• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme i argos 747-2

F

F.d. 53396

Guest
Nästa fråga!
Jag har startat värmen i min argos med alde värme har den på läge 2 2100w
Och ställt in värmen på 22grader men jag kommer inte upp i 15 grader änns?
Kopplat in 230v sladden.
Jag kan inte köra på läge 3 3100w för jag har inte 16amp.
Är det de som är felet?
Vad gör jag för fel?
Med vänlig hälsning,
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Värme i argos 747-2

Det här har diskuterats tidigare som ett problem. Du måste ha en så kort anslutningskabel som möjligt för att få dom 2100W som du vill ha. Är kabeln för lång så får du spänningsfall o effekten minskar.
Den temperatur som är nu ute ska du kunna hålla varmt inne med elpatron på läge två.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Värme i argos 747-2

Ja med 16A så borde du kunna hålla varmt vid minusgrader på under -10 men din bil är större än min.
Du får nog svar snart av dom som har en lika bil som dig o använder den vintertid.
 

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
Sv: Värme i argos 747-2

Hej
Vad händer om du ställer upp termostaten på max.
Blir de vamare då
Med 2kw el klarar vi utan problem -10c får då 20-22grader inomhus,blir det kallare måste vi slå på gasolen (Niesmann flair 6700)
Lars
 

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
Sv: Värme i argos 747-2

Hej
Har du inte provat att höja termostaten tycker jag att det är det första du ska göra.
du kan ju kolla så att värmen drar 2kwh per timme som den ska göra.
Läs av elmätaren eller skaffa en enkel kwh mätare finns hos Jula, Clas Ohlson,
Biltema mfl för under 200 spänn.
Jag misstänker att du inte har full effekt hela tiden

Lars
 

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Sv: Värme i argos 747-2

Vad har du ställt cirkuationspumen i för läge på våran kan välja konternueligt eller via termostat eller inte alls.Har du cirkulation på vattnet (kollat glykolen).Två kilowatt ska räcka även fast du har en stor bil.

Argos 747
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Värme i argos 747-2

Hej
Har du vattenburen värme? då förstår jag inte var den inte håller värmen på det gradtal du ställt in den på.
Vid -27 grader i vintras var vi "tvugna" att en kort stund kör på 3 Kwh,för att håll 22 grader inne i HB:n.
Ner till -10 har vi 1Kwh på.
/Vidhem
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Värme i argos 747-2

Har ett svagt minne av att det fanns en tråd i våras om en som hade samma bil som dig och hade problem med att det inte blev varmt när han körde på el,men jag hittar inte den tråden kanske någon annan kommer ihåg den tråden och kan lägga in en länk till den.

Bosse.
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Värme i argos 747-2

Hej
Har du vattenburen värme? då förstår jag inte var den inte håller värmen på det gradtal du ställt in den på.
Vid -27 grader i vintras var vi "tvugna" att en kort stund kör på 3 Kwh,för att håll 22 grader inne i HB:n.
Ner till -10 har vi 1Kwh på.
/Vidhem

Nu växte näsan på Vidhem. :twitcy:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Värme i argos 747-2

Låter som spänningsfall! Med 16A ska du klara att köra på 2kW!
Om du bara har 10A (vilket är fallet på många campingar) så måste du komplettera med gasol. Med den pannan du har så tar den så mycket den kan av elpatronen och därefter går den in och "toppar" med gasol. Men du måste se till att den står på två "blixtar" på manöverpanelen och att gasolen är påkopplad samt att det lilla skjutreglaget för gasolvärmen är uppåt, d.v.s. på.
Vi har varit ute med vår Argos på vintern, i Tandådalen bl.a. och där var det bara 10A, men gasolen fick gå in och stötta, vi hade - 20 och frös inte alls i bilen! Men som sagt, 2,5 kvadrats kablar gäller, ej heller för långa!

/Ludde
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Värme i argos 747-2

Låter som spänningsfall! Med 16A ska du klara att köra på 2kW!
Om du bara har 10A (vilket är fallet på många campingar) så måste du komplettera med gasol. Med den pannan du har så tar den så mycket den kan av elpatronen och därefter går den in och "toppar" med gasol. Men du måste se till att den står på två "blixtar" på manöverpanelen och att gasolen är påkopplad samt att det lilla skjutreglaget för gasolvärmen är uppåt, d.v.s. på.
Vi har varit ute med vår Argos på vintern, i Tandådalen bl.a. och där var det bara 10A, men gasolen fick gå in och stötta, vi hade - 20 och frös inte alls i bilen! Men som sagt, 2,5 kvadrats kablar gäller, ej heller för långa!

/Ludde

Som jag ser det så skall du kunna köra på 3 kw om du har 16 A och 2,5 kvadratskablar, det gör väldigt mycket på kapaciteten, därutöver kan man välja att toppa med gasol, om det behövs.

Mvh

Bosse
 
Toppen