• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Välja startbatteri Ford

F

F.d. 53394

Guest
Hej
Jag tänkte åka och köpa ett nytt startbatteri till min Ford Transit från 2008. Den har startbatteriet under förarstolen. När jag går in på biltemas hemsida och slår in husbilens regnummer så föreslår de att jag ska köpa detta startbatteri:

BATTERI SMF 12V 75AH - Biltema

SMF 75AH. Är det någon som vet om det passar bra till Forden? Eller är det bättre med deras AMG batteri som startbatteri? Jag tror att det är ganska trångt under förarstolen och batteriet sitter fast med en ganska stor sak som ligger över batteriet.

Sedan vet jag inte om det bara är att byta till AMG batteri eller om man måste ställa om något på ELB99 (om det går). Måste fixa detta snart då vi drar söderut på fredag.

MVH
Dunet
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Välja startbatteri Ford

En Ford Transit från 2008 är inta det samma som en Ford Transit husbil från 2008 med fler batterier.
En husbil skal ladda til fler batterier under färd, och om batterier är ulika,
så blir laddningen inte bättre en som genomsnittet och ett SMF-batteri kommer att dra laddningen långdragen.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53394

Guest
Sv: Välja startbatteri Ford

Nu blir jag osäker vad du menar. Jag har idag orginal startbatteri som är SMF batteri. Sedan har jag ELB99 och ett biltema AGM batteri i bodelen. Sedan en 135 watt solpanel kopplat bara till bodelsbatteriet.

Men nu vill jag byta ut startbatteriet och är osäker på om jag ska köpa AGM eller SMF.
Om jag köper AGM (jag tror biltemas 80 AH kan passa. Ser ut att vara lite högre) måste jag då ändra några inställningar i min ELB99 ?
MVH
Dunet
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Välja startbatteri Ford

Det korta svaret är att köpa startbatteriet av samma typ som bodels batterier och företrädesvis samma storlek och ålder + - 2 år (AGM)

Det ger den mest synkrona och harmonisk laddning.

Är kablarna til de lätt ladda mottagliga AGM-batterier i bodelen med en liten förlust (tunga kablar) är laddningen optimal.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Välja startbatteri Ford

Bredo har et viktig poeng, om startbatteriet har en tregere ladeprofil enn bobatteriene så bir det ikke en optimal ladning av bobatteriene. Ser det ekstremt godt på min bil nå - startbatteri er et SMF og bobatteri et LiFeYPO4.
Etter en kjøredag så klarer solpanelet fortsatt ved 18 tiden å trykke inn 8A ved 13,7V - dette er vesentlig mer enn 180A generatoren klarer på slutten av en kjøredag, SMF har nådd sin spenning.
 
Toppen