• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Väghjälp??

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Så har det åter dykt upp ett erbjudande om att teckna "SBM Väghjälp" för 479:-/år Om man läser infon rakt upp och ner och även läser det finstilta så ser det faktiskt riktigt bra ut. Gäller för en specifik husbil med mitt regnr och försäkringen kan tecknas för husbilar upp till 12 ton.
Är det någon som har denna assistanshjälp som kan tala om för mig om den är värd att teckna??
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Väghjälp??

Låter för bra för att vara sant...
Är du säker på att dom inte bara står för självrisken på din riktiga försäkring?

Finns så vansinnigt många lurifaxar som ska sno folks pengar..
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Väghjälp??

Vi hade SBM tidigare men den ingår nu i den vanliga förrsäkringen. Förardörren blåste upp när vi var ute på semester och vi anlitade då SBM,en timma senare kom en bärgare och hjälpte att stänga dörren så vi kunde fortsätta.
Försäkringen är ju inget värd så länge inget händer, men om,så är den ovärderlig.
Anders
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Väghjälp??

Så har det åter dykt upp ett erbjudande om att teckna "SBM Väghjälp" för 479:-/år Om man läser infon rakt upp och ner och även läser det finstilta så ser det faktiskt riktigt bra ut. Gäller för en specifik husbil med mitt regnr och försäkringen kan tecknas för husbilar upp till 12 ton.
Är det någon som har denna assistanshjälp som kan tala om för mig om den är värd att teckna??

Tack för tipset, nu byter vi till dom.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Väghjälp??

Har du otur och får två punkteringar så har vanlig räddningsförsäkring i mitt fall 1500 kr i självrisk per gång. 3000 kr , Det samma som 6 års assistans.
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Väghjälp??

Det är inte lätt att göra rätt ..... :cool:
Ena dagen är man en tok för man släpar på reservhjul, "det är ju så
väldigt sällan man råkar ut för punktering" !
Nästa dag skall man ha väghjälp, "du kan ju ha otur att få två
punkteringar" !
// Janne
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Väghjälp??

Finns lite skillnad mellan bolagen. Dåligt att ironisera i frågan.

Precis som brandförsäkring är bra att ha om huset brinner. Brinner det inte är det utkastade pengar.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Väghjälp??

Så här skrev jag i april när frågan var uppe senast:

Sv: Vilket bolag skall man välja för assistans försäkring - 2016-04-11, 18:23
Fick SBM´s erbjudande idag och har läst villkoren. Jämfört med den assistansförsäkring som ingår i Länsförsäkringars vanliga helförsäkring så ser det riktigt tunt ut. Det enda positiva är 0:- självrisk. Vid punktering så ingår inte bärgning utan byte till reservhjul. Undrar hur det ska ske på en hårt trafikerad motorväg i Tyskland mitt i natten. Det påstås också att missade avgångar med båt el.dyl skulle ge nya biljetter upp till 10.000:-, detta finns inte med alls i det finstilta.

Det finns en anledning till att dessa erbjudanden skickas ut: Höga årskostnader, sällan att de utnyttjas och urusla villkor!
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Väghjälp??

Jag har frågat mitt försäkringsbolag med min vanliga helförsäkring.
Om jag får punktering och inte kan byta eller laga den på plats (säkerhet mm.) vad ersätter ni då på räddningsdelen.
De svarade: Bärgning till däckverkstad, självrisk 1500 kr. De har "Sos" central som jag kan nå även utomlands.

Det enda man vinner på assistansförsäkring är 0 kr i självrisk. (Givetvis "kan den gälla för något annat också som inte heller inträffar så ofta).

Jag har på 40 år inte fått punktering under färd.
Erbjudande om att teckna assistansförsäkring får jag från många bolag varje år, jag förstår varför...

/Leif
 
Senast ändrad:

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Väghjälp??

Jag tolkade villkoren så som Håkan gjorde. Därför mailade jag en fråga till bolaget. Idag fick jag svar.

Citat ur svaret:
"Har ni inget reservdäck så meddela detta till vår larmcentral när ni ringer dom om hjälp, så löser det sig.

Antingen tar dom med sig ett däck eller så bärgar dom er.

Vänliga Hälsningar!
SBM Försäkring AB"

Jag vet inte om jag skulle våga lita på det svaret. Det står uttryckligen i villkoren att bärgning inte ingår vid punktering.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Sv: Väghjälp??

Efter turbulensen med Caravan försäkring har jag försökt jämföra alternativen men valt att bli kvar i Trygg Hansa. Jag är dock lite tveksam till att assistansförsäkringen är så bra. Jag funderar att komplettera med Falck. Har någon erfarenhet av deras service?

Roland
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Väghjälp??

Så har det åter dykt upp ett erbjudande om att teckna "SBM Väghjälp" för 479:-/år Om man läser infon rakt upp och ner och även läser det finstilta så ser det faktiskt riktigt bra ut. Gäller för en specifik husbil med mitt regnr och försäkringen kan tecknas för husbilar upp till 12 ton.
Är det någon som har denna assistanshjälp som kan tala om för mig om den är värd att teckna??

Vi hade den assistansförs. innan vi flyttade över till folksam.
Vi fick stopp på motorväg i Frankrike. Bärgning blev det för
dom kunde inte laga på plats 500:- fick vi som plåster på såret.
Fick sedan stopp i Borås även där fick vi 500:p.g.a. bärgning.
(samma fel)
Jag tror att det är max 2 ggr. per år.
HaDe Hasse
 
F

F.d. 50455

Guest
Sv: Väghjälp??

I den vanliga försäkringen ingår väl sällan hjälp vid soppastopp, borttappade nycklar, punktering o.dyl. eller har jag fel?
 
F

F.d. 53001

Guest
Sv: Väghjälp??

Hej
Hade inte haft punka på många år men 2015 2st.Man vet aldrig när man behöver hjälp.
 
Toppen