• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Värme i Husbilen från bilmotorn

Tranquilo

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
31784
Medlemskap
2026
Första Husbilen och nybörjare. Köpte en Dethleffs Globetrotter A 5812.
Årsmod,2000, Fiat 2,8 id Td motor. Alde vattenburen värme. 3000.945 mod.
Nu till frågan? Var sitter ventilen/"kranen" som ska öppnas för att det ska bli varmt i "husdelen". Hittar den inte !
Kollat i Motorrummet,ser inte någon ev. plattvärmeväxlare där. Under stolarna i förarhytten, och i garaget/bagageutrymmet. Även husdelen inkl. under långbäddarna och
garderob.
 
Det är inte säkert att du har någon värmeväxlare, det är inte standard på alla modeller. Om man har värmeväxlare så brukar det gå 2 slangar från kylsystemet i motorrummet under bilen till där den sitter.
 
I vår bil sitter den under bordet innanför panelen, men det finns ett runt hål långt ner där man får in handen så man kan vrida på kranen till kulventilen. Hälsningar Göran.
 
I vår bil sitter den under bordet innanför panelen, men det finns ett runt hål långt ner där man får in handen så man kan vrida på kranen till kulventilen. Hälsningar Göran.
Göran !
Det finns ett hål under bordet. Men om det sitter där Du menar , då tvivlar och undrar jag om det är detta hålet ? Det ser mer ut som ett cirkulationshål för värme / luft. Jag ska kolla om det finns någon ventil/kran där. Återkommer när jag har sett hur det är.
 

Bilagor

  • img042.jpg
    img042.jpg
    1,6 MB · Visningar: 180
Göran !
Det finns ett hål under bordet. Men om det sitter där Du menar , då tvivlar och undrar jag om det är detta hålet ? Det ser mer ut som ett cirkulationshål för värme / luft. Jag ska kolla om det finns någon ventil/kran där. Återkommer när jag har sett hur det är.
Nej,det där är som du skriver ett ventilationshål.Då är det inte som på vår bil. Jag har inte fler tips ,ledsen.
 
Eftersom trådskaparen i sitt första inlägg anger modellbeteckningen på värmepannan (Alde vattenburen värme. 3000.945 mod.), får vi nog anta att han inte har en Truma-värmare.

Pålle
Samt att man kan ha flera pannor.
Jag har 3st Trumapannor original,
2st luftburena samt 1st vattenburen
 
Jag hade en på min förra bil. Kunde först inte begripa var för det fuktade & blev blött vid listen tvärs golvet mot kupén. Efter mycket rotande så uppenbarade det sig att det var ”värmeboostern” som genererar värme medan man kör som läckte. Kopplade bort slangarna i motorrummet & plockade ur enheten som satt bakom ett galler i väggen under bordet. Gallret ca 15x15 cm och går inte att förväxla med ett utblås från luftvärnen!
Kollade enheten genom att lägga på vattentryck på ingående rör. Så fort jag satte lite mottryck på utgående stos så sprutade vatten ut ur ventilen som styr flödet genom elementet. Den ventilen är i ett plasthus med en arm som går till reglaget som man reglerar med. Huset är två halvor i plast som är svetsade/limmade ihop. Började söka utbytes & pratade med en erfaren firma som jobbar mycket med husbilar av lite äldre modell. ”Ja det finns nya enheter att köpa & dom är lika kass som den du monterat ur!” Dom går oftast sönder efter några år, var hans uppfattning. Så jag satte bara tillbaka galler etc för utseendets skull. Tilläggs kan att glykolvattnet som letat sig ner i golvspringan under den där listen var ett elände att sanera!

Slutsatsen av det var glad om dom inte finns en i bilen!
För övrigt hade jag inget problem att köra med gasolvärmen på i den bilen under resa om jag behövde.
 
Jag hade en på min förra bil. Kunde först inte begripa var för det fuktade & blev blött vid listen tvärs golvet mot kupén. Efter mycket rotande så uppenbarade det sig att det var ”värmeboostern” som genererar värme medan man kör som läckte. Kopplade bort slangarna i motorrummet & plockade ur enheten som satt bakom ett galler i väggen under bordet. Gallret ca 15x15 cm och går inte att förväxla med ett utblås från luftvärnen!
Kollade enheten genom att lägga på vattentryck på ingående rör. Så fort jag satte lite mottryck på utgående stos så sprutade vatten ut ur ventilen som styr flödet genom elementet. Den ventilen är i ett plasthus med en arm som går till reglaget som man reglerar med. Huset är två halvor i plast som är svetsade/limmade ihop. Började söka utbytes & pratade med en erfaren firma som jobbar mycket med husbilar av lite äldre modell. ”Ja det finns nya enheter att köpa & dom är lika kass som den du monterat ur!” Dom går oftast sönder efter några år, var hans uppfattning. Så jag satte bara tillbaka galler etc för utseendets skull. Tilläggs kan att glykolvattnet som letat sig ner i golvspringan under den där listen var ett elände att sanera!

Slutsatsen av det var glad om dom inte finns en i bilen!
För övrigt hade jag inget problem att köra med gasolvärmen på i den bilen under resa om jag behövde.
Glykolvatten i trä är nästintill omöjligt att sanera. Lukten (av gammalt kylarvatten) finns kvar och även efter uttorkning får man utslag för fukt på fuktmätare. Köpte en begagnad HB av en handlare. HBn hade vattenburen golvvärme där förre ägaren dragit en skruv rätt in i värme röret. Fick fuktutslag vid koll efter ca ett år innan garantin gick ut. Hade dessutom störande lukt i bilen som frun mådde dåligt av. Lämnade in den för att fixas av säljaren. De gav upp av skäl enl ovan och vi fick byta till likvärdig bil till vår fulla belåtenhet. Positivt i eländet är att glykolen är konserverande och lär ha använts som konservering av gamla träbåtar.
 
Var sitter värmeväxlaren monterad på Er ,H-bil. Sitter den långt ifrån pannan ?
Eller i närheten av motorn ?
 
Vanligaste placering är i närheten av motorn. I motorrummet eller i framkant på bodelen.
 
I vår Rapido sitter den under kylskåpet bakom en blindpanel så helt osynlig om man inte tittar under bilen efter slangarna.
 
I vår Carthago sitter den vid värmaren under passagerarsätet till höger om bodelsdörren.
 
Tillbaka
Toppen