• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vägrar att Starta ?

Jenils

FD HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
15486
Medlemskap
2023
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5 TD
Årsmodell Chassie: 1994
Husbilsfabrikat: FFB
Husbilsmodell: Fiat Tabbert
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1994
Ämnesområde: Elsystem
Efter att jag startat om bilen, flera gånger, och bilen stått i solen. Så Vägrar den starta, Batteri och startmotorn drar för fullt, alla säkringar som jag hittar under handskfacket är OK, Det värkar som El-ventilen på dieselpumpen inte får
någon ström, Om jag kopplar ström till den så startar den direkt, när jag vrider startnyckeln till noll , så stannar inte motorn, fören jag tar bort kabeln till el-ventilen.
Tacksam för tips / Vännligen

Jenils :)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej Jenils, en fråga först bara. Du har en -94. Är det älsta Ducatomodellen upp t.o.m. -94, eller är det modellen med "rundare" plåthytt som kom -94 tiill ca. 2001.

Om det är den nyare modellen från -94> så sitter det en Immobilizer i bilen som känner av nyckeln, och den kopplar visst bort strömmen till just magnetventilen när den missar att läsa nyckeln, tror jag. Den brukar ofta vara förbikopplad på de äldre bilarna med nya karossen.
Lådan brukar sitta nära mitten av bilen om man plockar bort nedre delan av instrumentbrädan från passagerarsidan till ratten.

M.v.h. JANKRO.

Jenils

FD HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
15486
Medlemskap
2023
Tack, det är den äldre modellen, jag tror inte att det sitter någon start spärr på den, Från magnetventilen går det bara en kabel (blå-vit) till glödgningsreläet eller startreläet, vid batteriet, den är kopplad samman på A-stiftet, och vidare in till bilen under hands-fack, Jag har inte något e-chema !

Tackar för alla förslag.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ok, jag vet tyvärr inte om det går direkt till tändningslåset eller om det sitter ett relä någonstans. Men det kommer nog fler svar.

Det är inte någon gammal ägare som kopplat in en egen startspärr i form av en glapp,undangömd extrabrytare eller liknande??

M.v.h. JANKRO.

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
Ventilen för bränsle verkar få sin ström direkt från tändningslåset via ljusspaken.

Vilket de diskuterar här:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t53838/

Lägger till citat från tråden:

Från tändningslåset går kabelanslutning 50 direkt till startmotorns solenoid.
Solenoiden belastar tändningslåset en hel del vid tillslag (avlastar genast med en hållkrets i solenoiden, om den kretsen är hel) vilket gör att tändningslåsen hos äldre fordon är en förslitningsvara.
Det är ovanligt med relä eller säkringar på kabel 50 före dataåldern i fordon.

"50" betyder alltså "den kabel/det stift som spänningssätts när jag vrider nyckeln i startmotorläget"

Från tändningslåset går anslutning 15 till pumpens magnetventil via säkring 10 (enligt mitt schema)och saknar du spänning där är min gissning på felkällor 1: säkringen(om den har säkring, litar inte fullt på mitt schema) 2: tändningslåset 3: kabel.
Glödrelät är också en förslitningsdetalj men kolla först att du har spänning på stift 3 (enligt mitt schema) på glödrelät som får 15 via säkring 10.
Du ska dessutom få "50" på stift 4 enligt mitt schema.

"15" betyder alltså "den kabel/det stift som spänningsätts när jag har tändningen påslagen så att motorn kan gå"

Jenils

FD HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
15486
Medlemskap
2023
Tack för tipsen, jag har ingen vanlig glödgning, utan en flamstartanordning på
insugningsröret som aktiveras vid 0- +4 gr eller kallare.(Turbo Diesel)
Jag skall kolla säkring och kopplingen från startnyckeln , samt om det finns någon undangömd brytare, ingen, man kan inte nog kolla, man blir syn blind på
egna intryck,

Åter tack alla.!

Jenils

FD HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
15486
Medlemskap
2023
Jag har i dag varit till Fiat ombud/verkstad för få se ett el-schema till Fiat Ducato 290 2,5 TD -94 men de kunde inte ordna det. Kan de vara någon som
kan tipsa om vart det går att fixa eller köpa ett sådant, schema för chassi/bil.
Tacksam för tips.
Ha ett bra veckoslut ! Jenils.

Jenils

FD HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
15486
Medlemskap
2023
JA, nu har jag kopplat in en (extra matning) via löd-koppling, ingen strömtjuv koppling, från inkommande + på säkring nr 10, via en kabelsäkring 10 A, om den håller? som matar 12 v till den blå/vita kabeln , mellan start och ljus kontaken och glödstartreläet via a stiftet, och till magnetventilen på dieselpumpen. Allt fungerar nu normalt, vid start så blinkar gödstiftlampan till ca 1 sekund ( + 10 grader ute nu ) och slocknar sedan, motorn startar direkt, och när jag vrider av Startnyckeln stannar motorn direkt, Och ALLT ÄR FRID O FRÖJD ! Städning i massor kvar.
Det kan hända att det är lite svårt att förstå vad jag skrivit. (Jo 1-norrlänning
2-amatör o 3- pensionär.)
Stort tack till alla Husbilskompisar som hjälpt mej lösa Problemet.
Ha en bra Sommar !!!!!!! Jo El-ritningen skulle jag vilja komma över.

Toppen