• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägassistans företag

B Bergman

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025
Nu undrar jag vad Ni har för Vägassistans företag
vid driftstopp, eller räcker Er vanliga försäkring i Folksam eller LF m.fl.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
I mitt bolag så ingår bärgning vid maskinskada. Bara en självrisk för maskin.
Jag har självriskeleminering genom COOP Mastercard. Tanka 20 l varannan månad. Fler kontokort har detta , t.ex. Ullareds kort.
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.333
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
I mitt bolag så ingår bärgning vid maskinskada. Bara en självrisk för maskin.
Jag har självriskeleminering genom COOP Mastercard. Tanka 20 l varannan månad. Fler kontokort har detta , t.ex. Ullareds kort.
Det innebär att bilen måste vara yngre än 8 år för att maskinskadeförsäkringen ska gälla, eller ?
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
834
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag har alltid undrat varför vissa köper självriskelimenering, jag betalade gladeligen en självrisk när jag utnyttjade assistansförsäkringen en gång för ca 15 år sedan! Men nu har jag lärt mig att en del nyttjar assistans både en och två gånger om året!? Då kanske man tänker annorlunda! Kanske man har en gammal bil, men när det gäller punkteringar så vet jag det mesta eftersom jag är i branschen. Ofta är det samma personer som kommer in med punka och de är alltid på jakt efter billiga helst begagnade däck. Kan det vara likadant när det gäller motordelar och service? Många driftsstopp ute på vägen är nog självförvållat!
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag har alltid undrat varför vissa köper självriskelimenering, jag betalade gladeligen en självrisk när jag utnyttjade assistansförsäkringen en gång för ca 15 år sedan! Men nu har jag lärt mig att en del nyttjar assistans både en och två gånger om året!? Då kanske man tänker annorlunda! Kanske man har en gammal bil, men när det gäller punkteringar så vet jag det mesta eftersom jag är i branschen. Ofta är det samma personer som kommer in med punka och de är alltid på jakt efter billiga helst begagnade däck. Kan det vara likadant när det gäller motordelar och service? Många driftsstopp ute på vägen är nog självförvållat!
Våren 2019 nappade jag på ett sådant erbjudande, men när det blev dags för förnyelse förra året hade jag kommit fram till att premien motsvarar ju ett assistansfall vart 3e år. Så ofta kan det ju inte bli...
Men det blev tre bärgningar på tre månader pga mystiskt krånglande motor... Summa 4500:- i självrisker. Så fel det kan bli o_O :msn_cry:

Efter byte till en årsmodell 2020 räknar jag med att det i alla fall ska stämma med min teoretiska uträkning, så jag avstår från extraförsäkringen ett tag :spinny:
 

B Bergman

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025
Men om Husbilen ska in på verkstad i utlandet ev. 2-3 dagar, betalar Ert Assistansbolag hela kostnaden?
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
834
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Men om Husbilen ska in på verkstad i utlandet ev. 2-3 dagar, betalar Ert Assistansbolag hela kostnaden?
Assistansförsäkringen står ju för eventuellt arbete på vägen eller transport till verkstad, verkstadsbesöket står ju bilförsäkringen för och ibland även hotellkostnader, hyrbil m.m, då kan det vara en fördel med HB och hemförsäkring i samma bolag
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Assistansfösäkring existerar inte på gamla bilar trots att många gånger är dom bättre sköta än nyare årgångar
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
I min husbilsförsäkring med Folksam Hbk avtal, ingår assistans utan självrisk.


Visa bilaga 211700

Sen kan villkoren för assistansen skilja mellan olika bolag.
Det gäller att läsa det finstilta.

Krister.

Jag har också Folksam och den är vad jag vet ett tillägg man själv väljer som kostar ett par hundringar per år. Den tillför litegrann utöver räddningsdelen men främst är väl att man slipper självrisken på räddningen/assistansen om något händer.
 
Senast ändrad:

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Se upp med extra assistansförsäkring som kommer hem i brevlådan då och då. Vi kollade för några år sedan ordentligt i stället för att slänga direkt. Den var adresserad till mig som ägare till regnr——————. Läste man det finstilta så så gällde bärgning upp till 3,5 ton. Min vägde 5,2 totalvikt. Om nåt hänt, hade jag stått där med lång näsa?
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Assistansfösäkring existerar inte på gamla bilar trots att många gånger är dom bättre sköta än nyare årgångar
Jag har Assistansbolaget och har utnyttjat dem några gånger, både bil och husbil. Husbilen är en -01 och bilen en -12. Även starthjälp på vår Chrysler -01 när innerbelysningen inte släktes utan stod på i flera timmar. Allt utan kostnad.
 
Toppen