• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme i Campingbuss

F

F.d. 7505

Guest
Hej!

Blev medlem i detta forumet för någon dag sedan och har precis blivit ägare till en liten campingbuss med lite enkel inredning och säng.

Eftersom jag kommer använda bilen året om på lite kortare turer ( vinterfiske mm ) under någon dag eller två så har jag en liten fråga till någon som vet lite mer.

Jag har tittat på oika sätt att försöka få lite värme i bilen när den står stilla vid övernattning. Ett alternativ är ju naturligtvis kupevärmare som går på batteriet men vad jag förstått så är 12 volts kupevärmare inte tillräckligt för att värma en bil under natten vintertid. Använder jag en 220 volts kupevärmare ( har en spänningsomvandlare som skulle klara detta ) så har jag förmodligen inget batteri kvar på morgonen.

Finns det några andra alternativ i typ element, fläkt eller liknande som man kan använda?
Hört talas om att det finns värmare som går på gasol, men har fått indikationer på att det skulle eller kan vara farligt? Vet inte om detta stämmer.

Finns det någon där ute som skulle kunna ge en nybörjare som vill lära sig lite råd om vad och hur man kan göra. Jag har inte alltid tillgång till camping mm för riktig 220 volt.

Tacksam för lite information av någon vänlig själ

Hälsningar

Rob72
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Värme i Campingbuss

Hej!

Blev medlem i detta forumet för någon dag sedan och har precis blivit ägare till en liten campingbuss med lite enkel inredning och säng.

Eftersom jag kommer använda bilen året om på lite kortare turer ( vinterfiske mm ) under någon dag eller två så har jag en liten fråga till någon som vet lite mer.

Jag har tittat på oika sätt att försöka få lite värme i bilen när den står stilla vid övernattning. Ett alternativ är ju naturligtvis kupevärmare som går på batteriet men vad jag förstått så är 12 volts kupevärmare inte tillräckligt för att värma en bil under natten vintertid. Använder jag en 220 volts kupevärmare ( har en spänningsomvandlare som skulle klara detta ) så har jag förmodligen inget batteri kvar på morgonen.

Finns det några andra alternativ i typ element, fläkt eller liknande som man kan använda?
Hört talas om att det finns värmare som går på gasol, men har fått indikationer på att det skulle eller kan vara farligt? Vet inte om detta stämmer.

Finns det någon där ute som skulle kunna ge en nybörjare som vill lära sig lite råd om vad och hur man kan göra. Jag har inte alltid tillgång till camping mm för riktig 220 volt.

Tacksam för lite information av någon vänlig själ

Hälsningar

Rob72
-------------------------------------------

Lägg ett bud på denna gasolvärmepannan anpassad för en VW buss
Truma E2400 Standheizung T3 T4 T5 Bus / Boot / Womo

eBay: Neue und gebrauchte Elektronikartikel, Autos, Kleidung, Sammlerst�cke, Sportartikel und mehr � alles zu g�nstigen Preisen
 
F

F.d. 7505

Guest
Sv: Värme i Campingbuss

Hello!

Tack för alla fina tipps och inspirationer, mycket spännande läsning på allt som finns där ute. Min bil är en bensinare ( VW Caravelle 91 ) och det mest uppenbara är ju först och främst att isolera den, så bara där har man ju lite värme :) Eller i alla fall kanske behåller lite värme.

Tyvärr är värmare av webasto lite för dyra nya och även vissa begagnade sådana för min ekonomi just nu. Så jag har införskaffat en värmefläkt och batterier till bilen. Visserligen drar den mycket men klarar en typ helg helt utan elström på bara batterier. Står jag på camping eller liknande så har man ju oftast tillgång till ström och då är ju saken biff :)

Batteriet ( har två stycken ) har jag kopplat till bilens generator så när jag kör så laddas den. Eftersom det oftast handlar för min del om korta turer under vinterhalvåret så tycker jag det är lite för mycket pengar att lägga på en Webasto. Batteriet kan jag ladda upp igen när jag kommer hem under veckan och sedan är det bara att köra på igen.

Så jag kommer lägga en liten slant på att isolera den först och främst, och skulle jag sedan märka att det inte är bra med fläkten så får jag forska vidare på det som finns.

Jag tackar alla som hjälpt mig att få lite inblick i denna underbara värld med husbilar mm.

Tack

Robban
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Värme i Campingbuss

Skall du ha gasol inkopplat i bilen ? Tittar du i länken ovan ser du en gasoldriven värmare för VW och du kommer nog få många varma timmar med den , värmefläkt på 12v batteri blir det tyvärr inte många minuters värme på .
 
Toppen