• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmarfläkten vill ej gå!

F

F.d. 50407

Guest
Hejsan!

Var ute med bilen i helgen och allt fungerade bra, men idag när jag skulle köra lite värme så vill ej fläkten starta som sitter bakom värmaren!

Någon som har lite ideér att testa för att hitta felet?

MVH

JIKen
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Värmarfläkten vill ej gå!

Är det detta som är termostaten som styr fläkten i Autoläget?


Den detaljen som är instucken i sidan med vita kablar känner av när elementet blir varmt i autoläge och då ökar fläkthastigheten så även om du kör på högsta hastighet på vredet och elementet inte är varmt så går fläktmotorn sakta men när tempen ökar så ökar även fläkthastigheten .

I det övre läget "manuell" så går ju fläkthastigheten i den takt som du justerar vredet .
 
F

F.d. 50407

Guest
Sv: Värmarfläkten vill ej gå!

Den detaljen som är instucken i sidan med vita kablar känner av när elementet blir varmt i autoläge och då ökar fläkthastigheten så även om du kör på högsta hastighet på vredet och elementet inte är varmt så går fläktmotorn sakta men när tempen ökar så ökar även fläkthastigheten .

I det övre läget "manuell" så går ju fläkthastigheten i den takt som du justerar vredet .
Ok, om det är så det ska vara så är inte mitt system riktigt friskt ännu.....får se om jag hittar något mer som har fått stryk sedan transistorn kortslöts.......tebax till mätandet!

Något ska man ju ha att göra när man är ledig.....ha ha
 
F

F.d. 50407

Guest
Sv: Värmarfläkten vill ej gå!

Hejsan på Er allihop!

Tänkte bara Avsluta denna tråden med att berätta vad som var felet på min fläktstyrning!

För det första så var det självklart Transistorn men det räckte inte som sagt med att byta den utan det var även en diod som var kass, därför gick fläkten som den gjorde. Efter betydligt fler felsökningstimmar än väntat så går den nu ialla fall!

Någon som har funderingar om styrningen av detta systemet så kan jag nog svara på de flesta frågor efter detta, *ler*.!

Tackar för all hjälp!

MVH

Johan
 
Toppen