• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Väga upp

EvaBs

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19002
Medlemskap
2024
Vi har funderat på att vikta upp vår husbil. Vet någon vad som krävs? Vad kostar det? Påverkar det skatteklassen?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det påverkar inte skatten i Sverige. Den beräknas på annat sätt om bilen är en Personbil klass 2 (som de flesta husbilar). Nästa sak att kolla är vad bilens tillverkare säger. Säger de att det går, till en viss vikt, så är första hindret övervunnet. Säger de "nej" då är det tyvärr bara att glömma.

MVH
Hans
 
F

F.d. 4220

Guest
Kolla registreringsbeviset. Om summan av axelvikterna blir mer än 3500 kg, så bör det vara lättare.
Men du behöver intyg från tillverkaren på den nya vikten. Och de brukar ta bra betalt för det...
 
Senast redigerad av en moderator:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Krävs ett intyg från husbilstillverkaren och sedan en registrerings besiktning på de fordon som går att väga upp. Besiktningen runt 1000 kr, intygen kankosta väldigt olika, betalade själv 3500 kr, men har hört priser upp till 10000 kr.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Krävs ett intyg från husbilstillverkaren och sedan en registrerings besiktning på de fordon som går att väga upp. Besiktningen runt 1000 kr, intygen kankosta väldigt olika, betalade själv 3500 kr, men har hört priser upp till 10000 kr.

Vilken typ modell av husbil viktade du upp?
Jag har försökt å vikta upp vår Rapido men har fått nej...men jag ska inte ge upp.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ett viktig sak att tänka på vid uppvägning.
Var har man tänkt att placera extrakilona!
Kolla vad axelvikter är idag, jämför sedan med vad max belastning på axlarna är, finns det marginal där man vill lägga extrakilona.
Det finns fall där man gjort en uppvägning, och sedan har tänkt axel inte utrymme viktmässigt, och man kan inte utnyttja uppvägningen fullt ut.
 
Toppen