• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme och kyla i cupen Fiat -87

Kurvinen8

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Sandviken
Våran cupe fläkt har slutat och fungera helt på våran Fiat Ducato -87 kan man byta ut den helt och var hittar man en ersättare?
Tacksam om jag kan få hjälp.
MVH Maarit
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Man kan ju kolla på skrotar eller kanske leta efter en universial och försöka anpassa efter infästningen.
Min har låtit illa i sju år så jag kommer nog snart att råka ut för samma sak, en trasig kupefläkt. Jag hoppas att det inte händer på vintern att den slutar fungera.
Jag kan inte detta med bilelektriska saker, men det sitter ju ett "Motstånd" som styr hastigheten på fläkten kan ju vara fel på det?
Kanske skruva loss den och prova att ge ström en kort stund direkt på motorn? Då kan man ju utesluta andra fel, kanske kolen i motorn är slut ?
Ni får ta mina ideér för vad det är, amatörmässiga och säkert sådant ni redan provat.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.396
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Våran cupe fläkt har slutat och fungera helt på våran Fiat Ducato -87 kan man byta ut den helt och var hittar man en ersättare?
Tacksam om jag kan få hjälp.
MVH Maarit
Har du kollat att säkringen är hel. De är lite luriga de där gamla säkringshållarma. Det är ganska vanligt att säkringarna glappar i hållaren. Prova att snurra runt säkringen. Det kan även vara dålig kontakt på undersidan av säkringshållaren. Det finns ett gäng med flatstift om jag kommer ihåg rätt. De glappar också ibland.
Det kan även vara att minus saknas. Det finns en jordplint i närheten av handskfacket på höger sida. Det finns även en på förarsidan på motsvarande ställe.
 
Toppen