• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme och ventilation under fönstrena ..

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Man har ju fått information att det är värme och ventilation bakom soffan /under fönstrena men efter att varit på lite vintersemester när temperaturen kröp ner till -23 och lite blåst så kände man ju en del kallras och det blev ju betydligt bättre då man drog upp persiennen .
Jag plockade bort ryggdelen och fick se en lite förskrämd slang som hängde lite på sned och den såg ju mest dit slängd ut .
Jag pratade med en kille som jobbade med husvagnar och han sa att dessa värmerören även skulle ha en "ejektorverkan" så det skulle suga ur värmen från sittlådorna men detta var dåligt gjort sa han efter att hört min förklaring över monteringen .
Röret skulle sitta ca 2-3 cm under fönstret .

Samt är 22 mmm rör lite dåligt och jag skall komplettera med ett 65 mm som jag plattar till så den passar bakom ryggdelen samt skal jag göra så dom kommer i rätt höjd.

Då kanske det blir mindre kallras från fönstrena .

Kan någon sen förklara vad anledningen är till att en yrkesman som monterat solpanelerna inte har "jackat ur" i ryggdelen istället för att bara göra ett hål ???
Men men det löste man lätt ;) :)
 

Bilagor

  • P1080049 (Large).JPG
    P1080049 (Large).JPG
    49,5 KB · Visningar: 14
  • P1080050 (Large).JPG
    P1080050 (Large).JPG
    65,2 KB · Visningar: 11
  • P1080051 (Large).JPG
    P1080051 (Large).JPG
    55,9 KB · Visningar: 13
Senast ändrad:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Värme och ventilation under fönstrena ..

hej bengt-åke det ser ganska bra ut med en mellan vägg ,det finns inte så många bilar som har det med luftvärme ,fögerade värmen bra körde du både el o gas är lite nyfiken jag vill ut på vintern själv men vet inte om det blir behaglig värme i bilen det är en rapido 7065+ isoleringen är väll inte det bästa i väggar o golv om man jämför bilar emellan mvh håkan.r
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Värme och ventilation under fönstrena ..

Det var inga problem alls med värmen och det som var lite "dåligt" var kallraset från "förardelen" på bilen för den har ju inte alls samma isolering som bodelen men man skall tänka på varje gång man ställer bilen och kör med värme att man ställer bilens fläktreglage i recirkulationsläge för annars så är det risk att när det blåser ute så kommer den kylan in genom fläktsystemet .

Jag hade ju en kupévärmare i fram efter tips härifrån men jag skall köpa ett lite oljefyllt element på Jula för då kan det gå dygnet runt utan att väsnas ( det gör ju iofs Trumavärmaren ändå ).

En sådan här på 600w kanske kan räcka för jag körde kupéfläkten på 650w Oljefyllt element 600 W 230 V
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Värme och ventilation under fönstrena ..

Hej Bengt-Åke.

Har du koll på vad du hade för gasförbrukning vid minus 23..? Truman suger ju en hel del vid så låga temperaturer, misstänker jag.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Värme och ventilation under fönstrena ..

Vi köpte en P11 hos PRhusbilar i oktober när vi åkte hem från Norge och sen var vi i jönköping i 3 dagar då låg det runt 0:an och nu efter 5 dygn i Sälen så tog den P11:an slut sista dagen strax innan hemfärd för då såg jag att det hade slagit över till reservflaskan .

Då gick den på el 1800w samt "stöttade" med gas ,elförbrukningen var också på 180 kw gånger elpriset på 1,4 kr så visst sög det energi men det var ju underbart där uppe ... Samt hade vi varmt och gott i bilen (med visst kallras från fönstret med det är fixat nu) .
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Värme och ventilation under fönstrena ..

Den här fläkten funkar riktigt bra och är väldigt tyst.
Husvagn-Svensson i Lidköping AB, Tillbehörskatalog 2010. Husbilar och husvagnar.

Sök "fläkt" Se sid 39.Pris: 499kr



Jag köpte ett oljefyllt element som var på 600w men det var itne så mycket värme av det utan det blir ett sådant tystgående som du hänvisar till eller om du kommer ihåg från årsmötet 2009 så stod det "någon" och sålde tystgående fläktar 3-4 montrar från dej mot utgången .

Jag skrev i en annan tråd så här :

Är det någon som kommer ihåg vad det var för tystgående värmefläkt som visades i utställningshallen när man kom in till vänster i hallen på årsmötet i Kristinehamn förra året .

Var det märket Wilfa ? typ denna : Köp FH-1 Titanium - Värmefläkt från Wilfa - tretti.se


Sen när det gällde kallraset från fönstrena så fick jag köpa 2 stycken bättre beg. slangar för 40:- och anslöt dom i slutet av värmeslingan som är längst fram mot förar och passagerarstolarna , så inte det blir fullt flöde på fönstrena .
För att få dom att passa bakom så fick man ju platta till dom och sedan gjorde jag hål så gick uppåt fönstret .
Kanske inte så snyggt rör men det blev billigt och bra .
 

Bilagor

  • slang.JPG
    slang.JPG
    88 KB · Visningar: 86
  • anslutning.JPG
    anslutning.JPG
    61,7 KB · Visningar: 8
Senast ändrad:
Toppen