• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Väga upp

EvaBs

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19002
Medlemskap
2025
Vi har funderat på att vikta upp vår husbil. Vet någon vad som krävs? Vad kostar det? Påverkar det skatteklassen?

Det påverkar inte skatten i Sverige. Den beräknas på annat sätt om bilen är en Personbil klass 2 (som de flesta husbilar). Nästa sak att kolla är vad bilens tillverkare säger. Säger de att det går, till en viss vikt, så är första hindret övervunnet. Säger de "nej" då är det tyvärr bara att glömma.

MVH
Hans

Kolla registreringsbeviset. Om summan av axelvikterna blir mer än 3500 kg, så bör det vara lättare.
Men du behöver intyg från tillverkaren på den nya vikten. Och de brukar ta bra betalt för det...

Senast redigerad av en moderator:
Krävs ett intyg från husbilstillverkaren och sedan en registrerings besiktning på de fordon som går att väga upp. Besiktningen runt 1000 kr, intygen kankosta väldigt olika, betalade själv 3500 kr, men har hört priser upp till 10000 kr.

Krävs ett intyg från husbilstillverkaren och sedan en registrerings besiktning på de fordon som går att väga upp. Besiktningen runt 1000 kr, intygen kankosta väldigt olika, betalade själv 3500 kr, men har hört priser upp till 10000 kr.

Vilken typ modell av husbil viktade du upp?
Jag har försökt å vikta upp vår Rapido men har fått nej...men jag ska inte ge upp.

Ett viktig sak att tänka på vid uppvägning.
Var har man tänkt att placera extrakilona!
Kolla vad axelvikter är idag, jämför sedan med vad max belastning på axlarna är, finns det marginal där man vill lägga extrakilona.
Det finns fall där man gjort en uppvägning, och sedan har tänkt axel inte utrymme viktmässigt, och man kan inte utnyttja uppvägningen fullt ut.

Tillbaka
Toppen