Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Står just nu bredvid en Concord. Av ägaren förstår jag att den är skattebefriad i 5 år.
Finns det någon husbil med Fiat som är det?
Mycket märkligt!
För femårig skattebefrielse gäller, enligt Skatteverkets hemsida, följande:
Det högsta tillåtna koldioxidutsläppet i gram koldioxid per kilometer i förhållande till bilens vikt fås fram genom följande beräkning:1. Bilens tjänstevikt i kilogram minus 1 372.
2. Differensen multipliceras med 0, 0457.
3. Lägg till 95, eller 150 om bilen är utrustad med teknik för drift med etanol eller annan gas än gasol.
För den aktuella Weinsberg-bilen gäller:
Tjänstevikt: 2.840 kg
"Deklarerat" CO2-utsläpp: 238 g/km
Enligt min miniräknare blir högsta tillåtna CO2-utsläppet för denna bil:
2.840 - 1.372 = 1.468
1.468 x 0,0457 = 67,08
Förklara gärna för mig, hur den aktuella Weinsberg-bilen kan vara skattebefriad (vilket den, enligt fordonsregistret, är)!
Ledsen.Kan inte förklara varför,men antagligen är den mindre skitig pga liten motor och mindre utsläpp.
Min Dukato 2013 med 180 hk och 3,0 är inte befriad fast den har partikelfilter och euro klass 5.Det stämmar om man räknar ut formeln.Men om 28 år blir den skattebefriad=ren????