• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme i husbilen

F

F.d. 50266

Guest
Hej,
Har Solifer actionT 671 2011
Varmvattenberedaren tömmer sej själv vid några minusgrader. En säkerhet förstår jag.
Hur ska jag kunna använda min bil vid temp ute vid -2 o kallare.?
Säkert inget unikt värmesystem för Solifer, hur gör ni andra som vill åka lite även vid den kallare årstiden?
Hösthälsningar
Milou:music-icon:
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Värme i husbilen

Du måste behålla värmen på i husbilen så temperaturen inte sjunker under "automattömmningstempen"!
Jag brukar ställa in en värmefläkt som får stå på innan vi fyller vatten på hösten/vintern!
Det är inte utetempen som löser ventilen utan tempen inne i boutrymmet eller rättare sagt där ventilen sitter!

Lycka till!

/Malbeck
 

Lena FP

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11563
Medlemskap
2023
Sv: Värme i husbilen

Bra tips att klara vattenproblematiken. I morse när jag hämtade tidningen så "skvalade" det under vår LMC Breezer och då tömdes vattentanken... Bra i och för sig men det fick mig att tänka på hur vi klarar gråvattentanken som ligger ganska oskyddad under husbilen. Förra året använde vi inte husbilen när det var kallt (vi köpte den förra året ) och då hade vi tömt allt vatten, men i år har det ju blivit kallare tidigare. Har någon bra förslag om hur vi inte "fryser" gråvattentanken när vi är ute och åker?
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Värme i husbilen

Jag har luftburen värme i min bil så det enda som töms vid kall väderlek är varmvattenberedaren.
Vill man inte värma bilen med ett extraelement så är det ju bara att sätta igång Truman o värma bilen.Värmaren värmer ju också upp garaget där säkerhetsventilen sitter. Efter en stund så är bilen tillräckligt varm så att man kan stänga ventilen och fylla på vatten.
När du sen är ute o kör så är det bara att ha värmaren igång så håller den värmen runt ventilen.

Jag har försökt tömma min vattentank genom att öppna säkerhetsventilen men det är helt omöjligt om jag inte har vattenpumpen påkopplad så det är ingen risk att vattnet rinner ut om man stänger av den när man inte behöver den.
Ovanstående gäller för min Adria Coral. Det finns säkert många bilar där detta inte gäller.

Att blockera en säkerhetsventil låter för mig lika begåvat som att byta ut elsäkringar mot en spik för att dom går sönder. Säkerhetsventilen finns ju där för att skydda pannan mot skador.
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Värme i husbilen

Bra tips att klara vattenproblematiken. I morse när jag hämtade tidningen så "skvalade" det under vår LMC Breezer och då tömdes vattentanken... Bra i och för sig men det fick mig att tänka på hur vi klarar gråvattentanken som ligger ganska oskyddad under husbilen. Förra året använde vi inte husbilen när det var kallt (vi köpte den förra året ) och då hade vi tömt allt vatten, men i år har det ju blivit kallare tidigare. Har någon bra förslag om hur vi inte "fryser" gråvattentanken när vi är ute och åker?

I min Adria Coral finns det ett reglage som kopplar in värme som skickas ner runt gråvattentanken.

Prova och stäng av vattenpumpen när den inte behövs. Gör jag det så skvalar det inte under husbilen. Det är bara vattnet i varmvattenberedaren som rinner när ventilen löser ut resten finns kvar.

Tänk på att om bilen står i minusgrader så kan kranar och vattenpump frysa sönder om det står vatten i dom.
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Värme i husbilen

Hej,
Har Solifer actionT 671 2011
Varmvattenberedaren tömmer sej själv vid några minusgrader. En säkerhet förstår jag.
Hur ska jag kunna använda min bil vid temp ute vid -2 o kallare.?
Säkert inget unikt värmesystem för Solifer, hur gör ni andra som vill åka lite även vid den kallare årstiden?
Hösthälsningar
Milou:music-icon:
En annan lösning är väl att inte ha vatten i vattensystemet på vintern. Ta med en dunk med vatten som du ställer inne i bilen så att den inte fryser.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Värme i husbilen

Dessvärre är det inte bara vattnet i varmvattenberedaren som töms när säkerhetsventilen utlöser. Är färskvattentanken någorlunda fylld töms även den genom hävertverkan, alltå tills nivån i tanken är samma som botten på säkerhetsventilen. Trots att det inte är tryckvattensystem i vår bil!
// Göte J
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Värme i husbilen

Dessvärre är det inte bara vattnet i varmvattenberedaren som töms när säkerhetsventilen utlöser. Är färskvattentanken någorlunda fylld töms även den genom hävertverkan, alltå tills nivån i tanken är samma som botten på säkerhetsventilen. Trots att det inte är tryckvattensystem i vår bil!
// Göte J

Ja det där är säkert olika i olika husbilar. Jag har försökt använda mig av att tappa ur vattentanken via säkerhetsventilen med hävert verkan. Men det går inte på min Adria Coral om jag inte startar pumpen
 

Lena FP

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11563
Medlemskap
2023
Sv: Värme i husbilen

Våran LMC blir helt tom i färskvattentanken men gråvattentanken är orörd... jag har inte upptäckt att man kan dirigera om värme i vår bil så det återstår väl bara att tömma den så fort man använt den...?
Tacksam för andra ideér!
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Värme i husbilen

Om ni vill undvika problem med lukt o bakterier så töm gråvattentank och toa efter varje resa eller c:a var 2-4 dag om ni är ute och reser.
Färskvattentanken tömmer vi alltid efter varje resa men det finns lika många som fyller den i stället.
Reser vi 1 gång i månaden eller mer så fyller vi tanken och annars tömmer vi den vilket är vår erfarenhet efter 14 år med husbil.
På vintern tömmer vi alltid eftersom det blir dyrt om värmen inte fungerar, annars håller vi c:a 7-10 grader värme under vintern.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Värme i husbilen

Om varmvattenberedaren fryser sönder blir det en hög kostnad att ersätta den, säkert anledningen att frysvakten finns. Risken att gråvatten- och färskvattentanken fryser sönder är däremot betydligt mindre men kopplingar och grenrör samt kranar är mycket känsliga för frost, de spricker lätt.

Ett råd är därför att helt tömma systemet och husbilen från allt vatten, glöm inte läskedrycker, öl o.dyl. om husbilen skall stå ute under vintern.

Det räcker inte med att använda den befintliga pumpen utan man måste lossa någon slangkoppling vid lägsta punkten så att allt vatten kan rinna ut. Vissa husbilar har en dräneringskran vid pumpen som släpper ut vattnet genom golvet. Trots dessa åtgärder kan det stå kvar vatten i filtret intill pumpen så lossa även detta.

Glöm inte att även tömma vattenlås under vaskar och dusch eller alternativt häll i och låt stå kvar en skvätt kylarvätska (glykolblandad) i avloppen.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Värme i husbilen

Om ni använder glykol i vattenlåsen så se till att gråvattentankens tömningsventil är stängd.
Etylenglykol är jättegiftigt - det lär bara behövas några centilliter för att ta livet av katter eller andra smådjur som kan tänkas lockas att slicka i sig den söta glykolen om den kommer ut under bilen.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Värme i husbilen

Om ni använder glykol i vattenlåsen så se till att gråvattentankens tömningsventil är stängd.
Etylenglykol är jättegiftigt - det lär bara behövas några centilliter för att ta livet av katter eller andra smådjur som kan tänkas lockas att slicka i sig den söta glykolen om den kommer ut under bilen.

Bättre att använda spolarvätska.
 
Toppen