• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Välja husbil för nybörjare

F

F.d. 3912

Guest
Hejsan. Jag hade behövt lite tips av er husbilsfantaster. Min far letar nämligeb husbil och jag har lovat att hjälpa honnom. Så jag har en liten önakelista och frågor som jag hoppas att ni kanske kan hjälpa mig med.

Jag är lite insatt i husvagnar men kännde direkt att jag inte är hemma på husbilar och deras namn för planlösningar mm.

Så nu undrar jag finns det specifika märken som man ska akta sig för? Är det någon skillnad att framföra alkov bil jämfört med helintegrerad?

Oc nu dessa kraven under är vad min far önskar, så tar gärna emot tips på bilar där det stämmer in.

Säng ovan förarplats
Ac bodel
Dusch
Minst 5 bältade platser
Gärna dubbelsäng bak
Minst 1 bra garderob

Kommer inte på mer nu men är som sagt nybörjrr på detta. Tack på förhand Med vänlig hälsning, Jake
 
F

F.d. 3912

Guest
Sv: Välja husbil för nybörjare

Glömde skriva att max taket i pris är 400 000. Men gärna billigare
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Välja husbil för nybörjare

Några första kompletterande frågor för att reda ut vad ni vill ha. En dubbelsäng bak, är det OK att den som ligger innerst måste klättra över den andra för att komma ut. Det finns flera lösningar med dubbelsäng bak, tvärbädd och fransk bädd, båda får man klättra, sen finns Queen bädd som man kan gå på båda sidor om.

Säng över förarplatsen, går det lika bra med en nedsänkbar säng över dinetten?
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Välja husbil för nybörjare

En till, hur stor del av året ska den användas och om hela året, vart på vintern?
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Välja husbil för nybörjare

Hej

Bilar med 4 bältade platser är betydligt vanligare än bilar med 5 bältade platser.

Vill man verkligen ha 5 bältade platser så begränsar man sej ganska mycket, när det gäller både planlösningar & bilar.

Kan vara värt att fundera på.
 
F

F.d. 3912

Guest
Sv: Välja husbil för nybörjare

Det känns som att dubbelsäng på tvären är bra för utrymmets skull ic det funkar bra. Det som har spanats på är 6bältade bilar men de verkar ofta bara ha 4 sittplatser vid bordet. Bilen är väl tänkt att användas hela året. Men inte lika ofta under vintern. Säng över dinetten borde gå(bara sängen inte täcker ytterdörren). Tack för svaren. Men ös gärna på med mer tips och modeller.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Välja husbil för nybörjare

Hej

Bilar med 4 bältade platser är betydligt vanligare än bilar med 5 bältade platser.

Vill man verkligen ha 5 bältade platser så begränsar man sej ganska mycket, när det gäller både planlösningar & bilar.

Kan vara värt att fundera på.

Glöm inte bort lastvikten!
5 personer plus packning mm. ger inte mycket till övers.
Man ska dessutom ta med mat, husgeråd, kläder för alla väder.
Väger mer än man tror.
 
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Välja husbil för nybörjare

Det känns som att dubbelsäng på tvären är bra för utrymmets skull ic det funkar bra. Det som har spanats på är 6bältade bilar men de verkar ofta bara ha 4 sittplatser vid bordet. Bilen är väl tänkt att användas hela året. Men inte lika ofta under vintern. Säng över dinetten borde gå(bara sängen inte täcker ytterdörren). Tack för svaren. Men ös gärna på med mer tips och modeller.

De flesta bilar har justerbara/utfällbara bord för att rymma alla åkande till middagen.

Mer än 4 bältade och ej Alkov är en utmaning.
Har man som vi också max 3500kg som krav så blir det riktigt tufft.

Adria Matrix 680 SP - 2010 Garage, drag | Dalarna
 
F

F.d. 3912

Guest
Sv: Välja husbil för nybörjare

Den såg fin ut. Nu är frågan hur går en sån på vintern med luftvärme? Nu 2014 års modell har de antagligen termostat till truman. Men hur är det i övrigt?
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Välja husbil för nybörjare

Gäller det Max 3,5 ton eller kan det vara över? Tror som tidigare sagt att en bil för året runt bruk och minst 5 personer blir det svårt att hålla sig under 3,5 ton.

I och för sig skrev du minst 5 bälgade platser, hur ska det vara med bäddar, samma?
 
F

F.d. 3912

Guest
Sv: Välja husbil för nybörjare

Gäller det Max 3,5 ton eller kan det vara över? Tror som tidigare sagt att en bil för året runt bruk och minst 5 personer blir det svårt att hålla sig under 3,5 ton.

I och för sig skrev du minst 5 bälgade platser, hur ska det vara med bäddar, samma?

Han har b-kort taget innan 96. Jag vet inte riktigt hur reglerna är där.

Ska väl vara tydligare om vintern här. Den kommer bara användas vid enkel vinter eller vad man ska säga, det blir inte att köra i mängder med snö snarare köra och det kanske blir 10 minus på natten och då är set skönt att inte frysa ihjäl.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Välja husbil för nybörjare

Din pappa får inte ha förlorat sitt körkort efter -96, för då gäller det inte. I mitt fall så fick jag ta ett C1 körkort för att få köra min husbil över 3500 kg.
Lennart
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Välja husbil för nybörjare

Hej
Att hitta en bil med säten för 5, sängplatser för dessa 5. Bra matplats och det skall också vara en bra vinterbil med plats för de saker man då behöver och allt detta under 3500kg.
Det känns litet som om man letar efter husbilsmodellen av Kalle Ankas husvagn som vi ser på Julafton. Jag tror det blir svårt att hitta för kostnadsramen. Att ta 10 tusen till att fixa ett C1 körkort öppnar för att köpa ett antal större alkovbilar som fyller alla de andra kraven utom 3500kg. Då kan du ganska lätt hitta en bra bil. Det finns ex en Concorde alkovbil på MB chassi hos finbil.se.
Lycka till i biljakten:)
 
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Välja husbil för nybörjare

Han har b-kort taget innan 96. Jag vet inte riktigt hur reglerna är där.

Ska väl vara tydligare om vintern här. Den kommer bara användas vid enkel vinter eller vad man ska säga, det blir inte att köra i mängder med snö snarare köra och det kanske blir 10 minus på natten och då är set skönt att inte frysa ihjäl.


Körkortsreglerna enligt transportstyrelsen själva:

Transportstyrelsen skrev:
Övergångsregler om tidigare förvärvade rättigheter /Körkortsportalen
Ett exempel är att en B-behörighet, som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3 500 kg. Men om körkortet har blivit ogiltigt och sedan utfärdas på nytt efter den 1 juli 1996 gäller inte denna rättighet. Du måste då ta behörighet C1 eller C för att få köra bilar med högre totalvikt än 3 500 kg.

Du får alltså förlora=tappa bort men inte förlora=få det indraget och därmed ogiltigt för att sedan fått det utfärdat på nytt efter den 1 juli 1996.

Beroende på ovan måste din far alltså inte per automatik skaffa C1 för 10.000:-

Bra att vara medveten om är att för bilar med totalvikt över 3500kg kommer en del andra regler och förutsättningar i spel. Hur stor roll detta skulle spela för din far beror mest på sättet han tänkt använda husbilen. Håller man sig mest hemma i sverige så har det inte lika stor betydelse om man väger över 3,5ton.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 19780

Guest
Sv: Välja husbil för nybörjare

Bustner argos 747 . Den har plass for 6 og har alde varmesystem og ikke minst stekeovn
Det er 5t totalvekt kanon bra bil
 
F

F.d. 55359

Guest

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Välja husbil för nybörjare

Alla framhjulsdrivna husbilar är kända för att kunna köra fast tom på en blöt gräsmatta. Ska man köra husbil på riktigt vinterväglag, som nu inte verkar vara fallet i detta ärende, så är bakhjulsdrift överlägset i framkomlighet. Gäller alla tyngre fordon. Visst kan framhjulsdrift vara bättre ur sladdsynpunkt etc ibland men om man inte tar sej fram spelar det ingen roll:)

Det går inte att jämföra med en personbil. Sen skiljer det mellan olika husbilar beroende på hur mycket överhäng dom har.
 
Toppen