• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Världens dyraste bro.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Läste just att Öresundsbron är dyrast att köra på till Danmark, i hela Världen.
I Norge är något "liknande" betald efter vissa år, märkte det i våras, vem har problem , ja inte Norge!!!!!!!!!!!!!!
"Vilket" gnäll" nu i tidningar, att Svenskar skall betala mer vid färd.
Vem Bestämmer " jo DANSKARNA", !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Låste också att bron va beräknad att leva i 100 år!!! nu ändrat till " 200 År, " GRATTIS" Danmark!!!!

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Nej nej.....Malmö-Köpenhamn menar jag så klart !
Ska det va konkurrens då ska det va på riktigt.

Ps imponerande..hur får du till så snygga danska...Ö ?

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
dyrt ? titta då på va båten rödby putgarden koster
då det ju i princip gratis att köra över bron
PS. tror om jag kommer ihåg rätt så kostade båten ca 1600 kr enkel resa om man inte har bokad, men bara kör till automaten.

Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Vet inte om 262:- för en enkelresa är speciellt dyrt. Tycker det är prisväst med tanke på vad båten kostade tidigare. Resa den 090625.
Husbil 6-10m, 1500kr ordinarie pris, med rabatter kan du komma ned till 1100kr enkel resa.
Har helt slutat åka över Danmark det är för dyrt, samt resvägen passar inte oss via Hamburg.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
dyrt ? titta då på va båten rödby putgarden koster
då det ju i princip gratis att köra över bron
PS. tror om jag kommer ihåg rätt så kostade båten ca 1600 kr enkel resa om man inte har bokad, men bara kör till automaten.

Jo jo jo men att jämföra äpplen med päron.

Båten ägs av ett rederi... Öresundsbron ägs av dig o mig o danskar.... bron är inte privatägd.

Ps vad kostar en enkelresa över bron till Öland? För att förtydliga.

För att förtydliga tråden... inlägg ett är så klart inte ett mästarprov på formuleringskonst... men tar upp en viktig vinkling... nämligen att efter hand kommer bilister ha betalat mer i avgifter än som varit den ursprungliga avsikten.
Läs gärna länken i inlägg 6 så klarnar det ännu mera vad tråden handlar om.

Senast ändrad:

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025

Båten ägs av ett rederi... Öresundsbron ägs av dig o mig o danskar.... bron är inte privatägd.

För att förtydliga tråden... inlägg ett är så klart inte ett mästarprov på formuleringskonst... men tar upp en viktig vinkling... nämligen att efter hand kommer bilister ha betalat mer i avgifter än som varit den ursprungliga avsikten.
då kan vi ju vända på steken.
det frivilligt att köra över bron, lått bli, så betalar du inget till staten
problem löst. frågor på det ?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Ölandsbron är ju en landsväg inom Sverige, så jämförelsen haltar! ;)

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Var tanken att broavgifterna bara skulle betala investeringskostnaderna, och isåfall med eller utan kompensation för inflation; eller skulle de täcka drift och underhåll också?

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Var tanken att broavgifterna bara skulle betala investeringskostnaderna, och isåfall med eller utan kompensation för inflation; eller skulle de täcka drift och underhåll också?

Som jag tolkar och har googlat runt.... så var det ursprungliga att det skulle täcka investering ( lån) o ränta...men också kompensation för inflation ( uträknat på något sätt ? ) drift o underhåll samt de tillfartsleder som behövde byggas... där det verkar som Danmark gjort en bättre deal?
Jag tolkar det också som att bron kommer att va färdigbetald tidigare än man trodde.... och att man ger utdelning till statskassan i Danmark och Sverige.... o det är väl det som man kan ha olika åsikter kring....
Ps sen tror jag också att det finns vissa skrivningar om att prissättning ska vara så att färjetrafik kan överleva....
Ps 2 det finns också exempel på skånska politiker som tycker att ett överskott ska tillfalla regionen..dvs Skåne... så jag tror att trådskaparen faktiskt har hittat något intressant.

I flera länder i Europa finansieras ju motorvägar på liknande sätt... avgifter som ska betala av utgifter för byggande o underhåll.... o detta är ibland privata företag som ligger bakom.

Man kan säkert räkna o ha olika åsikter... samtidigt så betalar man ju fordonsskatt...

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Tycker det är ett väldigt enkelriktat reportage. Vi kör över Öresundsbron och Storabältbron för ca 1000 sv kronor med vår 7,2 meter långa 3,5 tonnare. Utnyttjar givetvis ÖresundGO och Autocamperaftale.

Gällande prislista Öresundsbron:

Priser för privatkunder​

ØresundGO*Onlinebiljett**Ordinariepris
Personbil (max 6 m)262 SEK675 SEK750 SEK
Personbil (max 6 m) med släp (max 15 m)524 SEK1350 SEK1500 SEK
Personbil med släp (över 15m)1046,25 SEK2150 SEK2390 SEK
Husbil (6-10 m)524 SEK1350 SEK1500 SEK
Husbil (över 10 m)1046,25 SEK2150 SEK2390 SEK
Husbil (över 6 m) med släp1046,25 SEK2150 SEK2390 SEK

STOREBAELT:

Pris 2025​

KøretøjPris med autocamperaftale