• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmartillsats till gasolkök

F

F.d. 1565

Guest
Sv: Värmartillsats till gasolkök

Förmodligen inte det svar du vill ha, men ändå.
Gasol, butan eller propan, har ett högt eneriinnehåll på i runda slängar 12,7KW per kilo gas. Engångsflaskorna i de där, för övrigt helt förträffliga spisarna, innehåller 220 gram gas. Om då värmaren ger 2000W så är flaskan tom efter 83 minuter.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Värmartillsats till gasolkök

Förmodligen inte det svar du vill ha, men ändå.
Gasol, butan eller propan, har ett högt eneriinnehåll på i runda slängar 12,7KW per kilo gas. Engångsflaskorna i de där, för övrigt helt förträffliga spisarna, innehåller 220 gram gas. Om då värmaren ger 2000W så är flaskan tom efter 83 minuter.

Jo, jag är medveten om att engångsflaskorna inte kommer att räcka särskilt länge. Hade inte tänkt att använda den inne i campingbilen (VW-buss), utan enbart för att kunna trycka upp temperaturen vid behov i ett tält som fungerar som förtält.
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Värmartillsats till gasolkök

Man kan väl ställa tillsatserna på det fasta gasolköket, eller missuppfattar jag bilderna i annonsen.

Mvh
Harry Hymer :msn_photo:
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Värmartillsats till gasolkök

Man kan väl ställa tillsatserna på det fasta gasolköket, eller missuppfattar jag bilderna i annonsen.

Mvh
Harry Hymer :msn_photo:

Jag uppfattar det som att tillsatsen ställs på ett vanligt gasolkök. I mitt fall blir det på ett enlågigt campingkök med gaspatron av engångstyp.
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Värmartillsats till gasolkök

förstår inte vitsen med detta, värmen blir detsamma oavsett galler eller inte. Möjligen skulle det kunna användas som flamskydd.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Värmartillsats till gasolkök

Innan jag gick i pension för 5 år sedan, jag använt sova 5 till 15 minuter i min lunch och vintern kan kräva en snabb uppvärmning.
Där använde jag gasolkök som en turbo uppvärmning.
Men det ger dålig luft - så lite tid och inte säkert att sova i - inte över en natt.
En gasolugn som Truma, har en separat luftintag och en skorsten.

Min erfarenhet under 10 år - hoppas att det kan komma till din fördel.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Värmartillsats till gasolkök

förstår inte vitsen med detta, värmen blir detsamma oavsett galler eller inte. Möjligen skulle det kunna användas som flamskydd.

Vitsen är att den mesta värmen sprids i form av IR-strålning åt sidorna i stället för att åka med luften och avgaserna upp under taket. IR-strålningen värmer de föremål den träffar.

Birger
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Värmartillsats till gasolkök

Den är gjord just för det köket med engångspatroner det finns spår i botten som svarar mot köket en slags bajonettkonstruktion fast den var slarvigt utförd. Man kan ha betydligt mindre än full fart för att det ska glöda så gasen lär räcka en stund, det är ju IR-strålningen man vill åt värmen går ju fort ut om man ska värma upp tältet. Ska man ha den inne så får det inte vara lång stund eftersom den gör slut på syret om man inte har väldigt bra ventilation.
Finns en betydligt dyrare och bättre variant som innehåller en värmeväxlare med fläkt och skorstensslang man kan sätta över gasspisen, den fasta altså. den lilla för engångstuber har ju ingen tändsäkring!
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Värmartillsats till gasolkök

Det finns liknande tillsatser som fungerar som värmeväxlare där fukten från gasolen försvinner, hittar ingen länk just nu. :)
 
F

F.d. 1565

Guest
Sv: Värmartillsats till gasolkök

Det finns liknande tillsatser som fungerar som värmeväxlare där fukten från gasolen försvinner, hittar ingen länk just nu. :)

Den heter Pan 2000 och är riktigt bra, men även här är det en brinnande låga i samma utrymme där man själv vistas, så bara värma upp när man är vaken, inte sova med den på.
 
Toppen