• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värdeminskning husbil, finns det?

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
När jag startade den här tråden var man ju fundersam på värdeminskningen.
Nu har jag iallafall siffrorna på vad VÅR första husbil kostade

Köpte en 10 år gammal husbil för 275000 kr i Sverige, 6 år senare och efter 5300 mil och ca 210 övernattningar sålde vi den för 225000 kr.
Värdeminskning 50000kr. 8333/år.
Bilhandlaren säljer den igen för samma pris som vi betalade för 6 år sedan.
Har fått uppleva sådana fantastiska platser så bara 14 dagar av dessa fantastiska stunder borde ha kostat 50000 kr.

Det vi fick fixa med husbilen under dom här 6 åren var:
Ett bromsolja/kamremsbyte och vattenpumpen, kostnad runt 8000kr som jag minns det.
Bytte motorolja själv varje år för att jag tyckte det var för långt att åka till Enköping.
Skarvade själv ihop avgasröret för ett par hundringar då det brast förra sommaren.
Köpte nya däck så dom var visserligen kanonfina vid försäljningen, kostnad runt 5000.

Nu har vi istället köpt en husbil som är 3 år gammal, vi kalkylerar med en värdeminskningen dom kommande 6 åren med 200 000 kr. Jag återkommer i tråden om 6 år eller om vi säljer den så jag kan redovisa kostnaderna.

Det bästa vi gjort var då vi skaffade oss en husbil, totalt sett har det faktiskt varit ganska billigt också, vi har fått uppleva platser vi aldrig någonsin hade kommit till utan husbil.
I sommar ska jag bada i Norra ishavet, vandra till Treriksröset och njuta av den underbara naturen i norra Sverige/Finland/Norge och kommer snudda den ryska gränsen. Har aldrig varit i Ryssland så jag kanske hoppar in en sväng bara för att känna hur det känns.: Eek:
Tar även en sväng genom vildmarksvägen "igen" och några dagar på Lofoten, räknar med att köra ca 600 mil.

Nu längtar jag bara till semestern!
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Man undrar ju vart marknaden är på väg....
Finns en exakt likadan som min på Blocket, betydligt sämre utrustad och 5000 fler mil, privat säljare som vill ha 40000:- mer än jag gav för min 2012 (6 mån gammal, i Tyskland)) :) Fanns en tidigare också en hos handlare för ett par år sedan, den ville dom ha 100000:- mer än jag gav för min.
Klagar inte men tycker synd om nya köpare som ska in på husbilsmarknaden och inte kan eller vill lägga vad en "instegshusbil" kostar idag.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det har hänt en del med € kursen sen ett par år tillbaka, det gör det ointressant att importera bilar från Tyskaland jämfört med för 4-5 år sedan.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Värdeminskning märks först vid ett byte eller försäljning. Vi köpte en begagnad husbil kontant så det finns inga lånekostnader, den här husbilen tänker vi inte byta utan vi kör tills vi inte längre orkar eller att staten skattat ihjäl användandet.

När vi haft den i 1,5 år hörde vi dock på en fullt utrustad vinterbil (finns få på marknaden) men värdeminskningen vid ett inbyte var så katastrofal att vi avstod och eftersom vi i övrigt är nöjda med den vi har så ställs den av en period på vintern istället.
 

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Nja! Kanske inte riktigt sant...
Var nere i Tyskland för en månad sedan och diskuterade pris på en Charisma. 279900 euro. Då var den fullspecad med så gott som allt, inkl. A/C i mellangolvet, hydrauliska stödben, drag, 4-kanals luftfjädring etc. etc. Forsbergs tar för en betydligt mindre utrustad dito, 3.271.400.
279900x11=3.078.900 . Lägger man där till, att det fanns för den som ville, möjlighet att "hyrköpa" den i ett halvår, så kan man dra bort 6% moms också. Detta var ett första bud från säljaren och inget färdigt köppris.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det är ju rätt enkelt att kolla om det lönar sig att köpa i Tyskland så länge det handlar om ny bil iallafall. Bestäm vilken bil o vilken utrustning du vill ha och be om offert från några tyska respektive svenska handlare. Sen är det bara att jämföra. Tror nog att tyska priserna är rätt bra fortfarande, för fyra år sedan var det ca 20% i favör till tysk handlare för den bil jag köpte och så mycket har väl ändå inte kronkursen försvagats?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Se där! Men problemet är väl att kronkursen är lika dålig när den svenska handlaren köper in bilen från Tyskland. Så om inte det blivit en rejäl prispress i Sverige borde väl relationen mellan bilpriserna i Tyskland och Sverige bestå på ett ungefär, eller hur?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Så om inte det blivit en rejäl prispress i Sverige borde väl relationen mellan bilpriserna i Tyskland och Sverige bestå på ett ungefär, eller hur?
Det låter rimligt, och prispress har förekommit.
Jag tänker konkret på Östgöta camping som inte kunde hålla sina fantasipriser och konkade.

Nu handlade ursprungsfrågan om begagnade bilar och dess värdeminskning.
För begagnad bil kan det mycket väl vara så att en bra affär i Tyskland till 9,2 kr/ €
inte är lika intressant till en kurs på 11,20 kr/ €.

Jag har inte koll på prislistorna på nya husbilar i Tyskland VS Sverige.
För den som vill kolla är det enkelt gjort.
 

Lennart o Ninni

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
17320
Medlemskap
2024
Jag tänkte byta till en Niesmann Flair med bakhjulsdrift så jag kunde dra tyngre.
Hörde med en av de största i branschen.
Ny ett gammal 880, begärt pris 2,8.
Vår bil Kabe 810 boggie - 16.
Mycket fin, haft den sen ny, 4000 mil.
Fick ett pris, 1,7 i mellan.
Är branschen sån så lär det blir många konkurser framöver.
För byta med det företaget går ju inte.
Sälja privat, och köpa rent någonstans är nog det man bör göra.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Jag tänkte byta till en Niesmann Flair med bakhjulsdrift så jag kunde dra tyngre.
Hörde med en av de största i branschen.
Ny ett gammal 880, begärt pris 2,8.
Vår bil Kabe 810 boggie - 16.
Mycket fin, haft den sen ny, 4000 mil.
Fick ett pris, 1,7 i mellan.
.
Kollade blocket och där fanns Kabe 810 -16 för 1,1Mkr. så 1,7 i mellanpris låter väl inte helt orimligt som startbud om den nya kostar 2,8. Går du in i en slutförhandling får du säkert ner mellanskillnaden.
 
Toppen