• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägljud vid trumavärmaren

F

F.d. 8742

Guest
Är det brukligt att bygga upp truman på en sockel på detta viset?
Luftintaget (hålet i golvet) är inte allt för snyggt gjort och är placerat precis bakom vänster bakhjul! Här kan man nog få ner decibellen. Hur ser det ut på era bilar? Är det någon som har ett förslag hur det kan göras om?
/Michael T
 

Bilagor

  • med-front.jpg
    med-front.jpg
    9,8 KB · Visningar: 715
  • utan-front.jpg
    utan-front.jpg
    12,5 KB · Visningar: 713
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Vägljud vid trumavärmaren

Det ser ju riktigt oprofessionellt ut.

Jag har väl inte någon patent lösning men jag skulle i alla fall se till att få ett nät ditsatt, tycker det ser ut som om mössen kan hoppa rakt in i bilen.

Skipper
 
F

F.d. 8742

Guest
Sv: Vägljud vid trumavärmaren

Mössen har vi inte sett ännu det har bara yrt in vägsalt och skit, något ska göras. Tror att truman brukar monteras direkt på golvet. Det blir dock inte aktuellt att flytta den men kanske att bygga en röranslutning med nät och sedan att isolera runt röret. Men jag hoppas på att få se hur andra har löst detta.
/MT
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Vägljud vid trumavärmaren

Vad är det för beteckning på Truman? Normalt finns ju ingen yttre luft till den, har varit ute och kollat på vår bil och där sitter hela aggregatet innanför en lucka från utsidan. Den enda yttre anslutningen är ju avgas och insug till själva brännaren. Luften till uppvärmning tas ju in direkt i centrum av fläkthjulet och blåses vidare i slangar in i bostadsdelen.
Ove.G
 

Bilagor

  • 20081104-IMG_0012.JPG
    20081104-IMG_0012.JPG
    47,5 KB · Visningar: 4
  • 20081104-IMG_0013.JPG
    20081104-IMG_0013.JPG
    33 KB · Visningar: 5
Senast redigerad av en moderator:

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Vägljud vid trumavärmaren

Titta under pannan.
Där SKA vara ett hål i golvet.

M.V.H. Hi.Life
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vägljud vid trumavärmaren

Det skall vara en luftspalt mellan luftintaget till brännaren och golvet. Detta för att skydda golvet (och bilen) om det skulle bli baksug i pannan så att värmen från brännaren går neråt. Man kan ju tycka att det skulle vara möjligt att ordna detta brandskydd med mineralull eller stenull och metallnät.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Vägljud vid trumavärmaren

Har varit ute och tittat en extra gång. Det finns inget hål i golvet och det finns heller inte mer än ca 3-5 mm mellanrum mellan golv och panna. Har kollat i både bruksanvisning och monteringsanvisning, där står ingenting om vare sig hål eller mellanrum. Det påpekas endast att elkablar ej får dras under pannan då det kan bli varmt. I monteringsanvisningen http://www.neptus.no/assets/Bruksanv SE C6002EH.pdf står endast att "placera apparaten på sin plats och skruva fast den med de 3 med följande skruvarna B 5,5x25 på ett lämpligt underlag (träplatta, laminerad trälist eller en metallplatta" inte ett pip om hål eller mellanrum. Modellen på pannan är Trumatic C 6002 EH Det är kanske så att det är olika för olika modeller, hur de ska monteras.
OVE:G
Har just kollat på Trumatic alla modellerna, den som visas på bild här ovan är en S2200 (P) det är en helt annan modell och går inte att jämföra. Skulle ha kollat innan ja gav mej in i den här diskussionen. Men jag måste säga att monteringen är oerhört slarvigt gjord och mallen som ska användas för håltagning innan montering har man nog kastat bort. Vill inte vara elak eller spydig men det är nog så att när man tittar på "lågprissegmentet" finner man att nånstans finns det skäl för att andra bilar är dyrare.
Ove.G
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8742

Guest
Sv: Vägljud vid trumavärmaren

Tack för alla svaren, läste igenom trumas bruks och instalationsanvisningar det ska finnas en tätningssats som kan användas (art.-nr.30030-89800), jag ska ta kontakt med dom på Alde.
mvh Michael T
 
F

F.d. 8742

Guest
Sv: Vägljud vid trumavärmaren

Hej jag har fått detta svaret av truma min tyska är inte så bra kan någon hjälpa mig översätta?
/Michael T

„ein Dichtungssatz bringt alleine bestimmt nicht die gewünscht Wirkung.
Ich denke es wird sich einiges an Schmutz in dem Holzsockel sammeln und der Dichtungssatz wir ja
direkt auf die Unterseite des Heizungssockel geklebt. Das heißt der Ausschnitt ist immer noch so groß.
Ich würde empfehlen direkt um den Bodenausschnitt noch eine Rahmen zu bauen. Dann liegt der
Dichtungssatz auch auf und der Schmutz kann sich nicht mehr so verteilen.

Bei einer Erhöhung der Heizung im Fahrzeug muss darauf geachtet werden das die Verbrennungsluftansaugung
frei unter dem Fahrzeug hängt, evtl. Verlängerung anbauen (siehe Einbauanweisung).“





 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.599
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vägljud vid trumavärmaren

Hej. Denna halvt obegripliga svada blev det med hjälp av Google Översätt. Kanske kan du ha någon nytta av den. Vi får hoppas att det finns någon tysktalande människa i klubben som lyckas bättre än detta dataprogram.


Ursprunglig text:Översättning: tyska » svenska„ein Dichtungssatz bringt alleine bestimmt nicht die gewünscht Wirkung. Ich denke es wird sich einiges an Schmutz in dem Holzsockel sammeln und der Dichtungssatz wir ja direkt auf die Unterseite des Heizungssockel geklebt. Das heißt der Ausschnitt ist immer noch so groß. Ich würde empfehlen direkt um den Bodenausschnitt noch eine Rahmen zu bauen. Dann liegt der Dichtungssatz auch auf und der Schmutz kann sich nicht mehr so verteilen.Bei einer Erhöhung der Heizung im Fahrzeug muss darauf geachtet werden das die Verbrennungsluftansaugung frei unter dem Fahrzeug hängt, evtl. Verlängerung anbauen (siehe Einbauanweisung).“


"En mening ger tätningen inte ensam bestämma den önskade effekten.
Jag tror att det kommer att finnas en hel del smuts i trä hyllan och samla in sälarna, vi
direkt till undersidan av värmaren sockel fastnat. Det innebär att nedskärningen är fortfarande så stor.
Jag skulle rekommendera direkt till marken fortfarande skära ett ramverk för att bygga. Sedan den
Seal kit även om smuts och kan inte längre distribueras.
En ökning med uppvärmning i fordonet måste se den Verbrennungsluftansaugung
gratis under fordonet beror, eventuellt utvidga att växa (se instruktioner för installation). "​


M.v.h. En fundersam JANKRO. :confused::confused::confused: En sak är klar. Du har smuts på trähyllan. :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 346

Guest
Sv: Vägljud vid trumavärmaren

Hahaha!
Gud va jag skrattade åt denna härliga "Google-översättning".
Hur kul som helst! Vi får nog lita på nån mer språkkunnig i HBK!!!

Anders :):):):):):):)
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Vägljud vid trumavärmaren

Hej jag har fått detta svaret av truma min tyska är inte så bra kan någon hjälpa mig översätta?
/Michael T

„ein Dichtungssatz bringt alleine bestimmt nicht die gewünscht Wirkung.
Ich denke es wird sich einiges an Schmutz in dem Holzsockel sammeln und der Dichtungssatz wir ja
direkt auf die Unterseite des Heizungssockel geklebt. Das heißt der Ausschnitt ist immer noch so groß.
Ich würde empfehlen direkt um den Bodenausschnitt noch eine Rahmen zu bauen. Dann liegt der
Dichtungssatz auch auf und der Schmutz kann sich nicht mehr so verteilen.

Bei einer Erhöhung der Heizung im Fahrzeug muss darauf geachtet werden das die Verbrennungsluftansaugung
frei unter dem Fahrzeug hängt, evtl. Verlängerung anbauen (siehe Einbauanweisung).“

Med hjälp av skoltyskan från 1950-talet + ett lexikcon har jag fått till följande översättning:

enbart en tätningssats ger säkert inte den önskade effekten. Jag tror att det kommer att samlas smuts vid träsockeln och tätningssatsen
ska ju klistras på undersidan av pannsockeln. Det är tydligt att ursågningen är alltför stor. Jag skulle rekommendera att direkt kring
ursågningen bygga ytterliggare en ram. Då kommer tätningssatsen också på plats och smutsen kan inte sprida sig så.

Vid en förhöjning av värmepannan i bilen måste man vara uppmärksam på att förbränningsluftintaget befinner sig fritt under bilen,
ev. bygga på med en förlängning (se monteringsanvisningen).

Mvh
Birger
 
F

F.d. 8742

Guest
Sv: Vägljud vid trumavärmaren

Tack för hjälpen, det verkar inte som Mclouis har läst anvisningarna!
mvh Michael Thomsen
 
Toppen