Är på jakt efter backkamera till plåtisen (Fiat Ducato 2018). Tittar på en sån modell som sitter vid 3:e bromsljuset ovanför dörrarna, som @Ulf & Marie och @Nils & Birgitta har monterat och visar i inlägget backkamera.
Det fina är att man slipper borra nya hål i plåten, att kameran är skräddarsydd för Ducaton, samt att bilden går att få fram på nya radion (2DIN, ännu ej beställd).
Jag hoppas att alla ger speglad bild, så man kan betrakta den som en backspegel.
Radion jag ska köpa stöder både PAL och NTSC.
Några av modellerna har IR-dioder för Night Vision. Kanske alla har IR-lampor, fast inte skriver ut det...
Är det avgörande att ha IR-lampor för att få bra mörkerseende?
En tillverkare påstår att man bör koppla konstant 12V till kameran (t.ex. via bromsljuset) och låta bilstereon bestämma via backsignal när den ska visas, för att motverka fördröjning.
Har någon av er kopplat den så?
Finns det något särskilt man bör akta sig för när man väljer kamera?
Spontant känns Dometic som bästa val, men jag har inte landat i prisfrågan än
.
Eller en helomsvängning och köra trådlös backkamera? Jag skulle få stå ut med en kamera som inte smälte in så snyggt och förmodligen en extraskärm på instrumentbrädan och kanske spara nån tusenlapp (eller mer).
Tabellen här är på modeller jag har hittat och är mer 'För kännedom' än en faktiskt fråga. Alla dessa ska funka på Ducato 2018.
Det fina är att man slipper borra nya hål i plåten, att kameran är skräddarsydd för Ducaton, samt att bilden går att få fram på nya radion (2DIN, ännu ej beställd).
Jag hoppas att alla ger speglad bild, så man kan betrakta den som en backspegel.
Radion jag ska köpa stöder både PAL och NTSC.
Några av modellerna har IR-dioder för Night Vision. Kanske alla har IR-lampor, fast inte skriver ut det...

En tillverkare påstår att man bör koppla konstant 12V till kameran (t.ex. via bromsljuset) och låta bilstereon bestämma via backsignal när den ska visas, för att motverka fördröjning.

Spontant känns Dometic som bästa val, men jag har inte landat i prisfrågan än

Tabellen här är på modeller jag har hittat och är mer 'För kännedom' än en faktiskt fråga. Alla dessa ska funka på Ducato 2018.
Connects2 CAM-FT1 1/3” CCD-sensor, 580 linjer, 510 x 492 (NTSC) / 500 x 582 (PAL), IR LED, speglad bild ![]() | Connects2 CAM-FT2 Inget mörkerseende står det, men den har ändå 2 IR-lampor på 850 nm. 420 linjer och 720 x 576 (PAL) Effective Pixels. ![]() | Dometic Perfectview CAM 35 NAV 1/4" CMOS, IP69k (högtryckstvätt). Denna går att efterkomplettera med "digital backspegel", alltså 60° rakt bakåt. ![]() | Alpine KIT R1DUC![]() |
Caratec Safety CS110BLA![]() | Kalakus KA7883FC-GE Hittade den på Amazon.de, men hittar ingen sida från tillverkaren. IP67 ![]() | XTRONS CAMFAD001 700 linjer, 976x508 pixlar, CCD-sensor, inbyggt mikrofon, ![]() | ZENEC ZE-RCE3701 NTSC, 420 linjer, 720 x 480 pixels, IP69K ![]() |
Senast ändrad: