• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vänstergängad?

F

F.d. 346

Guest
Hej på Er alla HBK:are!

Har länge funderat på en sak. Varför är anslutningen till gasolflaskan vänstergängad? Finns det någon logisk förklaring?

Tacksam för svar!

Sömnlös:confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused:
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vänstergängad?

Jag tror att det var Merphy (han med lagen om alla tings jävlighet) som kom på vänstergängan på gasoltubens anslutning.
Tänk själv! Man är ute med husbilen en helg och har haft en underbart mysig fredagskväll med god mat, rött vin och kanske även lite sex? (ja vem vet..) Nog fan vaknar man klockan 03.00 av att det är kallt och att pannan har stannat pga att gasolen är slut. Upp ur den sköna sängen och den goa kvinnan för att byta gasoltub. Linserna har man ju självklart tagit ur så det får bli glasögon istället som gör att man snubblar på allt som finns. Kallt som ett helvete ute och man har bara morgonrock på sig. Man lyckas öppna dörren till gasolen trots att man knappt ser nyckelhålet. När man äntligen har fått upp dörren och tittar in så upptäcker man att man har glömt ficklampan... Snubblar en gång till på alla grejer plus ännu en gång på vägen tillbaka till gasolskåpet igen. I frustreringen "nu djävlar ska det bli varmt igen" så tar man i och drar fast kopplingen ännu hårdare istället för att lossa den. När nu allt annat har djävlats så förstår jag varför den inte är högergängad, då hade den inte följt med i kretsgången...
Visst är det skönt att stå uppkopplad på en elstolpe trots allt!
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vänstergängad?

Har haft automatisk förut men tänker aldrig mer skaffa en sådan. Har stått med 2 st tomma tuber och det gör jag inte om. Vet att det finns automatic som berättar när den eller den tuben är slut.
Numera så kollar jag gasolen lite oftare och byter på dagen om risk finns att den skulle ta slut på natten. Dagen efter byter jag tillbaka a.s.o.
MVH Kurt.:twitcy:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vänstergängad?

För många år sedan hade jag en automatisk gasolomkopplare, men den hade tyvärr tendens att koppla om redan innan den första tuben var tom vid camping i sträng kyla. Jag retade mig på utrustningen eftersom det kändes extra angeläget att slippa avbrott vid 30 minusgrader. På den bilen satt gasflaskorna utanför karossen och det är väl troligt att denna felfunktion berodde på lågt gastryck i kylan?

Den åldrande mannen måste i alla fall gå upp för att pinka på natten så numera tycker jag att det är inte något stort bekymmer när gasen tar slut.

aake
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Vänstergängad?

Eftersom jag är vänstervriden och lever i ett jämställt äktenskap är det ingen som jagar upp den andra mitt i natten.

Vi har en termostatstyrd kupévärmare som värmer oss när vi inte "värmer om varandra".

/elisabeth :wink:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.588
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vänstergängad?

Svaret är kort: För att inte kunna förväxlas med andra gaser.

Vänstergängade muttrar har nästan alltid en skåra runt om, för att markera skillnad mot högergängade.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.588
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vänstergängad?

Ja du Hundvakten, skall vi räkna upp alla varianter på gänger, stigning, diametrar, längder etc så blir det en lååånnnggg tråd.

Du kan väl nöja dig med svaren du fått.
 
Toppen