliot easy

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Abbekås
HBK-Nr
9392
Medlemskap
2024
Sv: värme problem

Ljudet som du hör innan pannan tänder kan vara avgasfläkten. Den startar normalt först och skall ha ett visst varvtal före pannan tänder. Kan ju vara ett lagerproblem med denna fläkten som märks när pannan är kall. När värmen ökar i pannan så ökar värmen även i fläktens lager, varvid eventuella lagerspel minskar då materialet utvidgas på grund av värmen. Detta är min teori, men det finns säkert fler. God fortsättning på Julfirandet!

Tackar för svar,, men pannan e helt ny, kan väl inte vara lager då?
Sen va det ju det här med,,att det skramlar till när den tänder upp, kan det måhända vara skorstenen som inte sitter fast eller nått??
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: värme problem

Tackar för svar,, men pannan e helt ny, kan väl inte vara lager då?
Sen va det ju det här med,,att det skramlar till när den tänder upp, kan det måhända vara skorstenen som inte sitter fast eller nått??

Det kan naturligtvis vara skorstenen, men den är i sig ganska flexibel . Dessutom rör sig pannan inte nämnvärt när den tänder eftersom den enda rörliga delen i pannan är fläkten. Trots att pannan är helt ny, så kan det vara fabrikationsfel på lager/fläkten.
 
Toppen