• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vänsterblinkers problem

F

F.d. 52920

Guest
Hej på min Ducato-06a har vänsterblinkers slutat fungera,knäpper en ggr varje gång jag drar ner spaken sedan lägger den av,till höger blinkar han helt normalt.
Även varningsblinkers blinkar bara på högersidan (vänstersidan helt död)
Är det månne fel på spaken / relät eller knappen till varningsblinkers ?

Mvh Folke
 

Sonja-Jack

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Kumla
HBK-Nr
3178
Medlemskap
2024
Sv: Vänsterblinkers problem

Börja med att felsöka bakom vä bakhjul där sitter en kontakt för det förlända kablage ,följ sedan kablaget till tvär balken,där kan det vara avbrott.Hade samma fel ,med kabel mot balken avbrott,blinkade en gång. LYCKA TILL.
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Vänsterblinkers problem

Börja med att felsöka bakom vä bakhjul där sitter en kontakt för det förlända kablage ,följ sedan kablaget till tvär balken,där kan det vara avbrott.Hade samma fel ,med kabel mot balken avbrott,blinkade en gång. LYCKA TILL.

Skall ut o kolla så fort det slutar regna.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vänsterblinkers problem

Kolla oxå jordledningen. Vanligt att jorden är kopplad via en skruv i underredet som är utsatt för vattensprut, salt på vintern mm. Rostar lätt. Skruva loss jordanslutningarna, gör rent och fäst igen. Sedan lite rostskydd utanpå.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Vänsterblinkers problem

Kolla även om det finns oxid runt lampa/infästning. Råkade ut för det nu i sommar.
Leffe
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Vänsterblinkers problem

Hej nu har jag legat under bilen o letat kabelbrott / jordfel o oxid men inte funnit nått anmärkningsvärt.
Men konstigt att den blinkar en (1)blink varje gång jag drar ner spaken med motorn på tomgång,men stannar jag motorn o låter strömmen vara på så är han helt död på vänster sida.Högersidan funkar helt normalt o allt annat el fungerar normalt.

Försökte även komma åt spakcentralen genom att ta loss ratten men stötte på en låsmutter,HUR LOSSAR JAG RATTEN PÅ RÄTT SÄTT??

Bild 1,Centrummuttern ratten
Bild 2,Bulten som håller spakcentralen
Bild 3,Nummer på spakcentralen
Bild 4,Baksidan strömställaren varningsblink
 

Bilagor

  • IMGP3272 (Medium).JPG
    IMGP3272 (Medium).JPG
    65,1 KB · Visningar: 3
  • IMGP3280 (Medium).JPG
    IMGP3280 (Medium).JPG
    247,7 KB · Visningar: 2
  • IMGP3277 (Medium).JPG
    IMGP3277 (Medium).JPG
    249 KB · Visningar: 1
  • IMGP3282 (Medium).JPG
    IMGP3282 (Medium).JPG
    217 KB · Visningar: 2
Senast redigerad av en moderator:

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Vänsterblinkers problem

Jag vet inte om de bifogade instruktionerna visar något som inte redan är uppenbart, men håll till godo
 

Bilagor

  • Lossa ratt.pdf
    68,6 KB · Visningar: 20
  • Plastkåpa.pdf
    78,8 KB · Visningar: 13
  • Blinkersspak.pdf
    64 KB · Visningar: 20
C

cheetah1

Guest
Sv: Vänsterblinkers problem

Vore inte det enklaste och billigaste att börja med att byta ut blinkrelät? Dom brukar väl inte kosta många hundrapengar?
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Vänsterblinkers problem

Vore inte det enklaste och billigaste att börja med att byta ut blinkrelät? Dom brukar väl inte kosta många hundrapengar?

Jo jag har fått ett liknande tips så nu har jag beställt en strömställare på en Husbilsskrot kostar begagnad 500:- + 130:-i frakt
Så nu avvaktar jag tills jag fått den"fortsättning följer"lovar återkomma när problemet är löst.
Mvh.Folke
 

Bilagor

  • IMGP3284 (Kopia).JPG
    IMGP3284 (Kopia).JPG
    350 KB · Visningar: 2
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Vänsterblinkers problem

Tack alla snälla för tips jag fått,i går kom det ett paket på posten med en Strömställaren och efter byte så fungerade allt igen.Passade samtidigt på o byta några lampor i instument panelen när den ändå var isärplockad.

Trevlig helg på er alla ö Folke
 

Bilagor

  • IMGP3292 (Medium).JPG
    IMGP3292 (Medium).JPG
    251,9 KB · Visningar: 1

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vänsterblinkers problem

Tack Folke!
Måste bara inflika att det verkar vara fel på de flesta bilar beträffande blinkersrelä:yes:
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Vänsterblinkers problem

Tack Folke!
Måste bara inflika att det verkar vara fel på de flesta bilar beträffande blinkersrelä:yes:

I dagens bilar finns det väl knappt några riktiga blink relän som på äldre bilar,nu är dom fastlödda på nått kretskort liksom på denna strömställare.
Öppnade den trasiga strömställaren o så här ser den ut inuti inte mycket
man kan göra åt dom.
Mvh.Folke
 

Bilagor

  • IMGP3302 - Kopia (Medium).JPG
    IMGP3302 - Kopia (Medium).JPG
    228,7 KB · Visningar: 6
Toppen