• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägassistans

F

F.d. 55350

Guest
Information gällande vägassistans.Jag Henrik Nielsen har gjort en uppgörelse med SBM vägassistans i Sverige. Vägassistansen med SBM gäller i hela Europa, normalt är deras försäkring på 395:- men då gäller den bara upp till 3,5 ton. Men jag har gjort en uppgörelse med dem så att det gäller från 0-15 ton max och då får man också vid första assistans abonemanget en märkning av fram och sido rutorna(gäller endast glas rutor, ej plast)med sitt registrerings nummer för priset av 450:-
Ny länk från HBK kommer om Ca: 3 veckor. Kommer att stå under HBK försäkringar.
 
S

suneAl

Guest
Sv: Vägassistans

Här har vi ett annat alternativ.

Årsavgift: 195:-

Har själv Husbilen försäkrad i CODAN inkl. Vägassistans.
Försäkringspremie helår 3.378:-

Häls 571

:mcride::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon:
 

Bilagor

  • Skadeanmalan_M_Vaghjalp_090109.pdf
    444,8 KB · Visningar: 48
  • villkor_vaghjalp.pdf
    15 KB · Visningar: 77
  • skanna0003.jpg
    skanna0003.jpg
    172,4 KB · Visningar: 1.330
  • skanna0007.pdf
    2,9 MB · Visningar: 21
Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Vägassistans

Vad gäller för oss som har max 3.5 ton. Är det 395 kr som gäller då, eller har HBK rabatt på det också?
 
S

suneAl

Guest
Sv: Vägassistans

Håller med att det fodras medlemsavgift för att få M-väghjälp
men priset kan man inte klaga på.
Dom flesta av oss med Husbil har lägre Totalvikt än 4.500kg.
Hur det fungerar i praktiken vet jag inte.
Medlemavgiften ger mångfald tillbaka denna avgift.
Har haft tidigare min personbil Volvo V70 försäkrad i Folksam till en
årskostnad av: 4.712:-
bytte till M-försäkring där blev priset blev: 3.478:- tackvare medlemskap.
Skulle jag försäkra villan oxå i M-försäkring så erhåller jag ytterligare 10%.
Via M har jag bättre rabatt "Bensin & Diesel" på Preem än via ÅFA.
Har inget mot SBM. Men i SBM;s villkor läser jag att resterande belopp inte återbetalas vid avställning, hur det är i Henriks uppgörelse vet jag inte.

Häls 571

:mcride::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon:
 
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Vägassistans

SBM försäkringen : I villkoret står att vid punktering så erhålles hjälp med byte till reservhjul , vilket jag och många andra saknar. Försäkringen upphör vid avställning.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vägassistans

Håller med att det fodras medlemsavgift för att få M-väghjälp
men priset kan man inte klaga på.

Nu jämför vi äpplen med päron igen.
Så vitt jag kan se så är M-Väghjälp fortfarande bara en s.k. självriskeliminering.
Den ger dig alltså inget mer skydd därute än att den betalar din självrisk. Om du har någon riktig försäkring som täcker skadan förståss...

Ingen bärgning, ingen punkalagning, ingen starthjälp...

Bara så vi inte blandar ihop saker och åker på semester i tron att vi är fullt skyddade..
 
F

F.d. 18504

Guest
Sv: Vägassistans

Nu jämför vi äpplen med päron igen.
Så vitt jag kan se så är M-Väghjälp fortfarande bara en s.k. självriskeliminering.
Den ger dig alltså inget mer skydd därute än att den betalar din självrisk. Om du har någon riktig försäkring som täcker skadan förståss...

Ingen bärgning, ingen punkalagning, ingen starthjälp...

Bara så vi inte blandar ihop saker och åker på semester i tron att vi är fullt skyddade..

Jag har M-Väghjälp och har använt den två gånger. En gång startade inte bilen efter besök på stormarknaden (statmotorn hade pajat), det kom en bärgare och hjälpte mig starta bilen. Den andra gången fick jag punktering med husbilen på motorvägen. Fick hjälp med däckbyte och sedan körde bärgaren före till däckverkstaden för byte av det sönderfläkta däcket. Kostnad 0:- vid båda tillfällena och det var rätt skönt att bara ringa ett samtal för att lösa problemet.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vägassistans

Jag såg nu att det var en gammal tråd detta men i ditt fall så slapp du troligen ligga ute med självrisken för att du ringde motormännens nummer. Men det var fortfarande din vanliga bilförsäkrings räddningsdel som stod för fiolerna. M-väghjälp betalade endast din självrisk. Det står t.o.m i deras villkor.

Det är ju smidigt och bra och säkert värt en peng att slippa betala självrisk om något händer men du har fortfarande inte mer skydd än vad din riktiga försäkring ger dig. Det är därför det är så viktigt att hålla isär självriskeliminering och assistansförsäkring och verkligen kolla villkoren.

Egentligen borde man göra en sammanställning av alla typer av assistansförsäkringar och självriskelimineringsförsäkringar. Det är ju minst sagt en djungel.

Olika viktgränser, endast byte av reservhjul, olika självrisker, max 2 skador per år m.m.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Vägassistans

Då söker jag assförsäkring/alt självriskeleminering igen.

Vilken försäkring fixar punktering utan medfört reservhjul? Och har obegränsat användande????
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Sv: Vägassistans

Som jag skrivit i en annan tråd, Falck har max vikt på 4200 kg. Det står fel i deras tryckta villkor men enl tel gäller 4200kg fr o m 2009.
Vi har utnyttjat den i sommar och vår bil väger 4000kg:yes:
 
Toppen