• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme i husbilen

Trappmannen

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Ystad
HBK-Nr
8502
Medlemskap
2024
Hej

Behöver man ha någon underhållsvärme på i husbilen under veckan när
deninte används? Hur gör ni?

Paul o Maria
 

annie783

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Norge
HBK-Nr
9082
Medlemskap
2024
Sv: Värme i husbilen

Min står utendørs med strøm tilkoblet og ALDE'n satt på 10 grader. Om sommeren starter ALDEn da bare av og til for å lage varmt vatn. Men om vinteren hindrer det at noe fryser.

Min bil brukes året rundt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Värme i husbilen

Det har skrivits spaltmeter om detta och mina tre skäl att inte ha värmen på under vintern då bilen inte används är:
  1. Varm fuktig luft som vid dålig cirkulation kondenseras mot ett kallt yttre.
  2. Värmen drar till sig möss.
  3. En onödig utgift som bara energibolag och staten tjänar på.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Värme i husbilen

Har du vinterställt bilen så behövs ingen värme men om du har vatten i kranar, tankar och slangar kan det vara ett visst värde att ha +5 grader på dessa ställe. För att få ut det till alla skrymslen behövs det 15 grader i vår bil.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Värme i husbilen

Det har skrivits spaltmeter om detta och mina tre skäl att inte ha värmen på under vintern då bilen inte används är:
  1. Varm fuktig luft som vid dålig cirkulation kondenseras mot ett kallt yttre.
  2. Värmen drar till sig möss.
  3. En onödig utgift som bara energibolag och staten tjänar på.

Om man har ett luftburet värmesystem så står inte värmen stilla i h-bilen och använder man den dessutom på fre-sön så tror jag att man kan ha på värmen, det skonar ju fuktiga sängkläder o.dyl.........kanske ända gången det är ok med ett luftburet värmesystem om man lyssnar på några av de enda sanna vinterbilisterna i detta forum;);)
Vi bode i husbilen förra vintern...inga problem med fukt, så för vår del kommer vi att ha 10-15 grader på tills vi åker iväg på helgerna!

Mvh
Pilot
 
Toppen