• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utvändig temperaturmätare

gusoe

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7050
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har en Fiat Ducato 2010-års modell. (ADRIA Matrix)
På bilen finns ingen yttertemperaturmätare.
Tänkte köpa ex.en halkvarnare med 3 meters sladd som Biltema har. Är inte säker på om det går att få ut sladden med givardelen. Är det någon som har ett bra förslag då det inte går att komma igenom vid fönstren på grund av kasetter med gardiner.
Det finns ju också sladdlösa temperaturmätare med en utvändig givare (dosa). Vet ej om dessa är vattentäta.
Är det någon eller några som har tips till mig.

Hälsningar
7050/ Ove G
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Utvändig temperaturmätare

Det går bra med trådlös temperaturmätare, sätt givaren invändigt på gasolluckan och instrumentet inne, lätt avläsbart från förarplatsen.

Har fungerat utmärkt för oss under många år och anger rättvisande yttertemperatur.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Utvändig temperaturmätare

Det skulle väl funka om man köper ett vattentät fodral till mobiler och spänner fast givaren under bilen.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Utvändig temperaturmätare

Jag har testat med trådlös givare fastsatt i balken under bilen. Inga problem med vatten, men när motorn är igång, så strömmar varmluften bakåt och ger felaktiga värden. Har numera givaren (vindskyddad) bakom främre stötfångaren (framför framhjulet). Gunnars recept låter intressant, tack!
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Utvändig temperaturmätare

Jag satte den trådlösa givaren i en liten plastpåse (som stänkskydd) öppen nedåt och stripade fast på bakre tvärbalken. I skydd bakom gråvattentanken. Det är fem meter till motorn, så jag undrar om den påverkas av motorvärme där. Jag ska kolla lite närmre vid nästa tur. Om den påverkas borde tempvärdet sjunka när man stannar för fikarast.
Gunnars förslag om gasolkoffert verkar bra, även om det borde bli lite felvisning vid stillestånd med direkt solljus mot luckan.
Köpte termometern med ute- och innetemp, max. och min. samt klocka med lättläst display på Jula för 149 kr. (Art.nr: 943090)
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Utvändig temperaturmätare

Använder den trådlösa varianten, placerad i gasolskåpet men med känselkroppen hängande under bilen.

Blev dock tvungen att spreja densamma med förseglingslack eftersom den tydligen var lätt hygroskopisk och efter ett tag visade felaktiga värden.

Efter förseglingen funkar dock allt till belåtenhet.

//Janne
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Utvändig temperaturmätare

Gusoe,
det enklaste är vanligtvis det billigaste!

Jag köpte en s.k. fönstertermometer.
Den vanliga runda som sitter utanför fönster på vartenda
flerfamiljshus.

Satte 2 små mässings-skruvar, för trä, direkt under "tvärlisten"
på alkovens nedersida. Full "insyn" (utsyn?) genom vindrutan!
Bakom ratten får man lätt en känsla av att sitta i en flygplans-
cockpit!

Funderar skarpt på att köpa fler för att "bestycka" bakruta och
en sidoruta på vardera sida. Då får man minst EN temp i skuggan!
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Utvändig temperaturmätare

Jag har en variant på Gunnars placering, dvs jag har bara lagt det trådlösa dosan innanför gasolflaskorna( lägger in den mellan flaskorna). Det tar dock ganska lång tid för den att reagera på morgonen men desto snabbare när jag kör. Jag kan dessutom snabbt förflytta dosan någon annanstans eftersom den inte är fast.

Mvh
larsemil
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Utvändig temperaturmätare

Jag har en variant på Gunnars placering, dvs jag har bara lagt det trådlösa dosan innanför gasolflaskorna( lägger in den mellan flaskorna). Det tar dock ganska lång tid för den att reagera på morgonen men desto snabbare när jag kör. Jag kan dessutom snabbt förflytta dosan någon annanstans eftersom den inte är fast.

Mvh
larsemil

Placeringenmellan gasolflaskorna kan väl inte vara speciellt lyckad?
Dels fungerar ju gasolflaskorna som värme/köld-ackumelatorer som behåller temperatur under lång tid.
Dessutom blir flaskorna kalla när gasol förbrukas och gasolen förångas i flaskan.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Utvändig temperaturmätare

När dom är fabriksmonterade på VW/Audi så brukar dom vara placerade bakom strålkastaren .
Skyddad mot fartvind samt att den inte tar strålningsvärme från motor och kyl .
 
Toppen