• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värdeskåp - till vad?

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Värdeskåp - HJÄLP

Kolla om det sitter en röd knapp på dörren (gångjärnssidan), tryck in den, slå ny kod och fyrkant.
Så gjorde vi på vårt.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Värdeskåp - till vad?

Vi tänker som så att ett värdeskåp är fördröjande vid stöld. Vill en tjuv stjäla så gör de det, men man har i vart fall försvårat. Sen kan man ha lite reservvaluta/kort gömt på annat håll med.
 

tuula

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2113
Medlemskap
2024
Sv: Värdeskåp - HJÄLP

Kolla om det sitter en röd knapp på dörren (gångjärnssidan), tryck in den, slå ny kod och fyrkant.
Så gjorde vi på vårt.


Tack så mycket för tipset :)
men tyvärr ... inga röda knappar - och inget händer med ny kod o fyrkant ...

kör säkert i sommar
// tuula o janne

:mcride:
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Värdeskåp - till vad?

Jag kan inte tänka mig att det skulle finnas nån "knapp" för att ändra kod!
Har Du inte den ursprungliga koden skall det inte gå att ändra densamma.

I annat fall är skåpet helt värdelöst och bara slänga på tippen!

Anders :):):):):):):)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4058

Guest
Sv: Värdeskåp - till vad?

Det finns skåp med knapp. Som givetvis sitter på insidan.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Värdeskåp - till vad?

Jag kan inte tänka mig att det skulle finnas nån "knapp" för att ändra kod!
Har Du inte den ursprungliga koden skall det inte gå att ändra densamma.

I annat fall är skåpet helt värdelöst och bara slänga på tippen!

Anders :):):):):):):)

Knappen kommer du åt när dörren är öppen (har tyvärr ingen bild + sålt husbilen). Utgår ifrån att man har den gamla koden, annars är det nog som sagt skroten.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Värdeskåp - till vad?

Även om värdeskåpet är stabilt så är ju de flesta möjligheterna att fästa dom rätt begränsade för annars så är det ju bara ta med halva garderoben med värdeskåpet .
 

tuula

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2113
Medlemskap
2024
Sv: Värdeskåp - till vad?

tack för tipsen ...
några röda knappar går ej att finna så vi får nöja oss med den koden vi har. Skåpet fungerar ju.
Kanske får vi tag i förra ägaren efter semestern ...
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Värdeskåp - till vad?

Jag har ett säkerhetsskåp från Kjell & Co där jag även får in min 15,4" PC. Praktiskt eftersom det är brett och djupt utan att var onödigt högt. Nr 21156 a 799kr. Har limmat fast det undertill och baksida ovanpå gasolboxen i garderoben. Har använt bygglim PL400 alt Casco Superfix som sitter som berg efter några dagar. Skall dom ta bort det skåpet så följer halva väggen med och det fixar ingen pundare på 10-20 min. Hälsningar Hasse
Larm, säkerhet, övervakning / Säkerhetsskåp / 21156
21156.jpg

Säkerhetsskåp
Elektroniskt kodlås Kraftigt säkerhetsskåp med lämpliga mått för en laptop. Det elektroniska låset öppnas med en kod på 3 till 8 siffror. Bakgrundsbelyst display ökar användarvänligheten. Skåpet kan även öppnas med nyckel om koden glömts bort eller batterierna tagit slut, två nycklar medföljer. Hål för fastsättning, skruvar medföljer. Drivs med 4 st AA-batterier. Innermått (bxhxd): 420 x 190 x 300 mm. Yttermått: 430 x 200 x 350 mm. Vikt 11,5 kg.
 
F

F.d. 1619

Guest
Sv: Värdeskåp - till vad?

Hej

Jag såg er tråd och eftersom jag är lite nördig av mig gällande säkerhetsskåp då jag jobbat i branschen tänkte jag bara klargöra lite skillnad mellan värdeskåp och säkerhetsskåp.

Det är två olika produkter, där värdeskåp har betong mellan väggarna och ofta är brandklassat för att skydda t ex dokument en viss tid mot en viss värme utanför, och om man hade tänkt att förvara familjens aktiepapper för H&M i sin husbil på semester gör man säkrast i att införskaffa sig ett värdeskåp.

Säkerhetsskåp däremot är bara plåt mellan väggarna och en lägre säkerhetsklass. Dom har också sällan (eller aldrig) brandskydd.

Det billigaste värdeskåpet jag hittade kostade nästan 10 kakor,
e-safe : EURO Basic 0-40

Och anledningen till att man egentligen skulle köpa ett värdeskåp är för att minska sina försäkringspremier. Skåpet i sig har ett högt andrahandsvärde så därför kan man räkna hem även små sänkningar i premier.

Om man dock bara hade tänkt att lägga datorn och mobilen i skåpet så är väl troligen bäst att bara köpa ett värdeskåp, och i inlägget ovan fanns ju en kanon länk. Som medlemmarna tidigare också sagt så är det väl egentligen också en idé att snarare göra sina egna gömmor och kanske sätta upp en lampa med sensor för att skrämma buset om det kommer!

Hoppas på fint väder i år! :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Värdeskåp - till vad?

Vi har ett ALKO värdeskåp i våran bil och vi har inget i det alls det bara väger 12 kilo .

Det vi har av "värde" när vi är ute är ju laptopen , telefonerna och för det mesta tomma plånböcker ( kör mest med kort) sen får man ju vara lite akrobat när man skall komma åt det .
Allt går ju ersätta .
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Värdeskåp - till vad?

Intressant att se så många olika åsikter det finns om säkerhetsskåp i husbilar. Enligt "Husbilen Test" nr 4, 2010 visar statistiken att tjuven/tjuvarna lämnar säkerhetsskåpen i fred. Fritt fram att dra egna slutsatser!!

Lasse
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Värdeskåp - till vad?

.................Det billigaste värdeskåpet jag hittade kostade nästan 10 kakor,
e-safe*:*EURO Basic 0-40 ................


Hehe det vore något att få med sig ... 195 kilo :

Höjd 570 mm Bredd (+ gångjärn) 565 (+20) mm Djup (+ vred) 540 (+50) mm Volym 52 l Vikt 195 kg Brandklass NT Fire 017 60 P Inbrotts klass EN 1143-1 Grade 0 Godkänt belopp 50 000 kr Utrustning Högerhängd, dörr 1 hylla Kapacitet 6 pärmar
 
Toppen