• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmarfläkten vill ej gå!

F

F.d. 50407

Guest
Hejsan!

Var ute med bilen i helgen och allt fungerade bra, men idag när jag skulle köra lite värme så vill ej fläkten starta som sitter bakom värmaren!

Någon som har lite ideér att testa för att hitta felet?

MVH

JIKen
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Värmarfläkten vill ej gå!

Vad är det för bil och värmesystem ?

På min Pilote av 1990 årsmodell så gick fläkten väldigt väldigt långsamt och det var en komponent i den delen som sitter på väggen som anger vilken hastighet på fläkten man vill ha .

Jag har bilder på den men jag hittade dom inte för tillfället .
 
F

F.d. 50407

Guest
Sv: Värmarfläkten vill ej gå!

Hejsan och tack för ditt svar!

Det är en Fiat Ducato -89a med Knaus Traveller 625 skåp!
Truma vent är det med manuell, av och automatisk styrning från panelen!

Bilder vore kanon!

MVH

JIKen
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Värmarfläkten vill ej gå!

Hmm, høres nesten ut som den vi hadde på en Hymer 85 årgang.
I manuell skal termostaten være utkoblet, det var også en egen sikring for vifta. Det er ikke enkelt å komme til viftemotoren innenfor varmeren, men løfter en av blikkfronten så kan en muligens kommet til slik at en kan kontrollere at motoren får 12V når bryten settes i manuell og at det reagerer rett når en skrur på termostaten.

Detaljene er litt langt vekk for meg, det er 9 år siden jeg hadde denne bilen.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Värmarfläkten vill ej gå!

Hejsan och tack för ditt svar!

Det är en Fiat Ducato -89a med Knaus Traveller 625 skåp!
Truma vent är det med manuell, av och automatisk styrning från panelen!

Bilder vore kanon!

MVH

JIKen


I den nedre styrningen på bilden så sitter det ett motstånd (?) eller va 17 det är ...
Det vet säkert någon annan här .
Det är svart och har 3 fötter (bild kommer ) .

Jag vet att jag har bifogat bilden i ett tidigare inlägg men jag hittar inte kortet varken i datorn eller på hemsidan men jag söker vidare .
Går fläkten inte alls eller går den väldigt sakta så en snigel kan verka snabb ? Jag hade nog 3 volt på min motor när den gick .
Hittade ett inlägg men då var bilden borta men det stod BD 675 på transistorn eller tyristor som någon skrev .

Här är det inlägget men jakten på kortet fortsätter : http://www.husbilsklubben.se/forums/t24859/?highlight=truma
 

Bilagor

  • truma.JPG
    truma.JPG
    79,7 KB · Visningar: 9
Senast ändrad:
F

F.d. 50407

Guest
Sv: Värmarfläkten vill ej gå!

Så det sitter en separat säkring för fläkten, var kan den sitta?

Bengt-Åke!

Kan det vara en transistor du menar som har gått sönder? Jag skall ta i sär och mäta lite imorgon!

Tack en en gång för Era snabba svar!

MVH

JIKen
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Värmarfläkten vill ej gå!

Den nederste boksen inneholder termostatstyringen for viften, mener det er en elektronisk regulator - dvs. at hjulet driver et potensiometer som gir referanse for hvilken temp som skal oppnås. Er det stor avstand i temp mellom rommet og innstillt så skal det gis høyere spenning til viften.

Tar en av hjulet så sitter det en skrue under slik at en kan demontere dekselet. Her kan en måle om det er spenning - dvs. om sikringen er ok.
En kan også overstyre hele boksen ved å sette 12V direkte på utgangen til motoren, dermed så vil en vite hvor problemet ligger.

Hvis problemet ligger i den lille brune boksen så er det mest sannsynlig potmeteret som er utslitt.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Värmarfläkten vill ej gå!

Så det sitter en separat säkring för fläkten, var kan den sitta?

Bengt-Åke!

Kan det vara en transistor du menar som har gått sönder? Jag skall ta i sär och mäta lite imorgon!

Tack en en gång för Era snabba svar!

MVH

JIKen


Som ovan skriver så var felet till min inuti den boxen och på det kretskortet så sitter det en komponent som är fastlödd med 3 ben samt så sitter den fast med en mutter .

När du tagit isär detta så ser du komponenten och om det inte finns någon elektronikaffär i Lidköping så bör den finnas på Swebry i Skövde .
Jag sitter fortfarande och letar efter kortet och i dom inläggen som jag bifogat bilden i så är kortet borta och går inte få fram .
 
F

F.d. 50407

Guest
Sv: Värmarfläkten vill ej gå!

God dag på Er!

Nu har jag varit ute i Knausen och skruvat lite!

Jag hittade ett fel i styrningen och det var en bana som var avbränd, (se lodbrygga på bild) som jag lagade och nu går fläkten i allafall.......dock lämnar det endast 2 V om jag mäter direkt på motorn oavsett hur potentiometern står!

Kan det vara transan som är kass?

MVH

JIKen
 

Bilagor

  • kretskort.JPG
    kretskort.JPG
    143,9 KB · Visningar: 9

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Värmarfläkten vill ej gå!

Ser jeg rett at det er det midterste benet på transistoren som hadde brent bane? Hvis jeg husker rett så er det styrespenningen til transistoren. 2 Volt lyder nesten som styrespenningen, det kan være at transistoren er kortsluttet base til emitter. Det går da mye mer strøm den veien enn kretskortet tåler = brent bane.
 
F

F.d. 50407

Guest
Sv: Värmarfläkten vill ej gå!

Ja det stämmer nog enligt min teori oxå......jag får ta och köpa en ny transistor och löda dit så får vi se......borde gå att få tag i imorgon när alla dessa helger är slut!

MVH

JIKen
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Värmarfläkten vill ej gå!

Ja det stämmer nog enligt min teori oxå......jag får ta och köpa en ny transistor och löda dit så får vi se......borde gå att få tag i imorgon när alla dessa helger är slut!

MVH

JIKen


Den delen som du misstänker är trasig är det den som är även fastskruvad och lödd med 3 ben ?
Det är den som var felet på min men jag hade 3volt på min ;) .

Blir det fika nästa gång man är i Lidköping då ;) ;)
 
F

F.d. 50407

Guest
Sv: Värmarfläkten vill ej gå!

Den delen som du misstänker är trasig är det den som är även fastskruvad och lödd med 3 ben ?
Det är den som var felet på min men jag hade 3volt på min ;) .

Blir det fika nästa gång man är i Lidköping då ;) ;)
Ja Bengt-Åke, det var transistorn som var trasig och jag fick tag i en BD681 istället för en BD675 men enda skillnaden på dem är att 681an tål 100V istället för 45V, borde inte bli någon funktionsskillnad, eller var tror du Knugrone?

Fika går alltid att ordna!!!!!

Som sagt så går ju fläkten nu men jag är osäker på hur funktionen skall var på automat samt manuella läget. Som det är nu så går fläkten på högt var när jag slår på Automat och fortsätter i det tempot när jag slår över i manuellt läge med den skillnaden att jag kan öka varvet ännu mer när jag styr den i bott!

Ska det manuella läget vara steglöst mellan nästan inget och fullt skaft?
Hur fungerar det automatiska läget, har för mig innan att när jag hade den i A så gick den på lågvarv tills värmaren hade varit igång en stunde för att sedan stegra sig lite!

Jag är lite brydd över funktionen men som det är nu så har jag ialla fall gott om fläkt som blåser värme!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Värmarfläkten vill ej gå!

Husker jeg rett så går viften med stor hastighet til det nærmer seg den temperatur som termostaten er innstillt på da går viften gradvis ned til lite og det tvinger brenneren ned i effekt. Hylet fra viften de første timene var en av grunnen til at vi ønsket vannbåren varme for 9 år siden.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.618
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Värmarfläkten vill ej gå!

Hej, i A-läge går min fläkt sakta om man startar den samtidigt som värmaren och ökar först när det finns värme från Truman att blåsa ut i slangarna.

JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Värmarfläkten vill ej gå!

Er det en følerledning inn over brenneren, hvis ikke så er det en termisk reduksjon ved viftemotoren som holder igjen til det blir varmt rundt viften.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.618
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Värmarfläkten vill ej gå!

Det är nog bara en termisk styrning till fläkten för gasoltermostaten styr bara brännaren "mekaniskt". Däremot så är elpatronerna i Truman mer elektriskt ihopkopplat med fläktstyrningen och väggtermostaten.

JANKRO.
 
F

F.d. 50407

Guest
Sv: Värmarfläkten vill ej gå!

Hej, i A-läge går min fläkt sakta om man startar den samtidigt som värmaren och ökar först när det finns värme från Truman att blåsa ut i slangarna.

JANKRO.

Så som du skriver har jag för mig att min fungerade oxå innan! Är termostaten till fläkten den som sitter intrycket i själva fläkthuset eller var sitter den?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Värmarfläkten vill ej gå!

Så som du skriver har jag för mig att min fungerade oxå innan! Är termostaten till fläkten den som sitter intrycket i själva fläkthuset eller var sitter den?

På min så satt den på insidan av fläktpaketet vid motorn och den känner av när det blir varmt och då ökar varvtalet på motorn .

Har du kört något så elementet är varmt och brytaren i läge auto samt vredet på ex. max .
 
F

F.d. 50407

Guest
Sv: Värmarfläkten vill ej gå!

På min så satt den på insidan av fläktpaketet vid motorn och den känner av när det blir varmt och då ökar varvtalet på motorn .

Har du kört något så elementet är varmt och brytaren i läge auto samt vredet på ex. max .

Är det detta som är termostaten som styr fläkten i Autoläget?
 

Bilagor

  • Termostat.JPG
    Termostat.JPG
    120,7 KB · Visningar: 6
Toppen