• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Välja backkamera till plåtis (Ducato 2018)

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Är på jakt efter backkamera till plåtisen (Fiat Ducato 2018). Tittar på en sån modell som sitter vid 3:e bromsljuset ovanför dörrarna, som @Ulf & Marie och @Nils & Birgitta har monterat och visar i inlägget backkamera.
Det fina är att man slipper borra nya hål i plåten, att kameran är skräddarsydd för Ducaton, samt att bilden går att få fram på nya radion (2DIN, ännu ej beställd).
Jag hoppas att alla ger speglad bild, så man kan betrakta den som en backspegel.
Radion jag ska köpa stöder både PAL och NTSC.

Några av modellerna har IR-dioder för Night Vision. Kanske alla har IR-lampor, fast inte skriver ut det...
:msn_question: Är det avgörande att ha IR-lampor för att få bra mörkerseende?

En tillverkare påstår att man bör koppla konstant 12V till kameran (t.ex. via bromsljuset) och låta bilstereon bestämma via backsignal när den ska visas, för att motverka fördröjning.
:msn_question: Har någon av er kopplat den så?

:msn_question: Finns det något särskilt man bör akta sig för när man väljer kamera?

Spontant känns Dometic som bästa val, men jag har inte landat i prisfrågan än :msn_coins:.

:msn_question: Eller en helomsvängning och köra trådlös backkamera? Jag skulle få stå ut med en kamera som inte smälte in så snyggt och förmodligen en extraskärm på instrumentbrädan och kanske spara nån tusenlapp (eller mer).

Tabellen här är på modeller jag har hittat och är mer 'För kännedom' än en faktiskt fråga. Alla dessa ska funka på Ducato 2018.
Connects2 CAM-FT1
1/3” CCD-sensor, 580 linjer, 510 x 492 (NTSC) / 500 x 582 (PAL), IR LED, speglad bild

701CAMFT1_1.jpg
Connects2 CAM-FT2
Inget mörkerseende står det, men den har ändå 2 IR-lampor på 850 nm.
420 linjer och 720 x 576 (PAL) Effective Pixels.701CAMFT2_1.jpg
Dometic Perfectview CAM 35 NAV
1/4" CMOS, IP69k (högtryckstvätt).
Denna går att efterkomplettera med "digital backspegel", alltså 60° rakt bakåt.
DOMETIC PERFECTVIEW CAM 35 NAV.png
Alpine KIT R1DUC
ALPINE-KIT-R1DUC_Camera-Mount-for-Fiat-Ducato-Jumper-Boxer-X903D-DU2.jpg
Caratec Safety CS110BLA
Caratec Safety CS110BLA.jpg
Kalakus KA7883FC-GE
Hittade den på Amazon.de, men hittar ingen sida från tillverkaren.
IP67
Kalakus KA7883FC-GE.jpeg
XTRONS CAMFAD001
700 linjer, 976x508 pixlar, CCD-sensor, inbyggt mikrofon,
XTRONS_camfad001-2.jpg
ZENEC ZE-RCE3701
NTSC, 420 linjer, 720 x 480 pixels, IP69K
ZENEC ZE-RCE3701.jpg
 
Senast ändrad:

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Har en kamera monterad på min plåtis i den positionen & kopplad till en Kenwood radio/display. Monterades av säljaren när bilen levererades (nybilsköp).
Funkare i princip ok. Men placeringen är inte helt idealisk då den höga placeringen ger ett konstigt perspektiv som försvårar tolkningen av bilden. Speciellt avseende avståndsbedömning i hörnlinjen på bilen. Det är stor skillnad mot min förra bil där kameran satt på kofångaren, detta trots att den var en billig Biltema som jag monterade själv. Förstår om ni inte vill borra i plåten, men det kan vara bra att veta. Är ni osäkra så försök få testa en bil som har kamera med den placeringen. Sen vänjer man sig såklart efter ett tag men det kommer alltid att vara sämre med den höger placeringen.

Själv har jag problem med se bra i displayen när det är mycket sol, för då upplevs bilden väldigt mörk. Vet inte om det går att justera, har inte försökt. Tror att en del av problemet är ”radiouttaget” lutar på ett sätt som gör att displayen lutar för mycket framåt & får då in för mycket ljus utifrån.
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Men placeringen är inte helt idealisk då den höga placeringen ger ett konstigt perspektiv som försvårar tolkningen av bilden. Speciellt avseende avståndsbedömning i hörnlinjen på bilen.
Det var nytt för mig! Har lite svårt att visualisera problemet. Ska kolla om jag kan hitta skärmdumpar/bilder på www som visar hur illa det kommer att se ut.
Själv har jag problem med se bra i displayen när det är mycket sol, för då upplevs bilden väldigt mörk.
Ja, det här är det fler som säger. Jag tänkte att någonstans borde man hitta en kepa att sätta över radion, men det finns bara för externa skärmar. En skärm skulle ju också sitta i vägen för iPad-hållaren ovanför, så det är kanske inte heller någon smart lösning. Jag vill ju dessutom köra navigator (f.f.a. Waze) i den och då är det ju också surt om man inte ser vart man ska åka.

Jag har sett backkameror som sitter i nummerplåten också. Kan ju vara ett alternativ...
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! vi har dometics fungerar riktigt bra ! sen kan man komplettera med en annan kameralins om man vill se långt bakåt men det tycker jag inte behövs ! du behöver inte borra eller göra modifieringar eller gå in under taket vilket är bra ! längre skruvar behövs förvisso men ingen stor grej ! trådlöst tveksamt ! lycka till !
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Vi har Dometics och Kenwood 2Din. Monterat av återförsäljaren. Tycker det funkar bra, förutom när man har cykelöverdraget på cyklarna bak på cykelstället som då skymmer en del. Men det är ju inte kamerans fel ;)
Ang solljus på Kenwood displayen så laborerar jag lite med en skärm av svart plast. Det är ju en smal springa runt displayen där man kan trycka in en skärm.
Typ: double din car radio sun shade - Sök på Google
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.912
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Vi har Dometics och Kenwood 2Din. Monterat av återförsäljaren. Tycker det funkar bra, förutom när man har cykelöverdraget på cyklarna bak på cykelstället som då skymmer en del. Men det är ju inte kamerans fel ;)
Ang solljus på Kenwood displayen så laborerar jag lite med en skärm av svart plast. Det är ju en smal springa runt displayen där man kan trycka in en skärm.
Typ: double din car radio sun shade - Sök på Google
Själv klippte jag till 3 pappskivor och stack in i springorna, allt efter behov av skuggning. Enkelt, billigt och fungerar riktigt bra.
Kjell
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Själv klippte jag till 3 pappskivor och stack in i springorna, allt efter behov av skuggning. Enkelt, billigt och fungerar riktigt bra.
Kjell
Klippte sidan av en glasslåda (lagom tjock plast), värmde med hårtork till lagon bra vinkel, och sprayade svart :)
Försvann i flytten, får väl köra med papp i år då :)
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
vi har dometics fungerar riktigt bra !
DOMETIC PerfectView CAM35 Rear NAV är beställd och kommer att levereras till mig nu på eftermiddagen!
Sen blir det kabeldragning, för bilen är inte förberedd för backkamera (vad jag kan se).
Skåp ska demonteras. Paneler öppnas. Med mera...

Nya radion är redan monterad. Det blev en JVC KW-M745DBT. Den funkar väl fint funktionsmässigt, antar jag. Apple CarPlay gör att jag kan köra Waze i bilradion och det funkar fint. Men reflektionerna är ju rejält störande. Det hjälper inte att bildskärmens polariserande ljus och solglasögonens polarisering till 100% motverkar varandra! Får lyfta på brillorna för att öht ha en chans att se något. När det gäller blänket så kommer det inte så mycket ovanifrån utan jag ser den upplyste passagerarens ansikte precis i radions skärm. Har provat skärma av provisoriskt men det löser inte problemet.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
DOMETIC PerfectView CAM35 Rear NAV är beställd och kommer att levereras till mig nu på eftermiddagen!
Sen blir det kabeldragning, för bilen är inte förberedd för backkamera (vad jag kan se).
Skåp ska demonteras. Paneler öppnas. Med mera...

Nya radion är redan monterad. Det blev en JVC KW-M745DBT. Den funkar väl fint funktionsmässigt, antar jag. Apple CarPlay gör att jag kan köra Waze i bilradion och det funkar fint. Men reflektionerna är ju rejält störande. Det hjälper inte att bildskärmens polariserande ljus och solglasögonens polarisering till 100% motverkar varandra! Får lyfta på brillorna för att öht ha en chans att se något. När det gäller blänket så kommer det inte så mycket ovanifrån utan jag ser den upplyste passagerarens ansikte precis i radions skärm. Har provat skärma av provisoriskt men det löser inte problemet.
Enkelt, flytta passageraren till baksätet. :D:D;)
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Har kommenterat detta tidigare. Dvs skärmen tar in ljus pga dess vinkel & brist på avskärmning. För mig är skärmen i stor sett svart med solbrillorna på, blir ju inte bättre av att dom är slipade dvs måste byta eftersom jag ser för dåligt utan.
Förra gången jag kommenterade detta, så kom det en serie av tips om ”hemmasnickrade” avskärmningar i papp & plast slöjd.
Mao så verkar detta vara ett vanligt problem & vi har dessutom olika fabrikat på radio/apparat. Min slutsats av detta är att den tillhandahållna placeringen från Fiat är mindre lyckad. Så vi får nog börja i pappslöjden vi också!
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Enkelt, flytta passageraren till baksätet. :D:D;)
Ha! Ska jag välja Markera som lösningen på den?
En annan lösning är ju att lyssna på goda råd innan köp. "Ett gott råd? Nej tack!" Nej, skam den som lär sig! ;)
Förhoppningsvis är det bara ett problem när man kör mot solen och bara under en begränsad tid på året. Jag får stå mitt kast och börja slöjda i papp.

Men, angående kameran...

Jag har fått paketet och börjat lyfta bort madrasser och annat för att se hur jag ska dra kabeln. Nu står det klart för mig att video-kabeln också bär strömmatningen. Kameran får alltså matning genom hela kabeln och man kopplar på den någonstans vid radion. Kommer nog att koppla in den så att när radion får matning så har kameran också det.

Men... sen hittade jag det här klippet:
Han berättar att det finns en kabelkanal under bilen, som man når via högra pelaren. Sen kommer den fram vid insteget på passagerarsidan.
Den lösningen känns spontant lättare än att skruva bort sängen, gå igenom badrummet, skruva bort panel under bordet, via B-stolpen, under osv...
:msn_question:Är det någon som vet om den kabelkanalen finns där och om den är OK? Han säger "under bilen" men jag hoppas att den är tillräckligt klimatskyddad för en videokabel.

B3023704-023B-48FB-8511-86E7CDA2E5D7_1_105_c.jpeg D8B8EF39-1AA7-4691-BBFB-40BF62286818_1_105_c.jpeg Genomföringen sedd bort mot vänster stolpe
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har kommenterat detta tidigare. Dvs skärmen tar in ljus pga dess vinkel & brist på avskärmning. För mig är skärmen i stor sett svart med solbrillorna på, blir ju inte bättre av att dom är slipade dvs måste byta eftersom jag ser för dåligt utan.
Förra gången jag kommenterade detta, så kom det en serie av tips om ”hemmasnickrade” avskärmningar i papp & plast slöjd.
Mao så verkar detta vara ett vanligt problem & vi har dessutom olika fabrikat på radio/apparat. Min slutsats av detta är att den tillhandahållna placeringen från Fiat är mindre lyckad. Så vi får nog börja i pappslöjden vi också!

En annan lösning är ju att montera en separat display, då kan man montera den där den fungerar bäst, till vänster på instrumentpanelen nedanför
ytterbackspegeln.
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
En annan lösning är ju att montera en separat display, då kan man montera den där den fungerar bäst, till vänster på instrumentpanelen nedanför ytterbackspegeln.
Ja, det blir kanske nödlösningen - om klipp-o-klistra-slöjdandet fallerar.

:msn_question:Är det någon som vet om den kabelkanalen finns där och om den är OK? Han säger "under bilen" men jag hoppas att den är tillräckligt klimatskyddad för en videokabel.
... och hur kommer man dit? Är det någon som öht sett den kabelkanalen?
Har köpt 25m dragfjäder för ändamålet, men den är ju inte 100% målsökande...
 
Toppen