• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Väga upp till 5500

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Läste att om man monterar luftfjädring på bakre axeln så kan bilen vägas upp från 5000 till 5500. Stämmer detta och vad kostar det i så fall? Vet någon hur det går med ändringen att mäta överlast på totalvikt och inte, som nu, på lastvikten ?
 

Leif N

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
25539
Medlemskap
2024
Hade kontakt med Goldsmith / Tyskland och dom hade ett kit där jag kunde höja från 5000 till 5500 . Men för att kunna reg.besikta var jag tvungen att ha ett certifikat från Dethleffs men dom sa nej till min HB . Kolla med Hymercenter Örebro som är återförsäljare för Goldsmith , bara dra ett mail och fråga på din HB
 
J

Jarn

Guest
I Tyskland har Goldschmith ett paket som kan ge 5800 kg totalvikt om man har dubbelaxel bak..
Kräver luftbälgar bak, förstärkta framfjädrar samt ombyggnad av handbromsfunktionen.
Blir nog svårt förstås att få det godkänt i efterhand i Sverige.
 
Toppen