• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägassistansförsäkring negativa eller positiva erfarenheter

NiclasSve

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Jönköping
Hej
Jag vet att tråden finns i olika sammanhang sedan tidigare. Dock verkar de har gammalt datum och det händer ju saker på marknaden.
Så min fråga, vilka erfarenheter har du av Vägassistansförsäkringar som tecknats för husbil? Både positiva och negativa erfarenheter är intressanta att få ta del av. Rekommendera gärna om du är nöjd. Jag fick precis erbjudande från Solid vägassistansförsäkring där kostnaden är 497:-/år.
Ingenstans står att den gäller för husbil bortsett från att det står ”Hemtransport av husbil efter reparation”.
Har själv en lågmilare på <3500kg från 2001.
Planerar en sväng genom Tyskland och Danmark i sommar och känner att det inte är helt fel med extraskydd som komplement till min helförsäkring i Länsförsäkringar.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag har Folksam genom Husbilsklubben och deras assistansförsäkring kostade ca 25:- extra/månad för min HB 8 meter och totalvikt 5,3 ton, ingen självrisk. Har utnyttjat den 1 gång i Sverige utan problem. Rekommenderas.
Har fått erbjudande från flera håll och läser man noggrant så gäller de bara för upp till 3500 kg. Trots det skickar de ut erbjudande till mitt registreringsnummer.
 
Senast ändrad:

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Hej! Länet har mycket riktigt assistansförsäkring men jag tror att du menar självriskredusering. Detta har inte Länsförsäkringar utan den får köpas extra hos tex,SBM.
Jag har en sådan och nyttjat den 2 gånger 1 i Sverige och 1 i Tyskland.
Anders
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Fick min försäkring från Länsförsäkringar idag och läser att jag har assistans och räddning för 1500:- i självrisk.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Hej Bengt&Siv! Men du kan köpa en försäkring för runt 500:-/år som tar bort självrisken på 1500:- Vi fick stopp i Puttgarden i väntan på färjan, kostade 0:-. Kom en mekaniker och lagade på 2 tim GRATIS.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Har Länsförsäkringar men med självrisk. Tecknade tillägg hos Assistansbolaget 480:- år utan självrisk. Hade nytta av det i helgen.

ERIKPER
 

NiclasSve

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Jönköping
SBM, vilka är det. Precis som en del skriver så kan man spara 500:- per år som man sen har till självrisken. Men det är trots allt skönt med hjälp på plats om nått skiter sig när man minst har tid och lust till det.
 

NiclasSve

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Jönköping
Har Länsförsäkringar men med självrisk. Tecknade tillägg hos Assistansbolaget 480:- år utan självrisk. Hade nytta av det i helgen.

ERIKPER
Det funkade alltså med Assistansbolaget. Hade en assistansfördäkring där förra året men läste gör många negativa kommentarer om Assistansbolaget för att sen välja att förnya. Trots allt är min husbil från 2001 men trots det bara 6900 mil på mätaren. Vill det sig illa så får man kanske inte den hjälp man tänkt sig pga åldern när nått händer.
Kul att få höra olika upplevelser.
 

leihag

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Linköping
HBK-Nr
11558
Medlemskap
2023
Har Länsförsäkringar med självrisk 1500 kr, kompletterar med Motormännens vägassistans försäkring 225 kr / år kan tecknas för husbilar upp till 4500 kg.
leihag
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Hej! Sök på SBMforsakring.se så hittar du. Jag har nyttjat den både i Sverige och i höstas i Tyskland.Enligt bärgaren i Puttgarden så har SBM större makt att få hjälp snabbare.Tidigare hade jag bara assistansförsäkring och fick stopp i Italien,larmet gick då via SOSlarm
i Köpenhamn.Det tog 2 timmar att laga bilen men verkstaden släppte inte ut bilen förrän SOS betalt till deras konto 5 timmar senare.
Mycket enklare att låta SBM eller någon annan sköta tjötet.
Anders
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Hej..
Jag har Falck, räddningsförsäkring runt 500kr/år för husbil -98 Knaus 640. Har fungerat mycket bra 2ggr,
1. ngn skar upp båda däcken höger sida, Bärgning till Däckverkstad sönd. fm.
2, Hjul löst höger sida bärgning till däckverkstad och fri bil 3 dygn utan mil deb. Erbjöds hotel, men vi var bara 4 mil hemifrån. Ingen självrisk.! Gäller hela EU. Har Solid räddning på personbil 297kr/år (erbjudande).. samma avtal utan självrisk. Nöjd med båda. Husbilsförs Folksam/Husbilsklubben för 3 mån. utlandsförs. Har därför inte sökt annan..
Bo.m
Libom
Malmö
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag har OKQ8 backup husbil, kostar 95:-/månad. Täcker självrisk 3000:-. Även på glasskada byte ruta med 1500:-.
Har funkat bra med starthjälp och byta av ruta en gång och bärgning till verkstad en gång. Jag skulle aldrig försöka skifta hjul längs en trafikerad väg, verkar livsfarligt.
 

NiclasSve

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Jönköping
Kollade med SBM och fick bekräftat att jag inte kan lösa någon Assistansförsäkring hos dom eftersom min bil passerar 17 år i trafik till sommaren. Tyvärr spelar det låga miltalet (6900mil) och att jag är den andre ägaren någon roll.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Folksam har ju räddning i husbilsförsäkringen med 1500 i självrisk..
Jag fick en gång bärgning från Goudouras (Kreta) till Heraklion en tur på nästan 15 mil, och det tog över 10 tim... reparationen på bilen gick på ca 10 000...:(
 

anjohn

FD HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2023
Har använt Falck en gång i Frankrike vid punktering. Det funkade bra.
 
F

F.d. 55374

Guest
Kollade med SBM och fick bekräftat att jag inte kan lösa någon Assistansförsäkring hos dom eftersom min bil passerar 17 år i trafik till sommaren. Tyvärr spelar det låga miltalet (6900mil) och att jag är den andre ägaren någon roll.

Har assistansförsäkring i Tre kronor utan sjävrisk, bilen är 21 år o 16000 mil, betalar 397/mån.
Tommy R
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
397/mån? Det blir ju 2382:- per halvår eller 4764:- per år. Mycket pengar, dyrare än självrisken som är 1500:- vid bärgning.
 
Toppen