• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägavgift Frankrike - hur betala i efterhand?

I

Ice-Man

Guest
Min äldsta son körde tillsammans med en kompis till södra Spanien för att lämna en racingmotorcykel. De körde i en hyrbil och eftersom det var bråttom så hann de inte ordna med tillräckligt mycket kontanter. Han har Visakort så han (och jag med för den delen) tänkte att man klarar sig väldans långt med det - men icke då, inte i Frankrike inte...

De körde såklart motorvägar både dit och hem. På ditvägen försökte de när kontanterna började tryta finna en uttagsautomat, men hittade ingen som accepterade Visa.
Kontanterna tog sedermera slut och vid en vägtull fick de skriva på något papper. Varken jag eller sonen kan ett dyft franska (bara Baguette å croisant).

Nu har han ett par gånger fått krav från ASF (Autoroutes du Sud de la France) och han försökte vid första tillfället betala den räkningen hos banken, men på grund av att ASF inte har skrivit ut något IBAN-nummer för utlandsbetalning kan de inte hjälpa honom.
För varje gång de skickar lägger de på 10 euro i avgift.

Man kan ju tycka att de åtminstone borde korrespondera på engelska, men det kommer brev helt och hållet på franska. M.h.a. Google kan man göra lite taffliga översättningar, men det har inte hjälpt.

Vad händer om han inte kan betala? Han har ju inte uppgifterna som krävs?
Undrar hur många påminnelser de skickar och vad som händer sedan? Någon som suttit i samma situation?
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Vägavgift Frankrike - hur betala i efterhand?

Tackar, hittade faktiskt sidan strax efter att jag skickat mitt inlägg. Får väl ställa frågan till dem o hoppas på ett relevant svar.

Kan de driva in kostnaden i Sverige på något sätt?
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Vägavgift Frankrike - hur betala i efterhand?

Vi kör bara betalvägar, både förra året och i år (förra veckan). Vi betalar med Visa kortet överallt i Frankrike utan problem.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vägavgift Frankrike - hur betala i efterhand?

Visa Credit = no problem. Visa Debet = big trouble.
Årsaken ligger i forskjellene mellom de forskjellige lands håndtering av nasjonal clearing av kort. For kredittikort holder det med en kopi av den internasjonale database over kort og hyppig oppdatering av sperrelister.
Nasjonal clearingsentral kan da overføre belastningene i bunker etterskuddsvis (første og annen generasjon elektronisk kreditkort håndtering). Forskjellen på disse to første er om det brukes pin eller signatur, mange steder er det fortsatt signatur på papirslipp som gjelder - her kan det da være snakk om offline elektronisk løsning.
For debitkort må hver betaling overføres direkte til den bank som har utstedt kortet for godkjenning (tredje generasjons elektronisk). Sverige og Norge var blandt de første til å innføre full online håndtering av både debet og kredit kort,
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Vägavgift Frankrike - hur betala i efterhand?

Vid vägtullen har du fått ett kvitto på skulden där det även framgår ditt (fotograferade) bilreg.nummer (sannolikt! i mitt fall var det n.l. obemannat), ett betalningsnummer och en internetadress där det är tänkt att man skall betala skulden. De lämnar skulden till ett svenskt inkassobolag! Svårt att komma undan!:(
Julian
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vägavgift Frankrike - hur betala i efterhand?

De lämnar skulden till ett svenskt inkassobolag! Svårt att komma undan!:( Julian

I så fall är fransmännen betydligt strängare än vi svenskar. En utlänning betalar sällan fortkörnings- eller parkeringsböter. De blir i regel avskrivna efter en tid. Jag tror att de nordiska länderna har gjort ett avtal som gör det lättare att driva in sådana skulder.

Citat:
"Norska felparkerare i Strömstad har blivit mycket bättre på att betala sina p-böter. Detta efter det att det blev klart att Strömstads kommun får kräva in parkeringsavgifter även i Norge.
Särskilt många fall av indrivning i Norge har inte inträffat.
Däremot så är det numera dubbelt så många norska felparkerare som betalar - förut var det 20-25 procent, nu är det åtminstone 40 procent, säger gatuchef Erik Fredriksson i Strömstad."
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Vägavgift Frankrike - hur betala i efterhand?

Jag förmodar att de svenska inkassobolagen (är inte det en svensk "uppfinning" förresten?) har kommit på ännu en fin kassakosa. :cool: Att svenska myndigheter är godtrogna och blåögda mot allt som inte är svenskt är väl heller ingen nyhet! :rolleyes:
Julian
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vägavgift Frankrike - hur betala i efterhand?

Jag förmodar att de svenska inkassobolagen (är inte det en svensk "uppfinning" förresten?) har kommit på ännu en fin kassakosa. :cool: Att svenska myndigheter är godtrogna och blåögda mot allt som inte är svenskt är väl heller ingen nyhet! :rolleyes: Julian

Det finns också inkassobolag som lyckas driva in snabbare än andra:

"Vi på Baltic Inkasso driver in skulder som inte de vanliga
inkassobolagen, kronofogden mm, klarar av. Vårt koncept är business to
business, och med speciella avtal skriver Du över skulden till oss,
vilket betyder att vi inte behöver följa någon larvig svensk inkasso-
lagstiftning. Våra ryska representanter delger sedan personligen de
skuldsatta om vad som gäller, och att betalning är ÖNSKVÄRD. Vi har
även en stämpelservice som får den skuldsatte att kvickna till rejält.
VI ÄR DET ENDA FUNGERANDE ALTERNATIVET, OM DU VERKLIGEN VILL HA DINA
PENGAR. Besök oss på http://www.balticinkasso.com om Du önskar hjälp
eller vår stämpel."
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Vägavgift Frankrike - hur betala i efterhand?

Någon skrev Inkassobolag, ja det finns några stycken att välja på. Ingen av dessa kan göra som t. ex KRONOFOGDEN, dra pengar direkt på lönen.
Inkassobolagen måste stämma vederbörande i tingsrätten, dessutom vinna, innan de i sin tur kan lämna över fodran till Kronofogden.
Folk får i allmänhet "hicka" då det står " *****inkasso", typ, på ett brev och skyndar sig att betala för att inte få en betalningsanmärkning. det är därför många som har en fodran vänder sig till Inkassobolagen för det går fortare, oftast, då folk blir rädda och betalar.

Och betalningsanmärkning hos kronofogden det får man tydligen bara om det finns mer än ett krav. Har man ett krav och betalar den så stryks betalningsanmärkningen.

Jag jobbar på en statlig myndighet , inte kronofogden, där fick vi reda på att summor understigande 50 000.- inte drevs in av annat Europeiskt land, men det var innan EU, vet inte hur det är nu.
De nordiska länderna sammarbetar och det fungerar när det gäller böter och liknande, troligen även krav av annan orsak. (Tänkte på dom som övervintrade i Norge med sin segelbåt) dessa personer fick nog sälja båten för att ha råd med avgiften.

sven-A
 
Toppen