• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägtullstationer tar inte emot Swedbank MasterCard

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vägtullstationer tar inte emot Swedbank MasterCard

Kanske dags att döpa om vissa husbilar till bilhus eller rentav hus på hjul?!

Jappe (med all respekt givetvis!)
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Vägtullstationer tar inte emot Swedbank MasterCard

Jag har gjort flera resor genom Frankrike, Spanien och Portugal de senaste åren men inte upplevt några problem med att betala med Swedbank Mastercard betal och kreditkort. Detta kort har dock som utgivare Enter Card Sweden till skillnad från Swedbank Bankkort med Mastercard som har Swedbank som utgivare. Bankkortet använder jag endast för kontantuttag och har av säkerhetskäl aldrig mer än 2000 kr på det.
I regel undviker jag betalvägar men i bland har man mer bråttom eller orkar inte med en rondell/km och då blir det betalväg.
Jag använder kortet för tankning, betalstationer och ställplatser.
Endast vid ett tillfälle har det varit problem och det var vid en ställplats i Quistreham. Automaten tog endast Franska betalkort och man hänvisades till att betala vid en camping några km bort. Eftersom polisen var aktiv och bötfällde alla som inte betalat så fick det bli en extra utflykt till campingen. Det var många engelsmän på ställplatsen och de hade samma problem.

Leif
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vägtullstationer tar inte emot Swedbank MasterCard

Heisan, det var en nyttig tilleggsinfo fra Leif Torså: det ser ut til å fungere med Kreditkort og ikke med Debitkort fra Swebank. MasterCard Debit (direkte belastende kort som bankkort) krever online tilgang for å kunne belaste mer enn noen få kr - samme gjelder for Visa Debit og Elektron. Kreditkortene tillater offline betalning i mye større grad.

Vi har defakto en flerdeling av problemårsaker - Debit / Kredit og Magnetstripe / Chip. Verste situasjon er offline stasjoner som bare godtar magnetstripe på kreditkort. Alle betalterminaler i Svenske og Norske butikker er online og de aller fleste krever chip om kortet har chip.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Vägtullstationer tar inte emot Swedbank MasterCard

Förra hösten och även i våras körde jag betalväg t.o.r. Frankrike o Spanien samt registrerade kortet för motorväg i Portugal i automat. Använde Swedbanks Mastercard kreditkort hela vägen, (inte betalkortet som dras direkt på kontot) och det fungerade utan problem överallt.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Vägtullstationer tar inte emot Swedbank MasterCard

Hej

Jag vet inte om det kan vara lösningen på bekymret men ICA-mastercard har en funktion som heter Begränsning. Med begränsning menas i vilka länder som kortet är gilltigt i. Mitt kort har inga begränsningar och har fungerat. Går man in på sin sida hos ICA-banken kan man se detta med begränsning. Kan det vara så med de kort som inte fungerat - hör med er bank om ni inte har någon sida att gå in på.

Livibil
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Vägtullstationer tar inte emot Swedbank MasterCard

Jag har min GPS inställd på undvik betalvägar. Inte bara för att jag inte vill betala, utan för att dessa vägar oftast är så tråkiga och man får ju inte se något. Jag vill ju se landet jag reser i, bättre att åka mindre vägar som går igenom de trevliga samhällena. visst det tar lite längre, men mycket roligare.
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Vägtullstationer tar inte emot Swedbank MasterCard

Goda nyheter
Idag blev jag återigen uppringd av Gunilla Petersson som handlägger mitt Master Card ärende på Swedbank.
Gunilla meddelaade mig att det var tack vare mina bifogade kvitton som slutligen medförde att det gick att spåra vägtullstationerna samt få sanningshalten i min berättelse styrkt.
Efter diverse möten med Master Card samt Master Cards kontakter med de berörda vägtullstationerna har Master Card funnit att vägtullstationerna ifråga programmerat sina terminaler på ett sätt som står i direkt strid mot de regler vägtullstationerna är skyldiga att följa.
Dvs. antingen accepterar man Master Card eller så gör man det inte.
Att som vägtullstationerna gjort dvs. programmera in olika gränsbelopp är alltså icke tillåtet.
Master Card har nu beordrat vägtullstationerna i Frankrike och Spanien att med omedelbar verkan ändra sina terminaler så som regelverket statuerar.
Gunilla säger till mig att hon inte kan säga hur lång tid detta kommer att ta i anspråk men längre tid en ett par veckor bör det inte ta.

Om ett par veckor bör vi alltså kunna räkna med att kunna betala vägavgifterna med våra kort oavsett beloppets storlek.
Ett stort tack till utredare Gunilla Petersson på Swedbank som kontinuerligt hållit mig underrättad och som framgångsrikt handlagt ärendet åt mig.

/Thomas
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Vägtullstationer tar inte emot Swedbank MasterCard

Hej
Kan meddela att det fortfarande inte funkar med Swedbankskort i Franska vägtullar.
Gun
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Vägtullstationer tar inte emot Swedbank MasterCard

Att det inte fungerar i Frankrike förvånar mig inte ett dugg, de tokvägrar dessutom att prata annat språk (t.ex Engelska) med turisterna.:swoon:

Är det någon som vet vilket kortsystem som fungerar i Frankrike?
Synd på ett annars vackert land.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Vägtullstationer tar inte emot Swedbank MasterCard

GEMoneybank MasterCard, SAS MasterCard, Skandiabankens kort, Visa.... Jag tror alla utom Swedbank, men dit har jag aldrig satt min fot eller haft något annat att göra med.

Jyrki:)
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Vägtullstationer tar inte emot Swedbank MasterCard

Så är det Swedbank fungerar utmärkt om man har Visa på, men eftersom jag har fått nytt kort med Mastercard istället så funkar det inte i Frankrike, Inget problem med andra kort, verkar som det bara gäller de med master card, Ska pröva i Spanska vägtullar senare. Ändå var jag i kontakt med Swedbank som sa att det inte ska vara några problem. Tur att man inte litar på dom:mad:
Gun
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Vägtullstationer tar inte emot Swedbank MasterCard

Full prisliste http://www.autoroutes.fr/FCKeditor/UserFiles/File/Tarifs 22 février 2013.pdf men regn med 30 - 50% mer enn klasse3 (sammen bilstørrelse med enkel bakaksel) eller over det dobbelte av klasse 2. Det vil si omtrent 3 ganger personbil prisen.
Fin info, undrar varför bil med husvagn går i kategori 2 men vår bil, 7,5 m, 4,5 ton, blir debiterad i kategori 3.
Har du info om det också, Knut?
Mitt Master Card fungerade inte heller i franska vägtullar, däremot var det inga problem med Visa Guld (båda Nordea).
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Vägtullstationer tar inte emot Swedbank MasterCard

Hej
Vår bil 4,2 ton och 7, 45 lång går i kat 2 när jag betalar med Visakortet.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Vägtullstationer tar inte emot Swedbank MasterCard

Det har inget att göra med kortet eller tyngden, höjden bestämmer i första hand. Sen antalet axlar.

Be en broschyr om detta på en bemannad station eller kolla på nätet.

Hälsning
Jyrki
 
F

F.d. 55519

Guest
Sv: Vägtullstationer tar inte emot Swedbank MasterCard

Norske, debet og kredittkort virket i Frankrike men ikke i Spania? Eller så jeg at vi en gang var kodet som klasse 2 og en gang som klasse 3 på franske betalveier. Vi har helintegrert bil inntil 3500 kg, så da blir takstene gale! Men hvem orker klage?
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Vägtullstationer tar inte emot Swedbank MasterCard

Klargörande tillägg
Fifflet som de Franska och Spanska vägtullstationerna har gjort sig skyldiga till ser av vad jag förstår alltså ut så här;

Affärsidkare som accepterar Swedbank Master Card måste på varje transaktion till Master Card betala en procentuellt baserad transaktionsavgift.
Storleken på transaktionsavgiften varierar affärsidkare emellan samt beroende på transaktionsbeloppens uppskattade genomsnittssnitts storlek.
Provisionsnivån kan mellan transaktionshanteraren och Master Card bestämmas genom förhandling (i detta fall mellan vägtullstationerna och Master Card).

Vägtullstationerna i Frankrike och Spanien har varit missnöjda med den höga avgift de tvingats betala till Master Card varför de internt på sina lokala vägtullstationer och på sina lokala transaktionsmaskiner som processar själva Master Card kortet låtit programmera in en intern otillåten maxgräns som kan beviljas på Swedbank Master Card.
Enligt Master Cards regelverk är detta icke tillåtet.

Om vägtullstationen ifråga accepterar Master Card så skall transaktionsbeloppet ifråga godkännas av Master Card icke hos den vägtullstationen.
Om vägtullstationerna inte följer Master Cards instruktioner riskerar vägtullstationen ifråga att få sin rätt att ta emot Master Card indragen av Master Card.

Du som framöver trots allt råkar ut för att vägtullstationen inte accepterar ditt kort tala då gärna om;
1. Beloppets storlek.
2. Typ av kort.
3. Identitet på vägtullstationen ifråga.
4. Ungefärlig tidpunkt.

/Thomas
 
F

F.d. 53141

Guest
Sv: Vägtullstationer tar inte emot Swedbank MasterCard

Hej Thomas!
Du måste VISA att du också har VISA-kort. Då blir livet lättare.
Är på väg till Albufeira och anländer i början december. Ses då.
Ha det så bra.
Hälsningar
Mona, Sophie och Charlie B:)
 
Toppen