• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vä-Låda eller Styrning?

F

F.d. 13924

Guest
Chassiefabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Chassie: Ospecificerad
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Årsmodell Husbil: Ospecificerad
Ämnesområde: Ospecificerat
Hej under min sem med husbilen en Dethleff globetrotter Fiat 75hk -92 så innfann sig ett obehagligt problem imellanåt. Nämligen ratten ryckte åt hö när jag frikopplade o växlade till spec fr 4:an till 5:an o tvärtom ibland oxå när jag körde sakta, när jag t:ex skulle köra in på en rastplats. Och när jag körde iväg igen så kunde det va bra i 40 mil utan att det märktes någonting inga vibrationer i ratten o växlingen fungera bra.Sen kunde det börja igen. En sak som har slagit mig som jag funderar på kan vara orsaken är att jag förra sommaren fyllde på växelådsolja underifrån, där man tar upp stickan o fyller på så kom jag inte åt riktigt. Och dum som jag va så använde jag en sportflaska med plastslang med påföljd att den korta slangen gled ner i hålet där jag fyllde på oljan. Nån sa till mig att den smulas sönder så småningom, ingen fara, har kört ca:400 mil efter den påfyllningen. Nu undrar jag om det kan va det som ställer till det att plastbitarna fastnar i drevet ibland o ger utslag på detta vis. Är det nån som har nåt förslag på vad det kan vara, så är jag tacksam, även förslag på bra verkstad i Sthlms län. MVH: Kjelle
 
F

F.d. 4879

Guest
Att tappa ner slangen i lådan är ju självklart inte att rekommendera men har du åkt 400 mil sedan dess och inget har hänt så är det nog inte det som är orsaken. Några drev tar inte stryk av det utan snarare kan lager ta stryk av plastpartiklar som kan bränna fast men det skulle inte kunna inverka på att bilen drar snett. Jag skulle rekommendera dej att ta en titt på bromsen på höger framhjul så att den inte ligger på. Bromsoket kanske kärvar och ju varmare bromsen blir destå mer ligger det på i det läget, då drar det snett när man släpper gasen. En del av Fiat och Ivecos bromsok har ingen yttre tätning runt bromskolven så skit kan lätt komma in, likaså rost (har haft samma fel på min men det märktes hela tiden då den är bakhjulsdriven). Titta även på yttre drivknuten så att inte den börjar bli torr, fettet i den kan bli som torr skokräm om det blir för lite och går varmt.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Dåliga gummikuddar för motorupphängningen/växellådan kan orsaka en extra rörelse hos motorn vid ändrat momentuttag från motorn och om delar av styrningen ligger nära motorn kan då kanske styrningen påverkas.
Lite långsökt kanske...

Plastslangen är nog inte så mycket att oroa sig för, har du kört flera hundra mil så har slangstumpen vid det här laget malts ner till mycket små partiklar som inte borde påverka växlellådans funktion alls.
Tvärtom egentligen, det finns företag som säljer tillsatser till oljor och tillsatsen består i ett fall av finmald Teflon (PTFE) som sades öka oljans tryckhållfasthet.
Nu blev det inte så bra med den där tillsatsen när det gäller motoroljor, företaget dömdes i amerikansk domstol att betala uppåt 20 miljoner dollar i skadestånd till drabbade bilägare och fick ett förbud att sälja tillsatsen för bilmotorer.
Så nu säljs inte tillsatsen med PTFE för bilmotorer längre men väl för användning i växellådor och differentialer.

Byt växellådsoljan en extra gång så får du bort det mesta av resterna av din slangstump och ha i minnet att bilskojare tidigare faktiskt kunde hälla sågspån i växellådan för att kortvarigt få en tyst och fin växellåda inför en försäljning av en begagnad bil!
:(

Edit:
Kom att tänka på att dåliga gummibussningar i framvagnen - länkarmarnas lagring - skulle kunna ge liknande symptom.
Vid gaspådrag/motorbroms ändras då framhjulets vinkel något och detta kan kanske kännas i ratten i vissa fall.
 
F

F.d. 13924

Guest
Tack för svaren Kölis75 o Kjell. Länkarmarna byttes förra året så dom borde ju kunna uteslutas. Gummibussningen vill jag minnas blev en tillsägelse på besiktningen förra året men inte i år. Rost i brmsen kan ju tänkas. Som sagt det rycker till i ratten åt vänster och det är för det mesta när jag kört många mil som det inträffar så det kan ju vara som du säger när det blivit riktigt varmt. Oftast är det vid frikopplingen mellan 4:an o 5:an o tvärtom
 
F

F.d. 13924

Guest
kopparn skrev:
Tack för svaren Kölis75 o Kjell. Länkarmarna byttes förra året så dom borde ju kunna uteslutas. Gummibussningen vill jag minnas blev en tillsägelse på besiktningen förra året men inte i år. Rost i brmsen kan ju tänkas. Som sagt det rycker till i ratten åt höger och det är för det mesta när jag kört många mil som det inträffar så det kan ju vara som du säger när det blivit riktigt varmt, att oken kärvar. Oftast är det vid frikopplingen mellan 4:an o 5:an o tvärtom. Men hur kommer det sig då att det har blivit bra igen efter ska vi säga jag har kört 30-40 mil så rycker det i ratten, kör några mil till o det har försvunnit, för stunden iaf. Nästa dag likadant igen. Om det är värmen i bromsen, som ligger på så borde det väl fortsätta o inte bli bra igen? / Kjelle
 
F

F.d. 4879

Guest
Det kan komma och gå. Hissa upp hjulen fram och snurra på dom. Om dom går lätt så tryck till på bromsen hårt och kolla om dom fortfarande går lätt efteråt.
 
F

F.d. 13924

Guest
Hej
Vi tror inte det är bromsarna som spökar.
Troligtvis har du något fel på en inre drivknut
som har blivit sliten. om man tar bort drivaxeln och delar inre drivknuten kan man ev känna att knuten är sliten invändigt . Men det är bilar vi håller på med och då kan man inte va helt säker på nåt ..
MVH
BLD Husbilsteknik/Bossings Bilservice

Detta svar fick jag från Bossing, vad dom trodde det kunde vara för fel, är det dyrt att få sånt lagat o kan/törs jag köra med den skadan nån längre sträcka till verkstaden?
 
F

F.d. 4879

Guest
Inte alls säkert att dom hittar det felet. Ligger bromsen på vid besiktningen så märker dom det. Är det nån av drivknutarna som inte glappar men har gått torrt så märker dom inte det heller. Motorfästena kollas inte, bara om det syns med blotta ögat att dom har brustit.
 
Toppen