• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glödning fiat ducato 1990

F

F.d. 22088

Guest
Min Hymers 1990 2.5td glödstyrning har gett upp totalt. Någon som vet var man får tag i sådana ?

-Anders
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Glödning fiat ducato 1990

Menar du själva relät? eller glödstiften?
Ett beg relä hittar du på skroten och nya glödstift kan jag sälja till dig då jag bytrer motor och inte kommer att behöva dessa.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 22088

Guest
Sv: Glödning fiat ducato 1990

Bror

Menade själva reläet, vet du någon skrot som kan ha detta relä ? I gällivare finns ingen skrot iaf :wideeyed:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Glödning fiat ducato 1990

Norrbottens Bildemontering i Storsand utanför Luleå borde ha.Finns en annan skrot som jobbar med lätta transportbilar i Väservik, Solstad googla på det så får du numret. Tror dock att det är billigare i Norrbotten.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Glödning fiat ducato 1990

Det är förmodligen en komponent i "glödarlådan" som tokat sig.
Rita av vilken sladd som är ansluten vart, gör en kopia och be någon
radioamatör att "titta på" låda och skissen.
En radioamatör borde snabbt hitta felaktig komponent.
När väl lådan är loss kan du kanske öppna den och själv se vad som är fel.

blir i alla fall billigare än att "antasta bilskroten".

Lycka till!
 
F

F.d. 22088

Guest
Sv: Glödning fiat ducato 1990

Oj kanske man beställer den nya från Tyskland(nytt är nytt :) Men jag ska nog ta och mäta lite innan jag beställer. 12v signalen till pumpen kommer inte heller fram.Har dragit en sladd med vippa direkt från batteriet för att kunna starta bilen. Undrar om den också går via glödlådan ?
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Glödning fiat ducato 1990

hej.
Jag har en -91 Dethleffs med Fiat chassie. jag blev tvingad att byta ut kabeln mellan tändlås och startmotor. Vet inte vad som hände men undan för undan så blev det svårare och svårare att starta bilen. Inget fungerade varken att starta bilen eller att få ström till glöddningen så att lampan för glödningen tänds.
Bytte ut kabeln, nu fungerar allt igen.
Du skrev något om glöddningen. Den tar ström till reläet från samma flatstift på startmotorn som tråden från tändlåset är anslutet till. Tråden från tändlåset går raka vägen mellan tändlås och startmotor.

Lycka till.
 
F

F.d. 22088

Guest
Sv: Glödning fiat ducato 1990

Sven, Ok tack för tipset.

Jag kan dra runt startmotorn med tändningslåset. Men den startar inte pga att det inte kommer någon 12volts signal till diesel-pumpen.

Antar att det sitter ett relä mellan tändningslåset och solenoiden som drar startmotorn ?

Tänkte att det kanske även sitter ett relä i glödboxen som ger 12 volt till pumpen ?

Ska mäta lite i helg och se om jag får någon rätsida på detta :yes:
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Glödning fiat ducato 1990

Från tändningslåset går kabelanslutning 50 direkt till startmotorns solenoid.
Solenoiden belastar tändningslåset en hel del vid tillslag (avlastar genast med en hållkrets i solenoiden, om den kretsen är hel) vilket gör att tändningslåsen hos äldre fordon är en förslitningsvara.
Det är ovanligt med relä eller säkringar på kabel 50 före dataåldern i fordon.

"50" betyder alltså "den kabel/det stift som spänningssätts när jag vrider nyckeln i startmotorläget"

Från tändningslåset går anslutning 15 till pumpens magnetventil via säkring 10 (enligt mitt schema)och saknar du spänning där är min gissning på felkällor 1: säkringen(om den har säkring, litar inte fullt på mitt schema) 2: tändningslåset 3: kabel.
Glödrelät är också en förslitningsdetalj men kolla först att du har spänning på stift 3 (enligt mitt schema) på glödrelät som får 15 via säkring 10.
Du ska dessutom få "50" på stift 4 enligt mitt schema.

"15" betyder alltså "den kabel/det stift som spänningsätts när jag har tändningen påslagen så att motorn kan gå"


Mvh Alf
 
F

F.d. 22088

Guest
Sv: Glödning fiat ducato 1990

Ah tusen tack Alf :yes:

Nu har jag lite att gå på. Skriver hur det gick efter mätning och huvudbry förhoppningsvis i helg :)
 
F

F.d. 22088

Guest
Sv: Glödning fiat ducato 1990

Ah behövs inget relä visade det sig :) Det var draget en strömtjuv mellan två matningskablar som satt under instrumentpanelen :wideeyed: Tog bort den och lödde ihop istället. Nu verkar det fungera klockrent :yes:
 
Toppen