• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme i bilen enbart med el inkopplat......

HåGe

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Ovanåker Kommun
HBK-Nr
38435
Medlemskap
2024
Hur får ni värme i bilen med det högra reglaget enbart ståendes på 1 x 900 w. vid elanslutning. I nuläget har jag det vä. reglaget på gassymbolen också för att det ska bli värme i bilen så inte vattnet kan frysa. Om det vä. reglaget står på 0 händer ingenting. Har lusläst manualen till pannan men blir inte klok på hur jag ska ställa reglagen vid elanslutning utan att gasen aktiveras men att frysrisken på vattnet ändå elemineras.

20231019_140332.jpg
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Det vänstra reglagets symboler är lite missledande, i.o.m. gasolsymbolen.
Där väljer du i praktiken varmvattentemperatur, tillsammans med eller utan uppvärmning av bodelen.
Det högra reglaget väljer uppvärmningsmetod; Enbart el, enbart gasol eller el+gasol.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Så som vreden står i bilden i inlägg #1 så skall du få värme och enbart eldrift. Symbolen som ser ut som en ljuslåga betyder varmluft i det vänstar reglaget men gasoldrift i det högra. Den som gjorde underlaget till dessa reglage hade antagligen lite otur när han tänkte. Tänk på att 900W kanske behöver en stund för att levererar varmluft ut i utblåsen. Känn om det finns en luftström och vänta sedan en stund vars längd är beroende på temperaturen i bilen när du slår på värmen.

//Michael, medlem
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Tänker du köra pannan hela vintern för uppvärmning? Jag har gjort det en vinter vilket fick till följd att jag fick byta fläktmotorn. Enkelt att göra men lite tidsödande och ganska dyr fläkt i inköp. Antingen hade jag otur eller så är fläkten av låg kvalité och/eller inte tänkt att köras kontinuerligt i månader.

//Michael, medlem
 

HåGe

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Ovanåker Kommun
HBK-Nr
38435
Medlemskap
2024
Så som vreden står i bilden i inlägg #1 så skall du få värme och enbart eldrift. Symbolen som ser ut som en ljuslåga betyder varmluft i det vänstar reglaget men gasoldrift i det högra. Den som gjorde underlaget till dessa reglage hade antagligen lite otur när han tänkte. Tänk på att 900W kanske behöver en stund för att levererar varmluft ut i utblåsen. Känn om det finns en luftström och vänta sedan en stund vars längd är beroende på temperaturen i bilen när du slår på värmen.

//Michael, medlem
Tack till er alla. Ni har klargjort det tydligt. Symbolerna är som du säger förvillande. Mvh.
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
enkelt att använda till luftvärme..
gjorde en slang med stos och magneter till utblåset för att enkelt rikta till kallare område. slangen är samma som till friståene ac tål värme.
 

Bilagor

  • IMG_8197.jpg
    IMG_8197.jpg
    51,6 KB · Visningar: 70

Tommy Moniqa

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
9218
Medlemskap
2024
Jag står med min husbil och ytter tempen är ca 2-5grader då räcker inte elen ,så när jag kommer från jobbet på kvällen är tempen i husbilen ca 15 grader och måste stöd köra på gas,jag har samma sorts panel som du har
 
Toppen