• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägsniglar??

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 9153

Guest
Jag vill inte att detta blir missuppfattat !
Jag är inte ute efter de som vill se sig omkring i lung och ro osv..
Det jag/vi har märk då vi varit ute på husbilsturer är detta att många husbilsåkare tuffar runt i sin egen takt och struntar helt i vad trafiken i övrigt har för hastighet.
Vi hade tidgare en 00-fiat och kör numera en ny ford-07 (som en personbil) men i inget av fallen hade vi problem att följa gällande hastigheter( jag har all respekt för ekipage som inte av motorstyrka klarar gällande gränser , ni berörs inte av detta inlägg).
Vi har nu många gånger legat i bilköer med många uppretade bilister som gjort helt tokiga omkörningar för att någon "snigel" längst fram inte vill gå åt sidan för att släppa fram de andra, det jag reagerar över är att ofta har jag märkt att "SNIGELN"= Husbil - ofta en av nyare modell som lätt toppar typ 130 140 km/h !!
Varför då ligga och irritera och skapa livsfarliga situationer för andra bilister??
Nu speciellt när husbilarna ökar i antal bör vi vara måna om smälta in i trafiken och inte bli betraktade som ett "farthinder"
Har jag fel eller vad tycker ni andra?
Det jag önskar är att vi husbilsåkare följer trafikrymen.
Om det sedan kostar en krona mer i "soppa" per mil , är det av stor betydelse??
Nej menar jag , låt oss inte bli livsfarliga irriterande stoppklossar i trafiken utan en del av den!
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Vägsniglar??

Nja...., den är svår denna fråga. Naturligtvis kan det vara som du skrev att resurserna inte räcker till, och det må så vara. En annan orsak kan faktisk vara att det finns många oerfarna husbilsförare ute på vägarna. Det kan kännas lite ovant när det blåser eller man möter en lastbil att det rycker lite i bilen. Detta vänjer man sig vid men tar sin tid. Man ska nog inte stressa upp dessa förare utan vädja till dom att när dom ser att det blir kö bakom, kör in vid närmaste lämpliga ställe och släpp förbi kön. Detta gäller inte bara husbilarna utan alla "sniglar".

Min mor sa alltid, kör försiktigt, det är bättre du kommer 10 minuter för sent än aldrig. Ja brått lönar sig inte. (Eller?):D
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Vägsniglar??

Helt Ok att köra som man vill tycker jag. Vill man köra långsammare än hastighetsbegränsningen ska man hålla åt sidan och underlätta omkörningar. Rent allmänt tycker jag att man kan ta det lite lugnare på vägen. Resan är ju faktiskt en del av upplevelsen :)

Så mitt råd: Kör i den takt du vill. Släpp fram och underlätta omkörning om du kör saktare än hastighetsbegränsningen. Du kommer fram ändå !!
 
F

F.d. 4439

Guest
Sv: Vägsniglar??

förr satt det (blåa har jag för mig) 30 skyltar på motorvägarna. sitter inte där nu men gäller fortfarande i högsta grad. men det är också enda vägtypen vi har med en lägsta tillåtna hastighet.

jag kör som jag vill... jag går gärna ut i väggrenen och släpper fram fordon med högre hastighet än jag har, även om jag skulle köra lite över gällande hastighet...
i bland tackas det... det är trevligt... annars hamnar märket på svarta listan, och jag går inte undan för det märket mer den dan :)

nästa dag börjar jag om...:) :) :)

mvh
 
F

F.d. 25020

Guest
Sv: Vägsniglar??

:mad: :mad: Ja Palle ska någon börja tala om för mig hur fort JAG ska köra så tycker Jag att det går för långt vill Jag hålla 30 så gör jag det. Själv ligger Jag på 85 Km då hinner jag se och inte behöva känna mig stressad.
MVH 220 Sture i Pajala:cool: :cool:
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Vägsniglar??

Vanligt trafikvett tycker jag räcker släpp fram använd backspegeln. lägger till en grej till i tråden. Någon skrev att man kanske var ovan att köra då rekomenderar jag att man övar lite innan man ger sig ut i trafiken tänkte mest på att många inte känner bredden på bilen efter min första semester med husbil har jag mött en del sittandes med ansiktet i framrutam och hjulen på mittlinjen med för hög hastighet och en halvmeter till vägkanten.

Mvh/Gurra
 
F

F.d. 29756

Guest
Sv: Vägsniglar??

Jag får erkänna att jag kör sakta- "skogvaktarlunk" då jag nog är lite filosofisk av mig och
dessutom vill hinna se den natur jag älskar så. Jag är född, uppväxt och bott mina första 28 år där vägarna slutar och tystnaden "hörs". Det sätter sina spår.
Men jag håller till höger, släpper förbi och om så behövs kör in på någon avfart.

Jag har också på samma sätt som Palle 50 sett "bromsklossarna" och detta är inte vackert på vägarna, faktiskt!!!

Visst, någon gång så får min bil sträcka ut i gallopp.

Förlåt mig alla trafikanter om jag varit ett hinder vid något tillfälle, jag skall verkligen försöka skärpa mig!!



Palle i Boden;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Vägsniglar??

Vägsniglar??Nej....vem har sagt att man måste köra 90km på en 90sträcka.Jag håller mina 80-85km och upfattar mig inte som en vägsnigel.Då underlättar jag ömkörningar iome att ömkörande bilister behöver inte överskrida hastigheten.Tänk bara på att vi alla skulle må bättre om man saktade ner:music-icon:
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Vägsniglar??

Jag tycker bestämt att det är upp till var och en att bestämma hur fort man vill köra. Jag jobbar inom räddningstjänsten och har sett alldeles för många tragiska olyckor som kunde ha undvikits om hastighetsbestämmelserna följts.

Det är inte de trafikanter som kör något långsammare än hastighetsbegränsningarna som är problemet, det är alla idioter (förlåt uttrycket) som chansar när de gör en omkörning som är problemet!
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.751
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Sv: Vägsniglar??

Hej
Är själv en stolt vägsnigel (se bild.)

Håller med om att resan är halva nöjet. När vi är ute och kör så ligger vi och marschar i 80 km/h. Bilen går säkert att pressa upp till 95 men varför skall man slösa bensin i onödan? och man måste ta det lungt med gamla bilar.
Självklart underlättar man för andra trafikanter som vill köra om.

Vänliga väghälsningar
Roffe och Marita
 

Bilagor

  • DSCN1329 (Small).JPG
    DSCN1329 (Small).JPG
    48,6 KB · Visningar: 17

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Vägsniglar??

Det är den andra bilen som gör kön!
Det var en som sa det till mig en gång för ganska länge sedan och eftersom jag gärna kör sakta och ser mig omkring så försöker jag att hålla lika mycket uppsikt bakåt som framåt och kör åt sidan för att släppa förbi.
Det är då man upptäcker vilka som kan hantera sin bil och vilka som verkar ha lånat den samma dag. De tror att deras egen lilla person bil tar minst lika mycket plats på bredden som en husbil och det verkar även som att många har glömt konsten att växla ner för att få kraft till en snabb omkörning och vågar inte utnyttja en siktsträcka som väl räcker till för en snabb omkörning men som är för kort om man försöker sega på högsta växeln.

EssoJ
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vägsniglar??

Om jag kör i 85-90 och någon vill om så försöker jag alltid att hålla höger så gått det går.
Men jag håller med att om man håller sig till gällande hastighetsbestämmelser så kunde vi spara många liv.
Det som irriterar mig i trafiken är alla dessa bilar som inte från fabriken är utrustade med Körriktningsvisare.

Då kan man faktiskt bli en Vägsnigel. Hur många ggr har man inte stått vid en korsning och väntat på att det skall bli en lucka i trafiken. Bil efter bil svänger men ger ej tecken och bilarna bakom blir allt fler.

Nej, skärpning. Var snälla mot varandra, hls kurt.b
:D :D
 

Anita o Dan

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2024
Sv: Vägsniglar??

Jag brukar köra i ca 90 km/tim och det tycker jag är en lagom hastighet både för oss och för vår gamla bil.

Däremot underlättar jag alltid för andra bakomvarande fordon att köra om, genom att hålla till höger där det finns plats

90 är en lagom avstressande hastighet där man även hinner titta lite i sidled (om trafiktätheten medger) när vackra vyer passeras.

Hälsn Dan P alias "Krabban"
:D
 
F

F.d. 3407

Guest
Sv: Vägsniglar??

Varför svarar ingen riktig vägsnigel??? De som inte släpper förbi de bakomvarande!
Alla som svarar är de duktiga som håller åt sidan och ger plats åt dem som vill köra förbi. Det måste väl finnas någon som tycker att de har all rätt att ligga mitt i vägen trots att de inte kör mer än 70-80? Men de kanske inte finns på den här sajten?
Det undrar jag, med en gnutta ironi som ni kanske förstår!
Men det måste ju finnas sådana då man ofta hamnar bakom dem även som husbilsbilist!
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Vägsniglar??

Hmmmm... vad konstigt! De där vägsniglarna ser aldrig jag! Att jag inte ser dem med Skorven må vara förståeligt, för då är jag en av dem. Stackaren har lite svårt med orken om det skulle luta uppåt eller så... Massor av husbilar kör om mig när jag är ute med Skorven! (Självklart håller jag åt sidan och kör ofta in på P-fickor och släpper förbi när jag kör på mindre vägar. Har sällan bilar bakom mig någon längre sträcka.)

Men jag ser inte husbils-vägsniglar i någon större utsträckning när jag är ute med personbil heller. Jag tycker tvärtom att det friskas på rätt bra med de nya bilarna!

Att det sedan finns självpåtagna hastighetspoliser eller vad det nu kan vara i alla typer av fordon som tycker att det är OK att ligga mitt på vägbanan 5-10 km under max tillåten hastighet är en annan sak... Jag störs inte så hemskt mycket av dem (har sällan mer bråttom än att jag kan svänga in på en rastplats och vila ögonen en stund och ge "Snigeln" lite försprång), men ser ju andra göra vansinnesomkörningar i köerna som bildas.

(Har förresten på senare år lagt märke till att från att ha varit mycket äldre folk i de här snigel-bilarna är det allt oftare mobilpratare det handlar om idag! Då ligger de och korkar upp medans samtalet varar och så drar de iväg i en rasande fart sedan...)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11858

Guest
Sv: Vägsniglar??

Mobilpratarna har jag också märkt...helt plötsligt kan de sänka farten med 10km! Apropå hubilars hastighet...idag när jag for till jobbet...stod vid en korsning..kommer en äldre husbil farande! Jag körde i 70 på vår lantväg och denna husbil bara försvann!!! Det var en tysk...saknade kanske autobahn? Min erfarenhet i sommar är annars att husbilarna kör snabbt. Tack för mig.
vink vink/Anneli
 
F

F.d. 11858

Guest
Sv: Vägsniglar??

Hej igen
Kom på att mitt största problem är inte husbils-vägsniglar, utan dessa äckliga mördarsniglar som kryper runt överallt och snart har hunnit fram till min trädgård!!!:mad: :confused: :mad: :mad: :mad:
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vägsniglar??

En del har gott om pengar, köper sig en husbil som lätt marshar 140, andra har lite mindre pengar och köper sig en husbil som toppar 90. En del klarar av att köra stora fordon i 100 även om det blåser och vet om att bilen kommer att gå en meter åt sidan med mötet med bussen eller långtradren. Andra tar det lungt för att dom inte har erfarenheten av att köra större fordon och håller sig i 70-80. Vad är det för fel med det? Jag klarar av att köra 300 men håller mej helst på 80-90 med husbilen för den känns inte säker över den hastigheten plus att man pressar "skiten" ur motorn. Vill någon köra om så visst går jag åt sidan om han/hon visar att personen vill köra om. Men jag ligger inte ute i vägrenen och vinglar med dess ojämna körbana bara för att någon som inte kan köra om vill köra om. Vi har även en Hyundai Atos, vilket är en mycket liten bil. Alla lägger sig i häcken och ska köra om för dom har ju en snabbare eller större bil. Atosen gör 160 om man pressar den, lovar att nån ska köra om ändå! Visst finns det sniglar men jag har faktiskt aldrig sett en snigel i husbil. Alla verkar ta den takt de själva vill tillbringa sin ledighet med och köra bil har som sett ut att kunna också!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen