• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägs ände

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag skrev för ett par månader sedan att bodelsbatterierna ( bly syra ) fortfarande efter åtta år visade fullgoda mätvärden, så var det ända fram till förra helgen.
Fram på lördags eftermiddagen visade de betydligt större urladdningsgrad än vad som är normalt men eftersom vi skulle köra några mil så var de återigen fulladdade.
Sen fungerade de normalt hela kvällen och natten och på söndagsmorgonen var det 80% kvar.
Fyra timmar senare stannade dock allt och laddgraden var 0%.
Jag köper inga nya batterier nu utan väntar till våren, vi ställer istället av bilen något i förtid.
Nu kommer frågan om batterival, jag överväger att återigen köpa ett bly syra batteri, med den hållbarhet som de gamla hade så blir de svårslagna i prishänseende och under sin friska tid var de aldrig urladdade mer än 20 - 25% under de mest ogynnsamma tillfällena.
Jag överväger faktiskt att prova Biltemas "bästa" bly syra batteri, de som är avsedda för vind och solkraft samt som förbrukarbatteri i husbil / husvagn. De kostar en tredjedel mot andra jämförbara bly syra som jag kollat.
Är det någon här som provat dessa ? Och i så fall hur funktionen varit.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Du ska ha litiumbatterier av något slag – det finns olika typer att välja mellan – som du antingen kopplar in "rakt av" i ditt befintliga system (med befintlig laddare) eller också kombinerar med en specialladdare av något slag – och för säkerhets skull dessutom med en massa annan kringutrustning.

Se då till att du väljer ett batteri som kan övervakas via en app i din smartfån, och passa samtidigt på att byta till det suveräna 5G-nätet.

Flera har rapporterat att de använt sina litiumbatterier i ett halvår – eller t.o.m. ännu längre – utan problem, så livslängden torde vara mycket bra.

Allt enligt olika experter på detta forum.

(OBS: Ironi!)

Pålle
 
Senast ändrad:

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Köpte ny bil i våras den hade ett Banner 100 Ah bly/syra batteri (957 51). Jag kompletterade med ett likadant samt 2 x 110 W solpaneler. Bilen har inte varit ansluten till el förrän nu när jag satte in avfuktaren i samband med avställning. Har inte varit under 75% någon gång. Startar jag motorn börjar den ladda med 70 A.
Allt är inte Lithium som glimmar :)
 
C

chiva

Guest
Hej, jag köpte ett Biltema 80-100, 100Ah för ett år sedan, har fungerat oklanderligt. Har solceller. Hade AGM-batteri innan, höll bara tre år. Jag mäter aldrig laddning eller förbrukning, bara kör. :)
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Det stämmer, det är 80-100 som jag kollat på.

Hej har haft 3 st 80-80 i parallellkoppling.
Dvs 240 Ah och de laddades med solceller 240 watt och CTEK Dual.

Då jag köpte dessa var det 3 års garanti. De höll i 1.5 år. Dessa byttes på garantin. Men se då hade man sänkt garantitiden till 1 år.
De nya höll också 1,5 år.

Alltså för mig höll de 2x3 batterierna i 3 år vilket är ok (enbart beroende på den 3-åriga garantin på de första batterierna). Men som sagt sänkningen av garantitiden ifrån 3 år till ett år talar för för sig själv. Skulle personligen aldrig köpa dessa igen.
Det luriga var att de i slutet av sin livslängd visade normal spänning typ 12,7 obelastade. Då tror man att de är ok.
Vid belastning över natten så sjönk spänningen till strax över 12 volt. När vi sedan började köra så steg spänningen alldeles för snabbt till fulladdat (14,5 volt).

Det är möjligt att jag haft otur ("2 gånger"). Det är också möjligt att andra har bättre erfarenheter än vad jag har haft /Roy
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Vid belastning över natten så sjönk spänningen till strax över 12 volt. När vi sedan började köra så steg spänningen alldeles för snabbt till fulladdat (14,5 volt).
Typisk for batteri hvor vannet i elektrolytten har dampet bort, vedlikeholdsfritt betyr at de ikke kan vedlikeholdes :rolleyes: det finnes batterier med regenereing av vannet og med det lengr levetid. Gel har delvis byttet ut vannet med en gele som binder vannet bedre.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, man kan göra på många sätt med olika sorters batterier. Jag köper marin/fritidsbatterier som är öppna så man kan mäta och kolla upp varje cell och ev. fylla på lite vatten ibland i stället för att fumla fullständigt i blindo tills döden inträffar.
När de får leva ett kontrollerat liv med en rejäl inkopplad batterimätare samt Ctekladdare (eller liknande) för både generator och solcellsladdning och inga överdrivna strömuttag med inverterar på flera tusen watt så mår de bra rätt länge.
De har aldrig heller blivit överdrivet utsugna under åren.
Lite jobb blir det ju, man får kolla upp nivån i alla celler två eller tre gånger per år samt varje vår får de en rekonditioneringsladdning var för sig.

Jag har fyra 75A/h batterier i min bil, två kom från föregående fordon och två köptes till detta fordon.
De två äldsta blev ca. 18 och 16 år gamla innan en cell i varje började ge upp i år och visa dåliga värden med en sådan där ljusbrytande mätare av vätskan i cellerna.
De två nyare är ca. 11 och 9 år gamla och mår fortfarande rätt bra. De två har tillfälligt fått två beg. "nya" kompisar så länge.
Nästa år är det nog dags att skaffa en ny omgång batterier i förebyggande syfte, för även om de funkar skapligt fortfarande så finns ju naturligtvis inte full kraft kvar.
Det får åter bli fyra eller kanske bara tre nya öppna batterier som man kan kolla och sköta om efter bästa förmåga.
Kostnaden för batterierna blev ca. 60:-/år för varje enskilt batteri som nog är överkomligt.

Jag klistrar åter in några meningar som jag skrivit förr efter ett samtal med en "riktig batterigubbe" för några år sedan som var rätt bekymrad av alla reklamationer på bobatterier till husbilar och husvagnar.

--------------------------------
"Hej, jag har skrivit en gång tidigare att jag pratade med en "batterigubbe" (inte Biltema) och han sa att de har problem med alla reklamationer som kommer på batterier som används som bobatterier i olika sammanhang. Det kommer in alldeles för många reklamationer mot vad som borde förekomma och problemen beror troligen på att batterierna har blivit plågade till en för tidig död på något sätt.
Sedan kommer ägaren in med batteriet/batterierna, ibland samma person varje vår och säger att batterierna är kass och skall ha nya på garantin. Som sedan skall vidarebefordras till förundrad grossist/tillverkare.
Detta gör väl tyvärr att det blir restriktioner på garantierna och även att det blir sämre regler.
Alltså inte min teori utan orden kom från en "batterigubbe" i branschen."
--------------------------------

Obs. Åter igen inte något som jag har någon uppfattning om bara en förklaring på sämre garantitider och ändrade regler av en gubbe i branschen.

M.v.h. JANKRO.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Hejsan, man kan göra på många sätt med olika sorters batterier. Jag köper marin/fritidsbatterier som är öppna så man kan mäta och kolla upp varje cell och ev. fylla på lite vatten ibland i stället för att fumla fullständigt i blindo tills döden inträffar.
När de får leva ett kontrollerat liv med en rejäl inkopplad batterimätare samt Ctekladdare (eller liknande) för både generator och solcellsladdning och inga överdrivna strömuttag med inverterar på flera tusen watt så mår de bra rätt länge.
De har aldrig heller blivit överdrivet utsugna under åren.
Lite jobb blir det ju, man får kolla upp nivån i alla celler två eller tre gånger per år samt varje vår får de en rekonditioneringsladdning var för sig.

Jag har fyra 75A/h batterier i min bil, två kom från föregående fordon och två köptes till detta fordon.
De två äldsta blev ca. 18 och 16 år gamla innan en cell i varje började ge upp i år och visa dåliga värden med en sådan där ljusbrytande mätare av vätskan i cellerna.
De två nyare är ca. 11 och 9 år gamla och mår fortfarande rätt bra. De två har tillfälligt fått två beg. "nya" kompisar så länge.
Nästa år är det nog dags att skaffa en ny omgång batterier i förebyggande syfte, för även om de funkar skapligt fortfarande så finns ju naturligtvis inte full kraft kvar.
Det får åter bli fyra eller kanske bara tre nya öppna batterier som man kan kolla och sköta om efter bästa förmåga.
Kostnaden för batterierna blev ca. 60:-/år för varje enskilt batteri som nog är överkomligt.

Jag klistrar åter in några meningar som jag skrivit förr efter ett samtal med en "riktig batterigubbe" för några år sedan som var rätt bekymrad av alla reklamationer på bobatterier till husbilar och husvagnar.

--------------------------------
"Hej, jag har skrivit en gång tidigare att jag pratade med en "batterigubbe" (inte Biltema) och han sa att de har problem med alla reklamationer som kommer på batterier som används som bobatterier i olika sammanhang. Det kommer in alldeles för många reklamationer mot vad som borde förekomma och problemen beror troligen på att batterierna har blivit plågade till en för tidig död på något sätt.
Sedan kommer ägaren in med batteriet/batterierna, ibland samma person varje vår och säger att batterierna är kass och skall ha nya på garantin. Som sedan skall vidarebefordras till förundrad grossist/tillverkare.
Detta gör väl tyvärr att det blir restriktioner på garantierna och även att det blir sämre regler.
Alltså inte min teori utan orden kom från en "batterigubbe" i branschen."
--------------------------------

Obs. Åter igen inte något som jag har någon uppfattning om bara en förklaring på sämre garantitider och ändrade regler av en gubbe i branschen.

M.v.h. JANKRO.
Håller med detta till 100%, industribatterier är i stort sett alltid ”öppna” dvs så man kan fylla på vatten och mäta syravikten i varje cell.
Ofta är också varje cell lös typ vissa Li celler, det gör att man kan byta den cell som är trasig och spara resten, rätt bra i dessa hållbarhetstider.

På samma tema, vår diskmaskin som var 4-5 år la av i veckan, fel på ett kretskort som matade värmeelementet, kostnad 2000 kr! Tillverkningskostnaden för detta kretskort kanske 75 kronor!

Köpte en helt ny diskmaskin för 4200, men med hållbarheten gick det åt h-e!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Som jeg har skrevet noen ganger nå vedlikeholdsfrie batterier betyr kun at de ikke kan vedlikeholdes. Eneste årsak til å velge slike i en husbil er at de andre trenger ventilasjonsslange. Selv for startbatteri prøver jeg å velge åpne batterier om de er tilgjengelig. Lukkede batterier har maks 3 års levetid i vårt klima her nede, åpne veldig mye lengre om en sjekker nivået en gang i måneden.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Som jeg har skrevet noen ganger nå vedlikeholdsfrie batterier betyr kun at de ikke kan vedlikeholdes. Eneste årsak til å velge slike i en husbil er at de andre trenger ventilasjonsslange. Selv for startbatteri prøver jeg å velge åpne batterier om de er tilgjengelig. Lukkede batterier har maks 3 års levetid i vårt klima her nede, åpne veldig mye lengre om en sjekker nivået en gang i måneden.
Kommer ihåg när jag jobbade i Singapore, då var det betjäning och dom tankade och kollade batteriet map vatten varje gång :)
 
Toppen