• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vänta... vänta...vänta...

//GG

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
20059
Medlemskap
2024
suck..

ingen husbil till påsk... nya bud i mellerud.. nu är det "juni" som gäller för leverans tydligen.

ville helst ha den igår...
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: vänta... vänta...vänta...

Känner igen känslan och har medlidande med dig. :(
Själv streckar jag över dagarna i almanackan. Nu är det 17 dagar kvar tills vi får åka och hämta hem vår Nissan
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: vänta... vänta...vänta...

Hej! Har medlidande med dig. Råkade ut för samma visa när vi beställde vår personbil år 2011 (en Ford Mondeo).

Vilken bil har du beställt? När beställde du?

Och ni andra som läser det här: Vad är "normal" väntetid på en ny husbil?
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: vänta... vänta...vänta...

Vi skrev kontrakt om ny HB i september och fick den i februari året efter.
Leveranstiden beror nog även på när inköpet görs under året.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: vänta... vänta...vänta...

"Normal" väntetid är upp till 2 veckor efter avtalad leveranstid.

Du kan ju inte på allvar mena att man medvetet bryter på leveranstiden med två veckor. Det borde vara en branschfråga i så fall att informera om det före till kunderna.

Avtalad leveranstid är avtalad leveranstid. Står branschförbundet bakom detta? Mycket kostigt om det inte står i köpeavtalet att 2 veckors försening är normalt.

Kan du utveckla det? Eller förstod jag dig fel???
 
Senast ändrad:

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: vänta... vänta...vänta...

Det kanske menas en försening som kan accepteras.
På offerter har man en acceptabel diff på max + 10%. Går dom över det kan man klaga. När det gäller byggen kan man också skriva in en straffavgift om det blir förseningar.
Jag tycker att man absolut borde ha detsamma när man beställer en husbil. Förseningar kan ju betyda en förstörd semester med ökade omkostnader för resor och boenden
 

//GG

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
20059
Medlemskap
2024
Sv: vänta... vänta...vänta...

Hej! Har medlidande med dig. Råkade ut för samma visa när vi beställde vår personbil år 2011 (en Ford Mondeo).

Vilken bil har du beställt? När beställde du?

Och ni andra som läser det här: Vad är "normal" väntetid på en ny husbil?


Bil: Sunlight A72 Masterpaket
Tillval: 130hk/automat/3850kg/ugn/stödben/extra batt/mattor/köksfläkt/takräck m stege/
Garmin 660 m kamera/stereo/säkerhetsbåge samt lås/gasollarm

pris: 605 000

Tid och plats: Elmia i höstas.20150912
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.619
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: vänta... vänta...vänta...

Uttryckte mig klumpigt.

Cia och Magnus har förklarat vad jag menade.

För övrigt kan man ju läsa de leveransvillkor som Konsumentverket har fastställt.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: vänta... vänta...vänta...

Det kanske menas en försening som kan accepteras.
På offerter har man en acceptabel diff på max + 10%. Går dom över det kan man klaga. När det gäller byggen kan man också skriva in en straffavgift om det blir förseningar.
Jag tycker att man absolut borde ha detsamma när man beställer en husbil. Förseningar kan ju betyda en förstörd semester med ökade omkostnader för resor och boenden

Det håller jag verkligen med om. Det är märkligt att en kund som beställer en vara för 1000.000-tals kronor skall behöva ödmjukt acceptera förseningar av leveransen. Finns antagligen ingen rejäl press på de inblandade i färdigställandet. Man vet att kunden tålmodigt väntar och att inga ekonomiska krav ställs av kunden.

I avtalet borde det stå: Leverans på utsatt tid villkor för avtalets giltighet.

:cool:
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: vänta... vänta...vänta...

Menar ni att det är normalt med leveranstider på uppemot ett halvår???
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
348
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: vänta... vänta...vänta...

jag tror ofta att importören är sent ute med beställningen. vi köpta vår husbil Knaus Sky ti av husbilslandet under Elmia mässan 2014 till leverans 2 april 2015. vi kunna ha hämtat den ut i början av mars då var den klar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: vänta... vänta...vänta...

Det normale ved nysalg er at husbilene bestilles fra fabrikk med sluttkundes tilpassning, men enkelte importører legger inn forhåndsordrer med en standardpakke på et antall biler spredd utover produksjonsperioden. Disse bilene kan endres noe mens de produseres.

Endel fabrikker klarer å selge ut vinterens produksjon tidlig på høsten med løpende levering.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: vänta... vänta...vänta...

Man måste ha i tanke att husbilstillverkning är utpräglad lågserieproduktion, inte alls att jämföra med produktion av personbilar.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: vänta... vänta...vänta...

Tycker det är ett otyg med en bransch som många gånger lovar mycket, men håller lite. Har en kompis som för några år sedan beställde en husbil med leverans april/maj, men den var leveransförsenad till efter semestern.

I det läget valde de att avbryta köpet för han kunde inte hoppa över en hel semester, dessutom var hans fru sjuk och kanske inte kunde följa med så många somrar till.

Han köpte en annan husbil som dom hade hemma av samma märke men fick betala en massa för att bryta köpeavtalet.

Det stör mig att när två parter som skrivit ett avtal att bara den ena måste följa det.

Säljaren: Förbinder sig att leverera fordonet enl. den spec. som står i köpeavtalet. Det gäller utrustning, skick och leveranstid.

Köparen: Förbinder sig att hämta och betala fordonet senast leverans.

buyer-and-seller-dice.jpg


Dessutom är det inte alltid leveransförseningar som gör att man inte får ut bilen i tid. Den kan stå i hallen, men påbyggaren släpper inte bilen före dom ser betalningen och det kan ibland ta veckor. Ibland händer det att säljaren lånar av pengarna från försäljningen av inbytet för att kunna lösa bilen före leverans.

Köparen ser sina påsk och semesterplaner försvinna.

Jag tycker att man ska kunna kräva ett leveransdatum som håller, annars så hävs köpeavtalet. Är man osäker är det ju bara att flytta fram datumet till man är säker. (men då riskerar ju Säljaren att få ta ut en kredit om bilen kommer för tidigt.)

Branschen borde bättra sig inte lova saker man inte kan hålla.


Ps! Att betala deposition/förskott i samband med köpeavtalet är ett otyg. Ofta får man ingen bankgaranti och är i ett dåligt förhandlingsläge att häva ev. köpeavtal. (när annars lånar man ut mycket pengar utan säkerhet) Saknas en bra konsumentorganisation för husbilsköp och garantier.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: vänta... vänta...vänta...

Sen kan man ju sälja på söndag, kontakta Tyskland på måndag, förhandla klart på tisdag, skicka pengar kors och tvärs på onsdagen, packa ur allt ur den gamla i en personbil på torsdagen, köra ner till Tyskland och hämta nya nu på fredagen och direkt dra ner till alperna. Varför vänta :spinny:

Anders

vilken: Jo, en Dethleffs Globetrotter XXL A 9000/Iveco 65 2009

Dethleffs lake 1.jpg

Dethleffs lake 2.jpg
 
Toppen