• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme bekymmer

Bitte

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
38617
Medlemskap
2024
Hej, vi har en Dethleff esprit I 7150 -2 EB 2017. När vi varit ute i november fick vi inte upp värmen med vår Alde, ca -4 grader ute fick vi endast upp värmen till +12-16 grader när vi körde på el 2 kW. Och liknande på gasol.
Kollat nivåer på vätskan,glykol, och de ser ut att vara bra. Köpte bilen i höstas vet inte när glykolen är bytt om det nu kan påverka.
Någon som har några bra förslag?
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Hej, vi har en Dethleff esprit I 7150 -2 EB 2017. När vi varit ute i november fick vi inte upp värmen med vår Alde, ca -4 grader ute fick vi endast upp värmen till +12-16 grader när vi körde på el 2 kW. Och liknande på gasol.
Kollat nivåer på vätskan,glykol, och de ser ut att vara bra. Köpte bilen i höstas vet inte när glykolen är bytt om det nu kan påverka.
Någon som har några bra förslag?
Min erfarenhet är att 1 kW ger en temperaturökning på 7 - 10 grd
Så allt fungerar som det skall
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Vi har en från 2016, och vid +0-2 grader, är det inga problem att få +28 grader med pannan ställd på 1kW + gasol.
Ingen aning om varför ni inte kan få detsamma, men något är uppenbart fel.
Temperaturen med enbart 2kW el känns rimlig, jämfört med våra erfarenheter.
 
Senast ändrad:

Bitte

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
38617
Medlemskap
2024
Tack för alla tips, jag kan tillägga att vi inte har något vinterdäcken till bilen men avser att införskaffa, har tyvärr inte tillgång till bilen nu då den är inställd men ska kolla allt i månadsskiftet feb- mars. Jag återkommer i ärendet. Ni som har en från 2016 kör ni även med den extra cirkulationspumpen ?
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Ni som har en från 2016 kör ni även med den extra cirkulationspumpen ?

Vår står i vinterdvala, så vår erfarenhet av ”Kallgrader” är begränsad.
Men vår cirkulationspump står på automatisk.

Den som du kallar extra, tror jag är densamma som cirkulerar vattnet genom värmeväxlaren till motorn.
Så om du kör den, dränerar du värmesystemet på energi.
Genom att du håller även motorblocket varmt, som sitter i ett helt oisolerat utrymme.
Det förklarar troligen en del av varför ni har svårt att få upp värmen.

Masa-täcken eller likvärdigt på rutorna gör skillnad. Det är några kvadratmeter rutor som släpper ut värme.
Det är en relativt stor bil, många kubik luft som skall värmas.
 
Senast ändrad:

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Tack för alla tips, jag kan tillägga att vi inte har något vinterdäcken till bilen men avser att införskaffa, har tyvärr inte tillgång till bilen nu då den är inställd men ska kolla allt i månadsskiftet feb- mars. Jag återkommer i ärendet. Ni som har en från 2016 kör ni även med den extra cirkulationspumpen ?
Först vill jag be om ursäkt för att jag tidigare skrev: "Han skriver ju "Och liknande på gasol." Där ska ju i alla fall finnas mer än 2 kW så något är väl ändå fel. Åtminstone om gasolen fått jobba tillräckligt länge." Det var ett felaktigt antagande utifrån att en stor majoritet här säkerligen är män. Jag tittade inte ens på signaturen.

Men @Bitte har du problem att få upp värmen även när du kör på gasol under tillräckligt lång tid (timmar?) eller finns problemet bara när du kör på endast el? Många svar verkar ju bekräfta att det är normalt om du inte får högra temperatur med bara el. Men jag anser att du borde få högre temperatur med gasol. Får du inte högre temperatur med gasol under längre tid är något fel.
 

Bitte

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
38617
Medlemskap
2024
Först vill jag be om ursäkt för att jag tidigare skrev: "Han skriver ju "Och liknande på gasol." Där ska ju i alla fall finnas mer än 2 kW så något är väl ändå fel. Åtminstone om gasolen fått jobba tillräckligt länge." Det var ett felaktigt antagande utifrån att en stor majoritet här säkerligen är män. Jag tittade inte ens på signaturen.

Men @Bitte har du problem att få upp värmen även när du kör på gasol under tillräckligt lång tid (timmar?) eller finns problemet bara när du kör på endast el? Många svar verkar ju bekräfta att det är normalt om du inte får högra temperatur med bara el. Men jag anser att du borde få högre temperatur med gasol. Får du inte högre temperatur med gasol under längre tid är något fel.
Ska kolla så snart jag tar ut hb. Återkommer
 

Bitte

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
38617
Medlemskap
2024
Tack alla som engagerat sig, har nu fått hem bilen och kört värme på 2 kW vid 0 gradig väder får jag upp till 21 grader så detta är ok. Kör jag på gasolen har jag fått upp tempen till 23 grader då har värmen fått gå i 3 dygn.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.271
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Tack alla som engagerat sig, har nu fått hem bilen och kört värme på 2 kW vid 0 gradig väder får jag upp till 21 grader så detta är ok. Kör jag på gasolen har jag fått upp tempen till 23 grader då har värmen fått gå i 3 dygn.
Nu blir jag nyfiken. Vad står termostaten på? Står den på 23 grader så är ju allt ok men står den högre så är ju något galet, med gasoltillskott så kan du få betydligt varmare i bilen om du vill.
 
Toppen