• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vägavgift/tull Nederländerna

Harehn

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1743
Medlemskap
2025
Jag har fått en faktura från Centraala Justitie Incassobureu på 36,51 Euro. Enligt dom har jag inte betalat vägavgift för att ha åkt på Motorrväg A24. Påminnelseavgiften är 35 Euro av beloppet. När man googlar skall det inte vara några avgifter i Holland förutom någon tunnel som man betalar direkt. Husbil 4.500Kg.
Ät detta en bluff?

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Hej!
Tror att du har rätt. Hittade detta

I Nederländerna finns det i allmänhet inga vägavgifter för personbilar och lastbilar under 12 ton. Däremot måste tunga lastbilar (över 12 ton) betala vägavgift, vilket administreras genom ett system som kallas Eurovinjetten.Eurovinjetten är ett digitalt system som gäller för fordon över 12 ton i Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Danmark och Sverige.

Mer information om vägavgifter i Nederländerna:
  • Inga allmänna vägavgifter:
    Det finns inga vägtullar för personbilar och mindre lastbilar på motorvägar och vanliga vägar.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
A24 tunnel vid Rotterdam är tull väg, betalas online 9.13Euro, så det blir nog att betala räkningen med avgifter
Denna typ av "freeflow" med onlinebetalning finns i fler länder Frankrike tex. så det gäller att se upp.

Harehn

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1743
Medlemskap
2025
OK. Kanske stämmer när det gäller tunneln. Har skickat frågan till Nederländernas Ambassad. Kul att se om jag får något svar. Det är inget större belopp så det är bara att betala antar jag. Men man vill vara säker så man inte gynnar bedragare.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
OK. Kanske stämmer när det gäller tunneln. Har skickat frågan till Nederländernas Ambassad. Kul att se om jag får något svar. Det är inget större belopp så det är bara att betala antar jag. Men man vill vara säker så man inte gynnar bedragare.
Vägen har avgift så det är bara att betala, ambassaden har inget med det att göra.
Som jag skrev tidigare gäller det att vara uppmärksam, det finns informationstavlor på dessa vägar hur man skall betala, men det är lätt att missa i farten, men vägskyltarna anger "Toll"

Toll Road Announcement​

After this sign, you can choose the toll road or a toll-free route, such as the Benelux Tunnel (A4) or the Van Brienenoord Bridge (A16).

On this sign are the texts 'A24 TOL,' 'Maut,' and 'Toll,' two arrows pointing left and upwards, the e-TOL logo, and an image of a camera.

Senast ändrad:

Svein_H

HBK Medlem
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2025
Vägen har avgift så det är bara att betala, ambassaden har inget med det att göra.
Som jag skrev tidigare gäller det att vara uppmärksam, det finns informationstavlor på dessa vägar hur man skall betala, men det är lätt att missa i farten, men vägskyltarna anger "Toll"

Toll Road Announcement​

After this sign, you can choose the toll road or a toll-free route, such as the Benelux Tunnel (A4) or the Van Brienenoord Bridge (A16).

On this sign are the texts 'A24 TOL,' 'Maut,' and 'Toll,' two arrows pointing left and upwards, the e-TOL logo, and an image of a camera.'A24 TOL,' 'Maut,' and 'Toll,' two arrows pointing left and upwards, the e-TOL logo, and an image of a camera.
Jeg føler meg som en komplett idiot her, men hvordan skal dette skiltet tolkes? Det står både "TOL" og "TOLL" samt "e-TOL", hvilken rute skal jeg velge for å slippe bompenger, fortsette rett frem?

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Jeg føler meg som en komplett idiot her, men hvordan skal dette skiltet tolkes? Det står både "TOL" og "TOLL" samt "e-TOL", hvilken rute skal jeg velge for å slippe bompenger, fortsette rett frem?
Svänger du vänster kommer du in på tullvägen Tol (NL), texten under är på olika språk Toll/Maut ,engelska/tyska, du kan betala elektroniskt e-tol (om du har en sådan enhet) vägen kameraövervakas, vilket TS har fått erfara då räkningen kommer hem.
Köra rakt fram är gratis

Svein_H

HBK Medlem
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2025
Svänger du vänster kommer du in på tullvägen Tol (NL), texten under är på olika språk Toll/Maut ,engelska/tyska, du kan betala elektroniskt e-tol (om du har en sådan enhet) vägen kameraövervakas, vilket TS har fått erfara då räkningen kommer hem.
Köra rakt fram är gratis
Takk for oppklaring og tydeliggjøring! Har ikke vært i Nederland på over 40 år.

miknor

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
29063
Medlemskap
2025
När du har passerat en e-tol väg. Kan du gå in på betalenpassage.e-tol.nl inom 3 dagar så kan du betala din resa.

Toppen