• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värma vatten med 12 volt

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Om tanken är att kunna värma vatten under körning med 12 volt så finns en bättre lösning.
Se: Värme i bodelen vid körning

Jag söker bara en lösning att värma tappvarmvatten med 12V, och slippa starta min Truma på gasol, den skapar av mycket strålningsvärme upp i en stor garderob, jobbigt om det är varmt på sommaren.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hittade dessa:
och

Kanske går att skruva in i begintlig Vv.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hittade dessa:
och

Kanske går att skruva in i begintlig Vv.

I inlägg no2 länkar jag till just den 12v VV.... Men bra att du också såg den.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har du nån ritning eller bild på den så men ser hur den funkar?

Jodå jag har säkert bilder på solfångare.... Någonstans :rolleyes:
Det finns också äldre inlägg från 2016 när jag byggde den på Kreta.... Tyvärr ser ni ju inte på en bild hur panelen fungerar.. Men du har ett 10mm kopparrör på ca 90cm... Låter en plåtslagare göra aluminium vingar på ca 100mm, så det ser ut ungf såhär.... -u- koppar röret tryck du ner i u:et köper några 90°, böjar och löddrar allt ihopa... Precis som en stor panel... Klistra allt på en blå styren ca 5cm tjock gör sargar av styren på ca 3 c crm limmar de runt skivan och klär sen toppen med en polycarbone skiva... Enkelt va? ;)
Den panelen som jag "uppfann" och väger bara ett par hg. Är lite hemlig än vill se om jag först kan starta en tillverkning.,
Men lycka till...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Lät ju ganska enkelt att få ihop. En tank och en cirkulationspump så har man ju varmvatten gratis på sommaren iaf. Hur stor tank är lämplig?

Jag körde mitt rätt in i truman och den håller 11 liter om jag inte minns fel...
Det tog max 20 min så var hela varm med ca +70°
Jag hade ett helt slutet system, men jag vill inte rekommendera detta utan sätt en ventil som löser ut på max 2 bar... Sätt den i anslutning till panelen. Ett mer proffsigt sätt är att bygga systemet med en platt värmeväxlare.... Så lycka till

Nu är vi nog fel på det.... Det var ju med 12v Peter ville lösa det med...
Tycker vi skall skapa en egen tråd för dem som är intresserade av en panel som ger varmvatten... Om det finns intresse
 
Toppen