• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägtull Österrike

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Österrike införde nya bestämmelser angående vägtull under 2023, "teknisk tillåten totalvikt" har införts,vilket innebär att många 3.5tons bilar måste ha GO-box,men i texten nedan kan man se att det inte börjat fullt ut än.
Det går numer att köpa endags vinjett för lätta husbilar, detta digitalt.

Ändringarna i detalj​

Med några få undantag är österrikiska motorvägar avgiftsbelagda. Fordon upp till 3,5 ton kräver en vinjett, fordon över 3,5 ton debiteras vägavgiften baserat på körsträcka med hjälp av en GO-Box. Sedan den 1 december 2023 har denna viktgräns nu ändrats. Den avgörande faktorn är inte längre den högsta tillåtna totalvikten (GVW), utan den tekniskt tillåtna totalvikten (tzGm). Fordon över 3,5 ton tzGm behöver en GO-Box, fordon under 3,5 ton tzGm behöver en vinjett och måste betala sektionsavgift. Potentiellt krävs därför fler fordon för att använda GO-Box, eftersom den tekniskt tillåtna totalvikten ofta är över 3,5 ton. Det finns en övergångsperiod på 5 år fram till slutet av januari 2029 för fordon som registrerats för första gången före december 2023. Specifikt: Husbilar med mer än 3,5 ton tzGm, men mindre än 3,5 ton totalvikt med första registrering före december 2023, behöver för närvarande ingen GO-Box.

Priserna för vägtullar och vinjettsystemet har också justerats på grund av EU:s direktiv om infrastrukturkostnader. Följaktligen finns det nu en 1-dagsvinjett, som endast kommer att vara tillgänglig digitalt (via ASFINAG:s avgiftsbutik eller ASFINAG-appen). Kostnaden här är 8,60 €. Vinjetterna på 1 dag och 10 dagar är nu giltiga för onlineköp. Tidigare fanns det en period på 18 dagar på grund av konsumentskydd (fortfarande för 2-månaders- eller årsvinjetter).

Aktuella vägtullspriser:

Vinjett per år: 96,40 €

2-månaders vinjett 28,90 €

10-dagars vinjett 11,50 €

Vinjett för 1 dag 8,60 €



Källor: ADAC.de och ASFINAG.at
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Nu tänkte jag åka genom Österrike till Italien,Kufstein-Brennero med min 4500kg bil,har bizz för detta ,men som tur var kollade jag vad det skulle kosta först, 107 km pris 620kr, det blir inte motorvägen den här gången.
Asfignags hemsida är inte direkt enkel att navigera på, men dom svarar däremot mycket snabbt på email.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Herregud...snacka om att krångla till det.
Klassade fritidsfordon borde vara avgiftsfria inom hela EU
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
351
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Nu tänkte jag åka genom Österrike till Italien,Kufstein-Brennero med min 4500kg bil,har bizz för detta ,men som tur var kollade jag vad det skulle kosta först, 107 km pris 620kr, det blir inte motorvägen den här gången.
Asfignags hemsida är inte direkt enkel att navigera på, men dom svarar däremot mycket snabbt på email.
Och de är lika snabba på att sända ut straffavgifter☹
Hälsningar
Peter
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jo det
Och de är lika snabba på att sända ut straffavgifter☹
Hälsningar
Peter
Jo är ju en sak,man ska ju betala det som krävs,vägavgift skatt osv. MEN det orimliga system man har i Österrike ,att jag med bil över 3500 kg ,betalar samma avgift som en stor turistbuss eller lastbil, än värre om du råkar ha en treaxlad bil.
Nu går det som tur är att åka gratisvägar,dessutom är dom betydligt mer sevärda än motorvägen.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
351
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Jo det

Jo är ju en sak,man ska ju betala det som krävs,vägavgift skatt osv. MEN det orimliga system man har i Österrike ,att jag med bil över 3500 kg ,betalar samma avgift som en stor turistbuss eller lastbil, än värre om du råkar ha en treaxlad bil.
Nu går det som tur är att åka gratisvägar,dessutom är dom betydligt mer sevärda än motorvägen.
Jo visst ska man betala, men när vägen är spärrad pga olycka och polisen dirigerar upp dig på motorvägen borde du då inte få en chans att fixa det i efterhand?
Hälsningar
Peter
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jo visst ska man betala, men när vägen är spärrad pga olycka och polisen dirigerar upp dig på motorvägen borde du då inte få en chans att fixa det i efterhand?
Hälsningar
Peter
Det är därför jag har en bizz när jag åker genom Österrike, även om jag oftast undviker betalvägar,det räcker att du tar fel avfart i en rondell så är du ute på motorvägen,det står också tydligt skyltat innan gränsen vad som gäller i Österrike,att fixa en Gobox kostar 5Euro böter om du inte har det 240Euro detta på betalvägar.
Råkar du hamna på betalväg utan vinjett/box, stanna på första servicestation på betalvägen, skaffa en,fortsätt inte då blir det dyrt.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
842
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det är en frihet att ha en box för Österike även om man oftast åker gratisvägar! Man har inget tvång att köra betalfria vägar, man kanske bara kör upp på motorvägen någon mil för att sedan lämna den.
 
Toppen