• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Välj rätt husbilsförsäkring

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
4894C569-CDA3-4A1D-9955-83C51E097B11.png

Konsumenternas Försäkringsbyrå presenterar en ny oberoende jämförelse av försäkringar för husbilar, samtidigt som vi får experttips på vad som är viktigt när du väljer försäkringen till din husbil.

Vi använder våra bilar väldigt olika, något som gör att prioriteringarna också skiljer sig åt mellan oss försäkringstagare. Försäkringar är en djungel, är ett ganska vanligt uttryck i våra trådar som handlar om husbilsförsäkringar, här på Forumet. Den här objektiva jämförelsen kanske kan vara till hjälp.


Krister Ursula 18 gör ett viktigt påpekande. Viktigt att du vid jämförelser själv tar med eventuella rabatter som du kan erhålla, t.ex. rabatten och de speciella villkoren som du som medlem i Husbilsklubben får hos Folksam. En annan vanlig rabatt hos försäkringsbolagen är den ”mängdrabatt” man ofta erbjuds om man lägger flera försäkring hos ett och samma bolag.

Tommy
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Undrar varför inte är Motormännens husbilförsäkring är med?
På sidan 26 i texten med de små bokstäverna, villkoren, där hittar man den här meningen;
”Från och med den 31 januari 2014 har Gjensidige tagit över försäkringsgivaransvaret för denna försäkring.”

Det är alltså Gjensidige som är försäkringsbolaget som står bakom vad Motormännen kallar ”sin försäkring” och det är troligen orsaken.

Tommy
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest
Det är alltså Gjensidige som är försäkringsbolaget som Motormännen kallar ”sin försäkring” och troligen orsaken.
Notera här att Gjensidge slutat att erbjuda nyteckning av försäkring till husbil generellt.
Har du redan husbilen försäkrad hos dem, så löper den på. Det tyder på att de istället jobbar med partners, typ M.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Efter att ha kollat runt på marknaden så är M det bästa alternativet till den CCförsäkring vi har nu.
Vi har förfallodagar i februari och april på hem respektive husbil så jag gör en ny koll då.
 

jocke65

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
17801
Medlemskap
2028
Efter att ha kollat runt på marknaden så är M det bästa alternativet till den CCförsäkring vi har nu.
Vi har förfallodagar i februari och april på hem respektive husbil så jag gör en ny koll då.
Ja kolla runt caravana försäkringen är ej bra kolla de finstilta i denna ej stillastående inte en krona de mesta e 5000 för boende om de händer dej något när olyckan e framme då vet man vilken skit caravana försäkringen är o skadereglerare ljuger nä fy fannn
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
654
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
OBS att M försäkrar max 4.5t husbilar. Vi som har tyngre bilar får söka försäkring på annat håll. Jag hävdar att Kabria är det bästa efter att fått in offerter från ett flertal försäkringsbolag. Men alla har vi ju våra "favoriter" utan att en bryr sig om priset. Sedan gäller ju det som jag ofta sa under min aktiva karriär att det är "Total Cost of Ownership" som gäller typ vi ska ha det som är mest fördelaktigt baserat på husbilens användande.
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Har tittat på Swedbank och deras försäkring för husbil. Någon annan som har kollat och om någon använt sig av densamma.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
OBS att M försäkrar max 4.5t husbilar. Vi som har tyngre bilar får söka försäkring på annat håll. Jag hävdar att Kabria är det bästa efter att fått in offerter från ett flertal försäkringsbolag. Men alla har vi ju våra "favoriter" utan att en bryr sig om priset. Sedan gäller ju det som jag ofta sa under min aktiva karriär att det är "Total Cost of Ownership" som gäller typ vi ska ha det som är mest fördelaktigt baserat på husbilens användande.
Och ett max värde på 1,5 milj.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Lite OT, men samtidigt inte eftersom det handlar om Caravan Club/Water Circle försäkring som för några inlägg sedan fick ordentligt med kritik.

Här kommer en alldeles färsk erfarenhet från det företaget och sitt kundbemötande.

Vi har husbilen och hemförsäkringen hos dem. Natten mellan 14-15 juni var väldigt blåsig, med vindbyar på 35 kt. Vi upptäckte redan vid midnatt att en vindskiva på nocken blåst ur sitt läge.

Den 15 juni ringde jag C.C. Rapporterade skadan, en minut senare hade jag en blankett i mailen. Fyllde i uppgifterna, bifogade bilder och vindrapport, talade med en firma om vad kostnaden skulle bli för att fixa skadan. De behövde bl.a hyra en lift, arbetskostnad, transport etc uppskattade priset till 6-7 000 kr inkl. moms.

Den 16 juni svarade C.C. om jag själv ordnar så att skadan blir fixad, vad jag tyckte var en rimlig betalning. Svarade att jag fixar det och accepterar att priset är 6 000 kr, minus 3 000 kr i självrisken.

Idag den 17 juni skriver C.C. och undrar till vilket konto pengarna skall skickas till. Ok, ingen stor summa, men snacka om smidigt.

C.C./Water Circle får ***** av mig vad gäller den här skaderegleringen.

Tommy
 
Senast ändrad:

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Tyvärr har jag inte samma positiva omdömen. Det som gör att jag byter bort CC- Försäkringen är en extrem höjning av premien med hela 42%. Fick ingen förklaring till denna ohemula kostnadsökning. Vi kör helår, och skulle vi ställa av 2 ggr så sänktes premien lite. Då blev min fråga om vi ställer av 4 ggr, vad blir premien då. Den blev i princip lika hög som om vi inte ställde av. Detta gjorde inget bra intryck, så tack och adjö. Hälsningar Göran Hellman
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Oavsett rabatten från klubben så är TryggHansa billigast när det gäller gamla bilar som oftast funkar bättre än nyare så jag förstår inte varför ska vi med gamlingar behöva sponsra ägare av nya bilar
 
Toppen