• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Väldigt få som har skrivit om sina resor denna sommar

F

F.d. 14324

Guest
Senast redigerad av en moderator:

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Vi kan ta det lugnt än så länge. Jag stödjer det vad Birglas har skrivit. Det tar tid att skriva en reseberättelse om man vill att det ska vara någorlunda välskrivet. Å andra sidan finns andra alternativ som att skriva korta rapporter under pågående resa, föra dagbok. Själv väljer jag det första alternativet. Oavsett vad så finns det värdefulla info i bägge.
Om jag går i pension i år så får jag skriva om vår 5-veckor lång sommar-resa till Spanien i år...
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
I somras (fast det är ju fortfarande sommar) var det vår andra sommar med husbilen :)

Förra sommaren tog vi det säkra före det osäkra och åkte i Norge och Sverige; Göteborg-Geiranger-Ålesund-Trondheim-Vildmarksvägen-Kiruna och ner igen. 512 mil på 28 dagar.

En härlig resa med mycket fricamping!


I år var vi lite modigare och satsade på bl.a.Italien.

En kort sammanfattning, skriver på mobilen, det blev en tidig semester i år, start eftermiddagen innan midsommar.

Ner från Göteborg till Trelleborg och nattfärjan till Rostock och sedan ner till nära Leipzig där vi firade midsommarafton på en mysig camping.

Vidare till Wurzburg och en stor stadsfestival. Ställplats vid floden i stan.

Sedan Romantiska vägen med bl.a. mysig slingrande väg och byar utefter floden Tauber, städerna Rothenburg, Landsberg am Lech, Schwangau och Fussen vid gränsen till Österrike. 2 övernattningar på ställplats.

Igenom Österrike och Brennerpasset och ner genom norra Italien till norra delen av Gardasjön och Torbole. 1 natt på husbilscamping.

Vidare utefter östra delen av Gardasjön till Sirmione vid södra delen av sjön.
Här stod vi 5 nätter på camping och slappade, bad, mm.

Sedan vidare ner till Toscana och 3 nätter på 3 olika vingårdar :)

Upp till Pisa och 2 nätter på en fin terasscamping en halvtimme utanför staden. Besök i Pisa.

Vidare till Levanto vid kusten. Det blev vår hemmabas i 4 dagar med tågutflykter till byarna i Cinque Terre och Portofino.

Under den här tiden i Italien var det värmebölja med 35-42 grader. Runt 30-35 grader i bilen på kvällen trots fläktar.

Sedan vidare norrut, upp till Comosjön, en vacker resa utefter västra sidan av sjön upp till staden Dongo. Här stannade vi 5 nätter och slappade och badade och campade. Här var det behagliga 25 grader.

Sedan in i Schweiz och St.Gotthardstunneln och besök i staden Luzern. Övernattning strax utanför staden på en bonngård :)

Från Luzern var det 105 mil till Trelleborg som vi delade upp i 3 etapper för att se lite av Tyskland och inte bara sträckköra.

Vi fortsatte norrut genom Schweiz, in i Tyskland, första övernattningen i staden Ladenburg. Tysk ställplats :) Mysig liten stad.

Nästa dag till staden Celle. Fenomenal ställplats och mysig liten stad.

Nästa dag upp till Rostock. Shopping på Bordershop och övernattning på parkeringen. Morgonfärjan till Trelleborg och sedan hem till Göteborg.

28 dagar och 480 mil.

En härlig resa med massor av upplevelser :)

Sorry att det blev lite kort och torftigt, kanske lite tråkigt att läsa, men jag skrev snabbt ur minnet och på mobilen ;)
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Husbilsresor, berättelser o bilder är väldigt trevligt att läsa. Måste bara få tipsa om ”Video Gustav” på youtube. För det första tar död på myten om att åka i så liten husbil som möjligt för att komma fram. Gustav vet att alla byar i Europa kan nås med lastbil o buss, mänskor moste äta o resa, för det andra visar han att man rår på vilka svårigheter som helst med lugn o vänlighet. Han har besökt de mest avlägsna byar med sin Zetros. Fina filmer från en kamera längst fram i bilen. Tips bara.
 

Marja & Örjan

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Orust
HBK-Nr
12574
Medlemskap
2026
Bästa med detta forum är reseberättelserna tycker jag, blev lite snopen när så få har skrivit om sina resor sommaren 2019. Eller kan det va så att det kommer i höst när folk har tid?
Det kanske inte är så många som är ute och far. Vi har varit ute i tre veckor i södra frankrike, från Nice till Perpignan och inte sett en enda svensk husbil
 
Toppen