• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Väga upp plåtis

alfan

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vålberg
HBK-Nr
3117
Medlemskap
2024
Hej! Är det någon som har vägt upp en Fiat 640 3,5t till närmast högre tot.vikt kanske 3,8t och i så fall vad innebar det förutom kostnader, är det några mekaniska ingrepp utöver pappersexercis?
V blev stoppade av polis i Norge och då vägde dom bilen och då var resultatet 3,5 precis detta trots att vi inte var fullastade.
 

alfan

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vålberg
HBK-Nr
3117
Medlemskap
2024
Hej! Jag har nog inte det för då hade det väl redan varit en högre tot.vikt. Jag frågade fiman som jag köpte bilen av och dom svarade att det skulle kosta 10000:- men fick inget svar på vad det innebar.
Framändan går det väl inte att göra mycket åt men bakändan ,kanske förstärkta fjädrar, eller?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
För att slippa ökade kostnader och andra nackdelar försök hålla dig under 3.5 ton. Behöver du tillfälligt överlasta så använd ett släp om du har dragkrok.
 
F

F.d. 53814

Guest
Du tjänar nog max 6 - 7 kilo på att ta bort dragkroken.
Den tunga biten är krockbalken och den måste du ju ha ändå.
I övrigt är det kula, beslagen och X-länkarna och jag uppskattade mina till några kilo när jag monterade kroken.
Planera vad ni lastar i bilen istället.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Er det 15 tommer hjul så går det ikke å øke totalvekten. Med 16 tommer så er det stort sett dyrt om det i det hele tatt finnes en mulighet. Den mest normale mulighet er at bilen kunne bestilles med forskjellige totalvekter eller egentlig er en tyngre bil som er nedregistrert.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Kolla Goldschmitt i Tyskland. De kan montera hjälpfjädrar bak och ordna CoC-intyget.
 
F

F.d. 53814

Guest
Det går all öka totalvikten om man ha 15 tums hjul det har jag gjort
Om det är bilen på din profilbild så ser det inte ut att vara en plåtis.
3300kg-bilar (15") går inte att väga upp enl importörer. 3500kg-bilar (16") vet jag inte, men varför? Köp större bil istället för att nalla på marginalerna.
 

alfan

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vålberg
HBK-Nr
3117
Medlemskap
2024
Tack för svaren! Till gundj, nu är det så att vi hade en betydligt större bil förut och det innebar oxå viktproblem eftersom man hade så mycket större lastutrymme, profilbilden är vår plåtis Malibu 640LE med 16" hjul.
Jag känner många som har större bilar som har problem med att klara vikten.
 
F

F.d. 53814

Guest
Tack för svaren! Till gundj, nu är det så att vi hade en betydligt större bil förut och det innebar oxå viktproblem eftersom man hade så mycket större lastutrymme, profilbilden är vår plåtis Malibu 640LE med 16" hjul.
Jag känner många som har större bilar som har problem med att klara vikten.
Nu var det ju inte dig jag citerade och svarade utan "algutsrum" beträffande profilbilden och möjligheten att väga upp en plåtis med 15" hjul.
Viktproblem med bilen beror på antingen för dålig lastmarginal på bilen eller för mycket prylar i lasten.
Båda sakerna går ju att lösa, den ena antagligen billigare än den andra.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Vi vägde oss i somras i Norge och låg på 3540 med full dieseltank, full vattentank 100 liter, 2 cyklar bak på cykelstället, solcell 150W, markis, 2st P11 gasoltuber, 2 bodelsbatterier, elverk med bensin, utemöbler, grill, med mera och mat och dryck för en vecka. Samt 2 vuxna och en hund.
Vi dumpade lite vatten.... :)
 

alfan

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vålberg
HBK-Nr
3117
Medlemskap
2024
Hej alla! Jodå, grundfelet för vår del är naturligtvis för låg lastvikt därför frågeställningen, vi kör inte omkring med mycket onödigt, vid tillfället för vägning c:a 90 lit diesel, 50 lit vatten, 2 PC 10 fulla, cykelstället borta
1,5 ölflak + lite annat i dryck och matväg, 2 pers + liten vovve 12 kg. Vi har med andra ord inga stora
marginaler till förfogande men,men det blir väl till att göra en grundlig sanering och se om det hjälper.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Glöm inte att kolla vad hjulen väger.
Det skiljer förvånadsvär mycket i vikt på olika däck, i samma storlek.

Alufälgar kan också bidra till viktbesparing.
 

alfan

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vålberg
HBK-Nr
3117
Medlemskap
2024
Alufälgar sitter på. Jag har gjort en underredsbehandling på bilen det blir väl oxå några kilon.
 
J

Joldin

Guest
Jag minskade vikten med ca 40 kg genom att ta bort reservhjulet och då även väskan med domkraft och verktyg. (Behåll bogser-öglan i bilen) Det funkar så länge man har Assistans på bilen eller i försäkringen.
Att ha Kompositflaskor för gasolen tar bort 10 kg till. Där har du dina 50 kg :)
 
Toppen