• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmare Trumatic c 3400/c 6000

anneyjan

FD HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
5376
Medlemskap
2022
Hej!
Är det någon som kan denna värmaren?
Den startar och stannar efter ca: 10 minuter, går att starta om, men det behövs många försök, ibland går det ibland inte. Varmvattnat fungerar när den står på bara varmt vatten symbolen. Jag har provat att starta den i alla möjliga och omöjliga kombinations lägen.
Där finns också en värmemanick från ingenjörsteknik som är samman kopplad.
Värmaren är ny. Jag har också provat att öppna dörren till värmaren så att den får mer
och kallare luft, inget bättre resultat.Inga slangar är täta,så luften strömmar ut bra.
Inga säkringar löses ut.
Kan någon lösa problemet.
Janne Spanien
 
T

tompaline

Guest
Sv: Värmare Trumatic c 3400/c 6000

Hej hade detta problem med min nya Trumatic 2010års, Vände mig till Trumatic i Sverige
Fick till svar att man kunde se fel- koder under en liten dosa som sitter på pannan.
Vände mig till FJ- Husvagnscenter i Falkenberg som fixade detta .Den har inte krånglat sen dess(7mån sedan) När det gällde koderna så fungerade det så att den lilla dosan/indikatorn på pannan
hade dioder som gav olika blinkimpulser och på så sett kan men med hjälp av en
kodnyckel lista ut felet. Den kod nyckeln har Truma/verkstad. Alltså inte helt enkelt.
När det gällde min panna så gjorde man en ny omkoppling av kablarna..Det påståss att
det var nån typ s.k. "barnsjukdom" som pannan hade var visst nåt jordkabelfel??

lycka till Tommy.........
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Värmare Trumatic c 3400/c 6000

Mät upp spänningen till Truman. Det kan vara så att spänningen är får låg. Mät när du "startat" truman. Jag är lite ute på hal is, men om det går 3 trådar till Truman, en jord och 2 med +. Om detta stämmer, kolla om du har full spänning från båda "+" till "-"
I detta fallet orkar inte spänningen att driva avgasfläkten tillräckligt och därför stoppas värmaren.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29749

Guest
Sv: Värmare Trumatic c 3400/c 6000

Hej ! prova att byta reduceringsventilen den som sitter vid gasol-flaskan,den kan skapa såna problem.
Ha de bra Euran.
 
F

F.d. 24447

Guest
Sv: Värmare Trumatic c 3400/c 6000

du skriver att den går i ca 10 min och funkar på varmvattnet, det tar väl ungefär den tiden för varmvattnet att vara uppvärmt och pannan slår från automatiskt. du kan ha fel på termostaten till värmen i husbilen då stannar ju pannan när varmvattnet nått full temp. Och funkar ej att endast starta på värme i bilen.
 

anneyjan

FD HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
5376
Medlemskap
2022
Sv: Värmare Trumatic c 3400/c 6000

Tack för svaren!
Jag tar med mig dom och går ner till bilen och kollar
om det är något som inte stämmer överens med svaren och tipsen jag fått.
Tack för snabba svar .
Janne Spanien
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Värmare Trumatic c 3400/c 6000

Barnsjukdomen håller på tydligen ännu, vår krånglade andra året och det byttes kretskort med Aldes godkännande och en av orsakerna är säkerhetsdosam Secu Motion som kan vara lite knepig. Den finns med olika storlek 3 olika vill jag minnas och den med 0,8 är att föredra som minsta storlek. Husvagnsservice Linköping hjälpte mig och dom var mycket kunniga och hans namn som äger firman heter Lasse. Jag kan rekommendera dom efersom Alde själva sade att dom var både tillmötesgående och hade gott kunnande om deras värmare. Men Combi 4-6 har haft dålig status enligt Kristian på Alde. Under plastkåpan där kablarna går in på mitten av pannan sitter det en diod som ger blinkningar med olika fredkvens långa snabba och med det schemat kan man utläsa att vissa delar är orsaken men oftast beror det på gasoltillförsel som strular och då startar pannan upp men när den skall tända till så blåser den ut lågan och då stannar den, den indikerar fel genom för dålig gasoltillstömning.
 
F

F.d. 20307

Guest
Sv: Värmare Trumatic c 3400/c 6000

Hej våran 3400 var avsedd för 50 mBar men föregående ägare hade byt ut reduceringsventilen till en på 30 mBar istället vilket gjorde att den bara gick några minuter. Ett byte till 50 gjorde att den startade upp och fungerade som den ska. Kolla på skylten som sitter på pannan vilket tryck den ska ha och jämför med det tryck du har på reduceringsventilen.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 18506

Guest
Sv: Värmare Trumatic c 3400/c 6000

Min panna C3400 krånglade och ville inte starta ifjol och det som hjälpte var att ta den isär och rengöra brännare.
Men sen hade jag ett fel till. När den har nått termostat-inställd temperatur så stannar brännaren och när den vill om ett tag köra igång igen så vill den inte starta. Och det som hjälper då är att knacka på magnetventilen medan den försöker starta då går den igång. Detta har jag upptäckt först i slutet för förra säsongen och jag ska testa att byta magnetventil.
 
Toppen